Českým knižním vydavatelům hrozí zánik. Digitální obsah je převálcuje

Čeští knižní vydavatelé jsou vymírající druh. Kanzelsberger je přesvědčený, že když něco fungovalo stovky let, nelze očekávat revoluci. A e-knihy považuje za kuriozitu. Situace se opakuje.

Knižní vydavatelé se řítí do záhuby stejně jako klasičtí hudební vydavatelé. E-knihy neuznávají, nechtějí je, nebudou je prodávat. A v okamžiku kdy dojde na lámání chleba, vytáhnou klasický argument. Pirátství. Což, jak už my „technologičtí nadšenci“ dávno víme, je přesně to, co ignorací evoluce knih aktivně podporují. Protože kde není možnost koupě, tam nastupuje snazší cesta. Pirátská.

Jan Kanzelsberger mladší, zástupce jedné z největších sítí knihkupectví v Česku, považuje elektronickou knihu za „kuriozitu pro technologické nadšence“.

Asi je zbytečně knižním vydavatelům připomenout několik drobných (ale o to více podstatných) faktů.

  • Jste sami zodpovědní za svou budoucnost, nikdo vás zachraňovat nebude. A je nejvyšší čas se začít o budoucnost starat.
  • Budoucnost je v digitálním obsahu a pokud to stále nevidíte, zkuste se podívat na hudební průmysl. Knižní průmysl míří stejným směrem a pokrok (či evoluci, chcete-li) prostě nezastavíte
  • Nechápete-li základní ekonomický princip založený na poptávce, stanete se ohroženým druhem. Autorům se dostává do rukou snadný nástroj jak vás vynechat, čtenářům se dostává do rukou to samé.
  • Stávající ekonomický model vydavatelů se vlivem Internetu (digitální distribuce obsahu) hroutí.

Připomínat tato fakt je nutno, ve skutečnosti je to ale zbytečné. Málokterý z vydavatelů je ochoten otevřít oči (a hlavně mysl) a pochopit, že svět se mění. Evolučně, nikoliv revolučně. Jedna z nejhrůznějších ukázek je citace Kanzelsbergera mladšího v článku na Aktuálně.

Nula,“ říká Kanzelsberger na otázku, kolik procent knih nabízí v elektronické verzi a pokračuje: „Je tu množství čteček a formátů a nikdo neví, která bude ta primární. Navíc necítím ani žádnou poptávku. Takhle to fungovalo stovky let, já žádnou revoluci neočekávám.“ (České e-knihy nebudou, nikdo je nechce, tvrdí knihkupci)

Při vší úctě, tohle je přístup vymírajícího dinosaura. Přístup člověka, který není schopen vnímání reality. Té reality, která je tak jednoduše viditelná ve USA. Viditelná na úspěchu Amazon.com, Apple iBooks, ale také na čerstvém bankrotu jedné z nejslibnějších firem v knižním byznyse – řeč je o Borders a vyhlášeném bankrotu. Kolik z českých knižních vydavatelů i knižních obchodů bude za dva-tři roky vyhlašovat bankrot?

Kanzersberger je opravdu extrémní příklad odmítání reality. Stačí se podívat na www.kanzelsberger.cz – uvidíte web, který vypadá jako z minulého století. A aktivity na Facebooku má pěkné, ale jenom díky nadšeneckému přístupu jednoho jediného člověka. Žádné prozření se nekoná. Nekoná se ani internetový obchod, web sice má „košík“ a „objednávku“, ale ta končí „rezervací“ v některé z kamenných prodejen. Kamenných prodejen, které mnohdy zápasí o přežití – jednu z nich, vlajkovou loď jménem Dům knihy, nakonec Kanzelsberger opouští. Příliš vysoké nájemné a „nejistota v době ekonomické recese“.

Elektronické knihy žádné kamenné prodejny nepotřebují. A elektronické knihy si kupují lidé, kteří by si papírovou knihu nikdy nekoupili. A ti co si je koupit nemohou, si je prostě upirátí. Berte to jak to je. Reagujte, nebo zemřete. To je jediné co lze dodat k odmítavému postoji českých knižních vydavatelů k e-knihám.

(foto – Jan a Jan Kanzelsberger, Michal Sváček, MF DNES)