Microsoft si stěžuje EU na Google

Paradox, Microsoft podal formální stížnost u EU na Google coby příspěvek k vyšetřování EU, které řeší, zda Google neporušil evropské antimonopolní právo.

Brad Smith, Senior Vice President & General Counsel, Microsoft Corporation, v Adding our Voice to Concerns about Search in Europe nebývale obšírně komentuje stížnost.

Microsoft is filing a formal complaint with the European Commission as part of the Commission’s ongoing investigation into whether Google has violated European competition law.  We thought it important to be transparent and provide some information on what we’re doing and why.

Komentář Brada Smitha je zajímavý z mnoha pohledů. Například tím, že označuje Microsoft jako “jedinou konkurenci Google v USA a většině Evropy”, zmiňuje se o tom, že “ho respektují” z hlediska schopností a motivace konkurenceschopnosti. Ale ve stejném okamžiku namítá, že Google aktivně znemožňuje vytvářet konkurenční alternativy.

Podle Brada Smitha má Google v Evropě 95% podíl ve vyhledávání zatímco v USA Microsoft se svým Bing získal zhruba 25% podíl (přes Bing a Yahoo). A dodává, že Microsoft je připraven investovat miliardy dolarů do vyhledávání, ale možné to je pouze ve férovém a konkurenčním tržním prostředí. EU přitom podsouvá dvojí zásah amerického DOJ – druhý zmiňovaný případ je přitom otázka digitalizace knih (viz například Google prohrál, dohoda v kauze Google Books odmítnuta soudem).

Neméně zajímavé je, čím se (podle Microsoftu) Google provinil v Evropě:

Google has built its business on indexing and displaying snippets of other organizations’ Web content.  It understands as well as anyone that search engines depend upon the openness of the Web in order to function properly, and it’s quick to complain when others undermine this.  Unfortunately, Google has engaged in a broadening pattern of walling off access to content and data that competitors need to provide search results to consumers and to attract advertisers.

Microsoft si zároveň stěžuje na na YouTube – podle Microsoftu Google znemožňuje přístup k YouTube pro vyhledávací stroje, zablokoval Windows Phone přístup k YouTube (a usnadnil to ho pro Android i iPhone, tvrdí Microsoft), hlavně co se přístupu k metadatům týče.

Google Books zmiňuje Microsoft znovu a uvádí, že Google blokuje přístup k obsahu vlastněném knižními vydavateli.

Under Google’s plan only its search engine would be able to return search results from these books.  As the federal court said in rejecting this plan, “Google’s ability to deny competitors the ability to search orphan books would further entrench Google’s market power in the online search market.”  This is an important initial step under U.S. law, but it needs to be reinforced by similar positions in Europe and the rest of the world.

Stížnost pokračuje upozorněním na blokování přístupu k datům o inzerci pro inzerenty – zde Microsoft zmiňuje, že Google smluvně zakazuje tato data používat pro interoperabilitu, zejména s Microsoft adCenter službou. Konkurence je tak, dle Microsoftu, nucena pracovat s nedostatečnými údaji, méně relevantní inzercí a má tak menší příjmy.

Microsoft si stěžuje i na vyhledávací boxy umístěné na Webu – stížnost zmiňuje, že Google smluvně zakazuje největším evropským webům používat konkurenční vyhledávání. Doplatila na to prý i služba Windows Live, která je monetizována skrz Bing vyhledávací boxy.

Co na stížnost říká Google?

We’re not surprised that Microsoft has done this, since one of their subsidiaries was one of the original complainants. For our part, we continue to discuss the case with the European Commission and we’re happy to explain to anyone how our business works