Nová podoba Twitteru je trochu zvláštní, hlavně tím, že přišla poměrně brzy po předchozím zásadním redesignu. A pak tím, že týmu Twitteru trvalo několik měsíců něco, co v zásadě jenom prohodilo dva sloupce. A znepřehlednilo většinu věcí.
Jediná zásadní změna je prohození pravého a levého sloupce – poněkud nepochopitelně tak vlevo najdete spoustu zbytečných věcí. A pokud máte hlavu navyklou na původní vzhled, tak budete neustále chtít začít číst vlevo – nejspíš si tak dobře zapamatujete kolik máte sledujících a kolik sledujete, ale v praxi to k ničemu dobré není. A je to dobrý důvod pro nějaký ten “CSS hack” – snadno totiž můžete sloupce vrátit tam kde byly. Osobně se mi také nelíbí, že “Compose new Tweet” je v levém sloupci (a nelogicky zároveň jako ikona zcela vpravo v horním menu).
Twitter chce změnit zažité věcí a také svět. Má několik zásadních problémů, málokdo chápe používání “@” (odpovědi a zmínky) a “#” (hashtag, štítkování) – proto také v novém Twitteru najdete v horním menu “@ Connect“, navíc rozdělené na “interakce” a “zmínky”. To první vás nejspíš moc nenadchne, protože je to změť toho kdo si vás přidal, retweetoval, označil váš tweet do oblíbených, odpověděl vám a zmínil vás. K pochopení “@” to příliš nepřispěje. To druhé (Mentions) jsou všechny zmínky (mentions) ale také odpovědi (Replies). Budiž.
Nové “# Discover” se snaží štítkování využít nějak tak, jak to nejspíš v praxi není možné. Tedy k tomu aby Twitter prosadil vizi podobnou Facebooku, tedy že život na (Twitteru) je tvořen “příběhy” (Stories). A vyvolat dojem, že Twitter může být používán jako e-zin či noviny. Možná pro anglicky mluvící to bude mít něco do sebe, ale nám minoritním a neviditelným mluvícím česky Twitter nic nenabízí. Do “# Discover” se schovaly předchozí “Activites” v podobě “Activity” – což je opět změť “aktivit” těch co sledujete – bohužel Twitter má dlouhodbý problém v přehledném předkládání podobných věcí, takže něco takového dlouhodobě používat bude vyžadovat jistou míru masochismu.
Zajímavé na “# Discover” je ale to, že sem bylo přesunuto “Find Friends” – tedy jedna z mála možnosti jak na Twitteru hledat své přátele, případně vůbec hledat “lidi”. A najdete zde ještě “Browse Categorie” – novinku, která podle neznámého kritéria rozděluje uživatele do kategorií (pravděpodobně podle toho o čem píší). Opět zde ale nezískáte možnost omezit geograficky. Stejně tak jako “World Wide Trends” stále neumožňují zvolit Českou republiku.
V nové podobě už nenajdete snadno “Direct Messages”, tedy podivně fungující “interní poštu”. Charakteristickou hlavně tím, že vám sice někdo občas napíše, ale vy mu stejně nemůžete odpovědět (protože chybí podmínka nutná, tedy sledování/follow). Twitter ji nově ukryl do menu (což je ta stylizovaná postavička). Stejně jako tam ukryl Seznamy (Lists) – působí to jako kdyby došel k názoru, že ani jedna z těchto dvou věcí není příliš používaná.
Redesignu se nedočkaly Settings, jsou původní, není v nich nic nového a dokonce ani horní menu není nové – v Settings tak stále najdete původní horní menu.
Další změny jsou z kategorie kosmetické, ale u některých je dost nejasné, proč. Typickým příkladem je skrytí odkazu na konkrétní Tweet pod “Open” (otevřít), které se objeví až poté co najedete myší na Tweet. Zmizelo i původní zvýraznění tweetů, kde vás někdo zmiňuje – maličkost, ale byla rozhodně příjemná a užitečná. Zlepšilo se naopak zobrazování detalních informací k tweetu – je lépe vidět kdo retweetoval a jsou vidět i odpovědi. V detailním pohledu na Tweet je nově dostupné “Embed this Tweet” – příklad boje Twitteru o větší rozšíření na web a zamezení “kopírování tweetů” na weby a blogy.
“Připojené” fotografie či videa si nově můžete prohlédnout “přímo” v konkrétním Tweetu – dřívější dynamická aplikace, která neustále něco otevírala vpravo, se zjevně nehodila, takže nový design si vystačí se dvěma sloupcí a dynamickým zvetšením tweetu. Podobným způsobem je možné u odpovídajících tweetů vidět “In reply …” a po kliknutí se hned podívat na původní tweet – užitečné řešení. Řeší jeden ze zásadních problémů Twitteru, problematické sledování konverzací.
Změna potkala i profily na Twitteru jako takové (viz příklad @Vodafone_CZ) a možná bude vhodné mírně přehodnotit jaké je použité pozadí – mezi jednotlivými bloky vznikly podstatně více rušivé mezery. Nově je v profilu uvedeno “Tweet to” – praktická ukázka snahy Twitteru naučit používání “@” na začátku tweetu pro “cílení” zprávy pro někoho.
Shrnuto a podtrženo?
Nový design Twitteru není špatný, ale zejména jenom pokud ho nechcete srovnávat s tím předchozím. Řadu věcí zjednodušil, má šanci některé nejasné prvky funkčnosti běžným uživatelům lépe vysvětlit. Některé věci ale stále nedokáže dotáhnout do konce – Activities, Stories, přehledy odpovědí/zmínek jsou tím hlavním, co je stále nedotažené a obtížně se v tom orientuje.