Facebook v září umožnil odběr veřejných statusů uživatelů komukoliv (bez nutnosti navazování oboustranného přátelství). Pro firemní Facebook málo využitelné, ale pro celebrity, osobnosti, novináře a další veřejné činné osoby se tak nabízí nová alternativa k Facebook Stránkám (Pages).
V polovině září 2011 došlo k zásadní změně na Facebooku – Subscribe (Přihlásit odběr) umožňuje komukoliv „sledovat“ vaše veřejné statusy (detaily viz Facebook umožní sledování bez přátelství, přichází Subscribe knoflík) bez nutnosti, abyste s danou osobou byli přátelé. Něco co bylo možné od samého počátku na Twitteru (Follow) i Google+ (přidání do kruhu) a na Facebooku chybělo.
Pro celebrity, osobnosti, novináře a další „veřejně“ zajímavé osoby to znamená, že mohou svůj osobní účet na Facebooku používat skutečně jako osobní – nemusí mezi přátele přijímat kohokoliv jenom proto, aby mohli prostřednictvím Facebooku „veřejně“ komunikovat. Stejně tak nemusí pro „veřejnou“ komunikaci zakládat Facebook Page a udržovat tak dva komunikační mechanismy.
Pro firmy nepřináší Subscription (Odběr) nic užitečného – stále platí, že klasický účet na Facebooku je osobní účet a nesmí být používán pro firmy. A případně použití osobního účtu ve firemní podobě je stále stejně nepraktické – nenabízí možnosti správy více lidmi, neumožňuje žádné analytické informace (Insights u Page), není možné používat Aplikace a rozšiřovat tak jeho funkčnost, atd.
Subscribe/odběr je výhodné řešeni pro „celebrity“
Subscribe/odběr je skvělé řešení, umožní vám sledovat kohokoliv (kdo to povolí) aniž byste se nutně stávali „oboustrannými“ přáteli a cokoliv schvalovali. Můžete tak sledovat celebrity, novináře, politiky, umělce, hudebníky, zpěváky či prostě jenom zajímavé a užitečné lidi.
Pro celebrity a osobnosti je Subscribe/Odběr skvělou cestou jak publikovat na Facebooku a nemuset se zatěžovat s administrací Facebook Page (a hlavně řešit její správu a potřebu udržovat osobní profil a ještě Facebook Page). Něco co bylo doposud bezproblémově možné na Twitteru (a také masově využíváně) je tak konečně možné i na Facebooku.
Internetově známí lidé, celebrity, umělci, politici, novináři, zpěváci, hudebníci mohou z možností odběrů těžit nejvíce. Zajímavou variantou je ale tato možnosti i třeba pro studenty a učitele – problematické „navazování“ přátelství odpadá. Stejně tak se může tato možnost hodit pro děti a rodiče.
Možnost Odběru musíte na svém účtu aktivovat
Pokud chcete dalším uživatelům Facebooku umožnit odběr (subscription) vašich veřejných statusů, musíte tuto možnost aktivovat – není (kupodivu) aktivována automaticky. Aktivaci najdete na adrese www.facebook.com/about/subscribe.
Na svém účtu (zobrazení Profile/Profil) najdete v menu (vlevo) nové položky Odběratelé (Subscribers) a Odběry (Subscriptions) a můžete tak sledovat kdo vás odebírá i koho odebíráte vy.
Pokud budete chtít na Facebooku publikovat cokoliv co má být viditelné pro odběratele, musíte tuto informaci publikovat jako Veřejnou (Public).
Pokud budete chtít kohokoliv sledovat, musíte navštívit jeho profil na Facebooku – na profilu najdete tlačítko Přihlásit odběr (Subscribe). O tom, že jste si někoho přihlásili k odběru, se dotyčný dozví v notifikacích (upozorněních).
Srovnání Subscription (Odběr) a Stránky (Page)
Profil |
Facebook Stránka |
|
Použití pro firmu (v rámci Pravidel) |
NE |
ANO |
Více správců (administrátorů) |
NE |
ANO |
Analytické informace (Insights) |
NE |
ANO |
Vlastní „záložky“ (Facebook Aplikace) |
NE |
ANO |
Cílení podle jazyka a lokace |
NE |
ANO |
Možnost cílení v inzerci |
NE |
ANO |
Snadná správa z mobilního telefonu |
ANO |
NE |
Neomezený počet fanoušků (odběratelů) |
ANO |
ANO |
Přehled o fanoušcích/obděratelích |
ANO |
ANO |
Možnost využití RSS |
NE |
ANO |
Import z Twitter bez extra Aplikace |
ANO |
NE |
Export na Twitter bez extra Aplikace |
NE |
ANO |
Notifikace e-mailem o dění |
ANO |
ANO |
Veřejný přístup k profilu |
NE |
ANO |
Indexování ve vyhledáváčích |
NE |
ANO |
Lepší viditelnost ve vyhledávání |
ANO |
NE |
Poznámka: S zavedením odběratelů přestává být významné jedno z podstatných omezení osobních účtů – maximální počet 5 000 přátel. Počet odběratelů není nijak omezen. Počet lidí, které odebíráte vy, nicméně omezen je, opět na 5 000.
Stále platí, že osobní profil je vyloučeno použít pro firmu – tzv. „firemní profil“ je na Facebooku právě Facebook Page (Facebook Stránky). Osobní profil je možné použít pouze pro žijící a skutečné osoby – nesmí to být prodfil firmy, ani profil domácího mazlíčka, ani skupiny osob, dokonce ani manželské páry.
Co když nechcete aby vás někdo konkrétní sledoval?
Pokud narazíte na problém s konkrétním uživatelem na Facebooku a budete mu chtít sledování zamezit, můžete to udělat pouze klasickým mechanismem zablokování (Block).
Vaše statusy určené pro „sledující“ jsou publikovány veřejně (alespoň v rámci Facebooku, nejsou opravdu veřejné, aby je někdo viděl, musí mít účet na Faceboku) a kdokoliv ze sledujících je může komentovat, označovat pomocí Líbí i sdílet. Zablokováním (Block) konkrétního uživatele tomu můžete zabránit.
Chcete ukončit možnost odběrů?
Možnost zobrazení Subscribe/Přihlásit k odběru na vašem profilu můžete kdykoliv později vypnout, ale v takovémto případě se již existující odběratelé nijak nezmění – a není zde žádná možnost, jak je „zrušit“.
Můžete Facebook Page převést na Profil?
Převést osobní profil na Facebook Page možné je – slouží k tomu tato adresa : www.facebook.com/pages/create.php?migrate a více informací najdete v Facebook umožňuje převod osobního profilu na Facebook Page. Jak je to ale s opačným směrem?
Soudě podle profilu Marka Zuckerberga je zjevně možné, převést Fanoušky z Facebook Page na odběratele (Subscribers). Mark měl ještě před pár dny Page s více jak pěti miliony fanoušků – s uvedením odběrů fanoušci z Page zmizeli a jeho osobní profil má 5 366 367 odběratelů (a číslo samozřejmě stále stoupá). Totéž ale udělal i Kevin Rose.
Je pravděpodobné, že Facebook možnost převodu fanoušků z Facebook Page u osob na odběratele pro jejich profil testuje a nabídne jako volně dostupnou službu – prozatím je ale nejspíš testována jenom v omezeném okruhu uživatelů. Jak taková migrace proběhne? Velmi pravděpodobně tak, že všichni fanoušci (lajky) budou převedení na odběratele a samotná Facebook Page bude zrušena, tedy včetně veškerého obsahu.
A ani měsíc po uvedení možnosti přihlašování odběru se žádná takováto možnost na Facebooku neobjevila.
Upozornění – vydáno v září 2009 na www.lupa.cz,
v říjnu 2011 provedena aktualizace. Čtete aktualizované vydání.