Stránky na Facebooku dostanou 30. března nový design, přichází TIMELINE (aktualizováno)

Všechno bude (opět) jinak, Stránky (Pages) na Facebooku dostanou TIMELINE podobu, tedy totéž, co Facebook přichystal uživatelům. Bez ohledu na to, jak je nová podoba nepraktická, prostě tomu tak bude. Jak bude vypadat?

Facebook 2. března 2012 správcům Stránek oznámil, že 30. března dostanou novou podobu firemních stránek – ta je věrnou kopií TIMELINE, tedy podobu, kterou Facebook uživatelům ukázal loni v září a do dnešního dne ji nedokázal nasadit, natož dokončit. Ani zajistit jako spolehlivě funkční.

Studie tvrdí, že TIMELINE na firemních Stránkách prý zlepšuje “engagement”, ale není to až tak jisté. Nezapomeňte, že Stránka jako taková je hlavně akviziční nástroj pro získávání nových fanoušků. V nové TIMELINE podobě je ale akviziční funkce výrazně horší a “engagement” (zapojení fanoušků) je stále hlavně věcí toho, co budete na Stránku vkládat a co fanoušci uvidí na svém Facebooku (ale nikoliv přímo na Stránce).

POZOR! Datum 30. března znamená datum automatického přepnutí vašich stránek do nové podoby. Máte tak měsíc na to, abyste si své Stránky připravili – správce Stránek má již nyní možnost přepnout na Timeline. Po přepnutí uvidí novou podobu pouze on (a další správci). A v okamžiku kdy je spokojen, může Stránku v Timeline podobě aktivovat i pro fanoušky.


Pokud chcete v praxi vidět jak bude vypadat Stránka v nové podobě, zkuste třeba Old Spice případně i Facebook Stránku Justit.cz nebo Facebook Stránku POOH.CZ. Najdete tam řadu podstatných informací o tom, jakým způsobem se TIMELINE projeví na firemních stránkách.

Velký profilový obrázek je stejný jako u osobních profilů. A nabízí podstatně víc možností jak upravit vzhled stránky, včetně toho, že se do něj snáze umístí něco na způsob “Nezapomeňte kliknout na Libí”. Podle všeho by jeho konečný rozměr měl být 851×315 bodů (těch 851 mě tam ale opravdu poněkud mate).

  • Rozměr 851 x 315, nejmenší možná šířka 399 bodů, ale dojde k roztažení
  • Obrázek nesmí obsahovat řadu věcí (viz zde)
    • Cenové či nákupní informace, informace o slevě, pobídku ke stažení na vašem webu
    • Kontaktní informace jako je webová adresa, e-mail, poštovní adresy – vše co patří do About
    • Odkazy/upozornění na Like/Líbí či Sdílej/Share nebo jakékoli další prvky Facebooku
    • Call to action (jako “Get it now” či “Tell your friends”
  • Nesmí samozřejmě být zavádějící, podvodný, lživý a nesmí porušovat autorská práva
  • Nesmíte fanoušky vybízet k tomu, aby si vaši profilovou fotku nahrávali do své osobní Timeline profilovky

Podrobněji viz Co smí a nesmí být v Úvodní fotografii na novém firemním profilu na Facebooku (Page v TIMELINE podobě)

Menu (záložky) končí, proměňují se částečně v “obrázky” v horní části, vpravo hned pod velkým profilovým obrázkem. V praxi to znamená, že bude ještě obtížnější zviditelnit případné aplikace a předpřipravené “záložky”. Dobrá zpráva je, že velmi pravděpodobně bude pro “záložky” k dispozici podstatně širší prostor – tedy ne pouze oněch omezujících 510 bodů.

Onen prostor s “obrázky” je přizpůsobitelný, stejně jako je tomu u osobního profilu -máte-li k dispozici více “záložek”, než je možné umístit, je vpravo možné klikout na rozbalovací prvek a vidět i ty další. A je samozřejmě možné měnit jejich pořadí (určíte tak co má být vidět na vždy viditelných pozicích), případně cokoliv odstranit.

Možnost přepnutí mezi typem příspěvků najdete pod “Highlights” volbou – na výběr je vedle “Higlights/Nejdůležitější” ještě “Aktivita přátel”, “Příspěvky stránky” a “Příspěvky ostatních”. Užitečné je to, že například při přepnutí na “Příspěvky stránky” nejsou do pravého sloupce Facebookem umisťovány “zbytečné” věci. Nepříjemné je, že chronologický pohled vyžaduje neustálé skákání mezi sloupci.

Jaké rozměry obrázků budete na Facebooku potřebovat, zejména v nové TIMELINE je další informace, která se vám bude hodit. Najdete tam všechny rozměry obrázků, které se nové TIMELINE podoby týkají.

Zajímavá změna potkala i Likes/To se mi líbí – na stránce jsou zobrazovány i další informace o tom, jak je stránka “úspěšná”.  Do TIMELINE se navíc zaznamenává i měsíční “Activity” (v případě Old Spice se podívejte například na začátek roku, kde najdete informaci o tom, že měla 54 264 “People who like this” a “93 390 People Talking About This”.


Změna se samozřejmě dotkne i pohledu na Fotografie a Videa – obě jsou v klasickém TIMELINE designu. Co se fotografií týče, tak přestává existovat i FOTOSTRIP – tedy ona přizpůsobitelná pětice fotografií v záhlaví.

V pravém sloupci TIMELINE se navíc objevují i informace generované Facebookem – zejména to, co o Old Spice napsali lidé na Facebooku a přesunul se tam i přehled Stránek, které se dané stránce “libí” (Favourites/Oblíbené Stránky)

Další novinkou je změna administračních stránek ale podstatnější novinkou je možnost privátní komunikace s fanoušky – fanoušci mohou Stránce poslat přímou zprávu, ta se o tom dozví v notifikacích a může s nimi komunikovat v soukromí.

Méně příznivou novinkou je konec existence Landing tab (vstupní záložky) – tedy možnosti nastavit některou ze záložek jako místo, které se zobrazí návštěvníkovi, který ještě není fanouškem. Pokud jste něco takového používali, budete se muset naučit kreativně využívat  velký horní profilový obrázek.