Ruské trolí farmy netřeba. V Česku si vystačíme s PR agenturami co v životě neslyšely o kodexu a profesionalitě

Před pár lety byla hitem ruská „trolí farma“ z Petrohradu.  Popsané je to třeba v Novinářka popsala, jak funguje ruská továrna na fake news. ‚Smrtí mi pak vyhrožovali i přátelé,‘ vzpomíná, ale těch míst, kde se o tom detailně psalo, bylo hodně. Hlavně zahraničních, protože téma to bylo velké.  Tamní Agentura pro výzkum Internetu má i vlastní heslo na Wikipedii (v angličtině Internet Research Agency).  Nakonec se stala známou i tím, že tam někdo založil požár.

V Česku samozřejmě nezůstáváme pozadu. Už loni se Jaromír Soukup hrdě nechal slyšet, že jeho Médea aktivně vytváří trolící sítě, falešné účty, a vůbec dělá všechno to, co PR agentura dělat nemůže. Protože jí to zakazuje kodex. A také profesionalita.  Řeč je o tom třeba v Soukupova ‚trollí farma‘. Aktivity jeho Médey jsou neetické a nekalé, tvrdí PR asociace.

Není to ale jediný příklad masivních aktivit s fake účty, zapojením PR agentur a dokonce i novinářů stačí vzpomenout na kauzu okolo Greenpiss popsanou v Kam až dopadá stín špinavých PR praktik uhelného průmyslu? Shrnutí kauzy Greenpiss (ano, je to Greenpeace, takže můžete nevěřit a zkuste to ve Stránka Greenpiss uráží ekology. Stopy od ní vedou až k Tykačovým investicím do uhlí. Tady si mimochodem pamatujte „agenturu“ OLMERad.

Asi nelze nezmínit i kauzu Home Creditu, který si platil kampaň na podporu Číny.  Peníze putovaly i k novinářům, došlo dokonce k založení institutu, co se věnoval Číně. A součástí bylo i placení za napadání a monitoring kritiků čínského režimu.  Vše je popsané v Kellnerův Home Credit platil kampaň na podporu rudé Číny. Využil experty i novináře, hlavní roli tam hraje agentura C&B a nedobře se v tom namočilo i Info.cz. A těžko může překvapit, že Agentura C&B pracovala kromě Home Creditu i pro Trikolóru. Její spolumajitel ovlivňoval obsah webu Info.cz vlastněného Křetínským

2020-06-02 20_48_21-Házeli jsme na politiky špínu z falešných profilů i skupin, popisuje PR speciali

Nově (také na Aktuálně.cz) najdete Házeli jsme na politiky špínu z falešných profilů i skupin, popisuje PR specialistka, kde je znova to samé. PR agentura pomocí fake účtů špinící nevhodné protivníky. Za peníze, samozřejmě.  Nechybí ani placená kampaň „proti vizuálnímu smogu“ a snaha ovlivnit miliardový tendr na reklamní plochy (tam spolu bojují BigMedia a JCDecaux) celé se to nakonec objevilo i v Falešní Ztohoven se vydávali za apolitické umělce, stojí za nimi člen ODS

Ano, „Astroturfing je neetický“ je správný závěr aktuálního článku v Aktuálně. Ten článek je dobrý, ale má jednu vadu, neříká o kterou PR agenturu jde. Bylo by dobré vědět, koho případně vyloučit z APRA a s kým už nikdy nespolupracovat.