“The future is private,” oznámil Zuckerberg na F8. Proč to vůbec nic neznamená?

Mark Zuckeberg se na F8 pokusil o vtip, kterému se vůbec nikdo nezasmál. To proto, že vtipkoval na téma, že Facebook má aktuálně špatnou pověst co se ochrany soukromí týče. Mimo trapného pokusu a ještě trapnějšího ticha je to jen ukázka toho, jak Mark nechápe. Měl se totiž ze všeho nejvíc opět omluvit za všechny ty věci, které za poslední roky Facebook udělal.

F8 ale přineslo hlavně plány co bude s Facebookem – především to, že Facebook umožní chatovat napříč Messengerem, Instagramem a WhatsApp spojené s ujišťováním, že „Budoucnost je soukromá“. Tohle prohlášení ale musíte brát zcela jinak, než vyznívá.

„Soukromí“ v pojetí Zuckerberga je postavené na tom, že komunikace bude „end-to-end“ šifrovaná. Nic jiného to neznamená – stále budete sledováni, šmírování, vše co napíšete bude vyhodnocováno, vaše inzertní profily budou budovány ze všech dostupných zdrojů a vaše data budou prodána i předána komukoliv kdo buď zaplatí, nebo se to bude Facebooku hodit.  Šifrování na tom nic nezmění, vše co píšete a posíláte je stále k dispozici Facebooku a má k tomu v aplikacích vytvořené API – „soukromé“ je to jenom s ohledem na nemožnost snadného odposlechu cestou.

Takže chcete-li to shrnout, tak FACEBOOK FUTURE IS NOT PRIVATE.

TIP: Facebook CEO Mark Zuckerberg says the ‘future is private’

Propojení všech tří platforem (chatovací funkcní) navíc je pro Facebook výrazné zjednodušení – všem má v jednom místě, v jednom API, ve jedné databázi. Zásadně se tím zjednoduší i určení kdo je kdo a hlavně, kdo má co do činění s kým. Stávající oddělení tři aplikací to příliš komplikuje.

Facebook je na konci

Facebook (a Mark Zuckerberg) v současné podobě končí – vše se přesouvá do 1:1 či 1:několik komunikací, mládež miluje Instagram s Příběhy (a stále více utíká jinam, aktuálně do TikToku). Facebook si vlastní konec ostatně naplánoval – jediné co nově na Facebooku bude jsou skupinyudálosti – likvidace klasického newsfeedu přinese to, že Facebook bude používat ještě méně lidí (tyhle dvě funkce nejsou náhradou).

facebook_website_redesign_1.jpg

Tuhle „pátou“ (jak to Zuckerberg sám označil) verzi Facebooku můžete brát jak poslední pokus jak najít pro Facebook nové místo. Je krajně nepravděpodobné, že má šanci.

 

 

Reklamy