Typologie sociálních aktivit uživatelů – Social Technographics Ladder

Social Technographics Ladder je užitečná pomůcka sloužící k pochopení toho, jak se lidé chovají na sociálních sítích (ale obecně i na Internetu). Pravidelně jej zveřejňují Forresteři.

Součástí studie Global Social Media Adoption In 2011 je i aktualizace typologie sociálních aktivit uživatelů – aktuální “rozložení sil” můžete vidět v následujícím grafickém znázornění – zajímavém i tím, že obsahuje porovnání mezi USA a základními sedmi zeměmi EU. Tradičně platí, že mezi jednotlivými zeměmi můžete narazit na velké rozdíly, stejně tak jako jsou velké rozdíly mezi kulturami.

Pokud vás zajímá historický vývoj, podívejte se na následující tabulku – ta se týká USA a ukazuje na několik zajímavých trendů. Prvním zásadním je zmenšování se skupiny “neaktivních”, tedy těch co se do sociálních aktivit na internetu nezapojují. Obecně mají všechny skupiny stoupající tendenci, ale tradičně také platí, že nejméně roste počet těch, kdo v rámci sociálních aktivit něco vytvářejí. Největší růst můžete zaznamenat u skupiny těch, kteří se prostě přidávají (vstupují do sociálních sítí) ale nijak se neúčastní (ani tím, že by se stávali diváky).

Forresteři také upozorňují, že kulturní rozdíly mohou skutečně být značné – v Číně je 96% diváků a 76% tvůrců, něco co je v evropské kultuře nemyslitelné. Podobně je tomu v Indii, kde diváků je také 96%, ale tvůrců je ještě více, 80%.



Q4 2006

Q3 2008

Q4 2009

Q2 2010

Q4 2011

Creators

Tvůrci

13%

12%

24%

23%

24%

Conversationalists

Upovídaní



33%

31%

36%

Critics

Kritici

19%

37%

37%

33%

36%

Collectors

Sběratelé

15%

19%

20%

19%

23%

Joiners

Vstupovači

19%

35%

59%

59%

68%

Spectators

Divaci

33%

69%

70%

68%

73%

Inactives

Neaktivní

52%

25%

17%

19%

14%

Nezapomeňte, že řada lidí se řadi současně do více skupin – zejména tvůrci jsou součástí skupiny diváků. Ale i některé další skupiny se překrývají.

Další a starší příklady najdete v Infografika: Typologie uživatelů sociální médií (Velká Británie) a Social Technographics Ladder se dočkal nové verze. A leccos je jinak (USA, 2010)

Zdroj: The Global Social Takeover