Podmínky na knižním trhu se mění, nejlevnější e-knihy jsou na vrcholech žebříčků

Amazon KindleNejvětší národní knižní vydavatelé stojí před zvyšujícím se cenovým tlakem. Množství levných, samo-vydaných digitálních titulů, získává na popularitě u čtenářů hledajících cenově dostupnou zábavu“, uvádí WSJ v Cheapest E-Books Upend the Charts. Žebříček padesáti nejžádanějších knih u Amazon.com nabízí patnáct knih s cenou pod pět dolarů. Sedm z nich od jednoho autora, Johna Locke, se prodává za 99 centů.

Pokud knižní vydavatelé ani po téhle nápovědě stále nepochopí (viz Petr Blumentritt: Elektronické knihy jsou zatím stále onou “kuriozitou”, jak uvádí pan Kanzelsberger mladší) a budou chápat e-knihy jako “kuriozitu”, tak už jim asi opravdu není pomoci. A dříve nebo později (spíše dříve) se stane to, o čem Bookz.cz psalo v únoru – Českým knižním vydavatelům hrozí zánik. Digitální obsah je převálcuje.

Z článku na Wall Street Journal je zřejmé, že “self-publishing” (možnost knihu si sám kompletně vydat) je právě tím momentem, který obrací knižní trh naruby. Doposud “neznámí” autoři “odvádí zákazníky od značkových autorů a místo toho vytvářejí zviditelnění pro vlastní vydané tituly“. Velkou roli v tom hraje samozřejmě Amazon.com – v okamžiku kdy umožní vydávání knih v českém jazyce (ani po dvou měsících korespondence se mi nepodařilo z Amazonu získat víc než příslib “myslíme na všechny jazyka a usilovně pracujeme aby to bylo možné”).

Nemalou roli v tom hrají sociální sítě a internet – nabízejí možnosti marketingu, které nikdy předtím nebyly možné – dostat klasickou knihu do knižních obchodů zpravidla vyžadovalo právě přítomnost nakladatelů (vydavatelů) a další a další náklady na marketing.

Na příkladu Amazonu je ale vidět i to, že tradiční nakladatelé se i v USA jenom velmi obtížně přizpůsobují realitě – self-published knihy jsou prodávány za 99 centů. A kupovány v stovkách tisíc kusech. “Klasické” knihy od velkých nakladatelských domů jsou prodávány za ceny převyšující deset dolarů. A počty prodaných kusů jsou výrazně menší.

John Locke prodává na Amazon.com jednu knihu za 99 centů. Vytvořit knihu a uvést ji na Amazon.com ho stálo zhruba 1000 dolarů. A jak sám uvádí, jenom za březen 2010 byly příjmy z prodeje jeho knihy 126 000 dolarů – z 369 tisícovek prodaných knih. Můžete namítat, že “to je USA”. Můžete upozornit na to, že John Locke má účet na Twitteru s 20 tisíci sledujícími, používá blog a věnuje se internetovému marketingu. A že něco takového “je v ČR nereálné”. Na což je možné odpovědět pouze – jak to můžete tvrdit, že něco takového je v ČR nereálné? A 126 tisíc dolarů za jediný měsíc? John Locke si může dovolit platit korektory, grafiky i reklamu. A má svobodu. Kterou sám komentuje slovy

“I don’t want to be told when to publish, I don’t want to soften my character, and I don’t want to be told what stories to write.”