Schema.org – podaří se Google, Yahoo a Microsoftu konkurovat Open Graph od Facebooku?

Společnosti Google, Yahoo a Microsoft (Bing) oznámily novou iniciativu pojmenovanou Schema.org – na www.schema.org najdete (nejenom) snahu konkurovat Open Graph Facebooku.

“Schema” definuje způsob, jak na webové stránky přidat strukturovaná data – ty potom mohou využívat vyhledávací stroje, prohlížeče a jakékoliv další způsoby automatizovaného zpracování. Facebook “své” schema pro Open Graph založil na nutnosti doplnit několik nutných (META) HTML značek (viz Návod: fb:like (facebook Like Button) a jak na něj).

Schema.org uvádí, že se svými návrhy a strukturami jde dál než Open Graph – umožňuje poskytnout více detailů. Tak aby byly “strojově” použitelné. “Microdata”, která do svých stránek přidáváte jsou rozšířením klasických HTML značek, která už ve své stránce máte. Jeden z vcelku lehce pochopitelných případů je schema pro Person – http://schema.org/Person – tedy osobu.


Schema pro "recept"


A poměrně praktický příklad může být Image – http://schema.org/ImageObject – neboli obrázek. Prostřednictvím metadat je možné k obrázku přiřadit konkrétní popis, autora, lokalitu i datum publikování.  Právě na tomto případě je dobře vidět, jak mohou být podobně označené informace užitečné pro vyhledávače. Vyhledávání v Google u obrázků prozatím pouze používá okolní text coby “související”. Po doplnění odpovídajících metadat by tak o obrázku/fotografii bylo dostupných podstatně víc informací.

Výhodou takovéhoto řešení je to, že není nutné data překládat v samostatné podobě v nějaké specifické struktuře (ať už XML nebo něco jiného). Nevýhodou je, že změna existujících a doplnění potřebných HTML značek je prozatím hlavně manuální proces´.