V červnu to bude rok co byl spuštěn www.zoot.cz . Tisková zpráva při spuštění hovořila o propojení vyžádaného marketingu a sociálního nakupování. Po roce chystá ZOOT re-launch. Jak hodnotí ZOOT jeden ze zakladatelů, Ladislav Trpák? A co chystá ZOOT nového?

Původní idea propojení značek a fanoušků je sice idealisticky krásná, tvrdě však narážela na neochotu značek opravdu něco pro své fanoušky dělat. Svoje rezervy má/měla i řada prvků v zootu – například nastavování zájmů pomocí terče. Klasický příklad inovace, která je hůře použitelná. Navíc nás ze začátku trápili problémy s rychlostí, jak jsme každému uživateli sestavovali stránky “na míru”, tj dynamicky podle jeho profilu. A další dětské nemoci…,” komentuje minulost Zootu Ladislav Trpák.

Po roce od založení řeší ZOOT změnu, vyvolanou i poklesem zájmu – Google WebTrends udávají zhruba 77 tisíc měsíčních návštěvníků, 510 tisíc page-views, 100 tisíc návštěv a průměrně 1.3 návštěvy na cookie. A pohled na graf (denní návštěvnost) napovídá, že zájem o ZOOT klesá.  Pro srovnání je dobré vědět, že Google odhaduje návštěvnost www.slevomat.cz na 760 tisíc návštěvníků a www.zapakatel.cz na 270 tisíc návštěvníků.

Čísla o Zoot.cz (zdroj: Zoot.cz)

Start: tiskovka 8. 6. 2010
Počet registrovaných uživatelů: 126.000
Počet FB fanoušků: cca 18.000
Počet objednávek za první měsíc: cca 1.000
Průměrná hodnota objednávky: cca 1.100 CZK

Čas hledání pozice na trhu i obsahu nabídek znamenal, že ZOOT v dalším kroku zkoušel affiliate marketing.  “Zde se bohužel ukázal problém, že affiliaty jsou úžasné, leč 20-30% z nich jich přestává každý měsíc fungovat, ať už záměrně, či omylem. Navíc uživatelé se ztrácejí na straně partnera a nedokončí tak často objednávku. Často jsme se setkávali s neochotou eshopů a neznalostí affilu,” hodnotí toto období Ladislav Trpák.

Dalším pokusem byl vlastní prodej. K tomu přistoupil ZOOT v dubnu, tedy v době, kdy už český trh ovládalo několik velkých slevových serverů a ZOOT měl konkurenci i v podobě dalších serverů, které nejsou vyložené ve stylu Slevomatu či Zapakatel.cz.

S tím souvisí i zúžení záběru ZOOTu jen na lifestyle – to jest móda, péče o tělo a duši, bydlení a design a hitech. To jsou kategorie, které v zootu nejlépe fungovaly a dělaly většinu objednávek. Affil stále zůstává jako doplňkový příjmový model a s ověřenými partnery budeme provozovat tzv. drop shipping, tj uživatel objedná u nás a objednávku vyřídí partner (s tím, že identitu eshopu stejně jako Amazon nebudeme skrývat). V praxi tedy půjde naházet do košíku více věcí z různých eshopů.

Zoot se chce více zaměřit na ženy, podle Trpáka “jsou na rozdíl od nás mužů schopny spontánních nákupů, když se pro něco nadchnout a chtějí si udělat radost.” Pro muže bude nadále sloužit zejména kategorie “Hitech”.

ZOOT chystá během 14 dní “nový” ZOOT – nový design, navigaci, profilaci a výrazně více vlastních kolekcí. Novinkou bude i vlastní redakce, neboť “sleva není to jediné co prodává“. A nový ZOOT bude “Lifestyle nákupní inspirace na míru“.