Před pár lety byla hitem ruská “trolí farma” z Petrohradu. Popsané je to třeba v Novinářka popsala, jak funguje ruská továrna na fake news. ‚Smrtí mi pak vyhrožovali i přátelé,‘ vzpomíná, ale těch míst, kde se o tom detailně psalo, bylo hodně. Hlavně zahraničních, protože téma to bylo velké. Tamní Agentura pro výzkum Internetu má i vlastní heslo na Wikipedii (v angličtině Internet Research Agency). Nakonec se stala známou i tím, že tam někdo založil požár.
V Česku samozřejmě nezůstáváme pozadu. Už loni se Jaromír Soukup hrdě nechal slyšet, že jeho Médea aktivně vytváří trolící sítě, falešné účty, a vůbec dělá všechno to, co PR agentura dělat nemůže. Protože jí to zakazuje kodex. A také profesionalita. Řeč je o tom třeba v Soukupova ‚trollí farma‘. Aktivity jeho Médey jsou neetické a nekalé, tvrdí PR asociace.
Není to ale jediný příklad masivních aktivit s fake účty, zapojením PR agentur a dokonce i novinářů – stačí vzpomenout na kauzu okolo Greenpiss popsanou v Kam až dopadá stín špinavých PR praktik uhelného průmyslu? Shrnutí kauzy Greenpiss (ano, je to Greenpeace, takže můžete nevěřit a zkuste to ve Stránka Greenpiss uráží ekology. Stopy od ní vedou až k Tykačovým investicím do uhlí. Tady si mimochodem pamatujte “agenturu” OLMERad.
Asi nelze nezmínit i kauzu Home Creditu, který si platil kampaň na podporu Číny. Peníze putovaly i k novinářům, došlo dokonce k založení institutu, co se věnoval Číně. A součástí bylo i placení za napadání a monitoring kritiků čínského režimu. Vše je popsané v Kellnerův Home Credit platil kampaň na podporu rudé Číny. Využil experty i novináře, hlavní roli tam hraje agentura C&B a nedobře se v tom namočilo i Info.cz. A těžko může překvapit, že Agentura C&B pracovala kromě Home Creditu i pro Trikolóru. Její spolumajitel ovlivňoval obsah webu Info.cz vlastněného Křetínským
Nově (také na Aktuálně.cz) najdete Házeli jsme na politiky špínu z falešných profilů i skupin, popisuje PR specialistka, kde je znova to samé. PR agentura pomocí fake účtů špinící nevhodné protivníky. Za peníze, samozřejmě. Nechybí ani placená kampaň “proti vizuálnímu smogu” a snaha ovlivnit miliardový tendr na reklamní plochy (tam spolu bojují BigMedia a JCDecaux) – celé se to nakonec objevilo i v Falešní Ztohoven se vydávali za apolitické umělce, stojí za nimi člen ODS
Ano, “Astroturfing je neetický” je správný závěr aktuálního článku v Aktuálně. Ten článek je dobrý, ale má jednu vadu, neříká o kterou PR agenturu jde. Bylo by dobré vědět, koho případně vyloučit z APRA a s kým už nikdy nespolupracovat.