Jedna z možností jak spravovat Facebook Pages (Stránky) odděleně od vlastního osobního účtu je využití Business Account/Služebního účtu. Má to určité výhody, ale také určité nevýhody.
Klasický způsob správy Facebook Pages
Správa Facebook Pages (Stránek) za normálních okolností vyžaduje jenom jedno – existence správců (admins), kteří jsou ke stránce přiřazení. Správcem může být kterýkoliv uživatel Facebooku a dokud je správcem, všechny jeho příspěvky na Facebook Page se objevují nikoliv s jeho jménem, ale jsou vkládány jménem stránky.
Upozornění – Jakkoliv může tato vlastnost vypadat jako omezující a nepříjemná, není tomu tak. Pokud si přečtete následující text (vysvětlující jak Telefónica O2 bude komunikovat na své Facebook Page), tak asi pochopíte proč.
K firemnímu obsluhování zákazníků na Facebooku využívají operátoři své „pracovní“ profily, které jsou jasně rozpoznatelné podle loga společnosti, nebo piktogramu obličeje. Jejich jména budou změněna podle jejich skutečných jmen, ale budou i nadále vystupovat na Facebooku O2 CZ prostřednictvím svých pracovních profilů.
Pokud jste nepochopili, tak vysvětlení je jednoduché – zatímco za Facebook Page se jenom těžko může někdo vydávat, vydávat se za kohokoliv je snadné – v uvedeném příkladu postačí si založit účet na Facebooku a do profilové fotky nahrát logo Telefónica O2. A pak už se může kdokoliv vydat na Facebook Page Telefónica O2 a začít škodit.
Komunikace “za” Facebook Page / Stránku by tak vždy a za všech okolností měla probíhat jenom jako tato stránka – tedy správcem stránky – tak aby se cokoliv napíše na Page objevovalo jako tato Page/Stránka.
Ještě před několika měsíci existoval “správce zakladatel”, který se nemohl správcovství zříci – v současné době jsou si všichni správci rovni. Znamená to i to, že kterýkoliv ze správců může stránku smazat, odstranit kteréhokoliv ze správců a přidat nové správce.
Bez ohledu na způsob správy Facebook Pages/Stránek, je jejich správa pro firmy v řadě věcí nepraktická
- Neexistují žádné záznamy o tom, kdo/kde provedl změnu v nastavení Stránky
- Neexistují žádné záznamy o tom, kdo ze správců reagoval či vkládal informace na Stránce
- Neexistují žádné záznamy o tom, kdo ze správců mazal jakékoliv informace na Stránce
- Kterýkoliv ze správců může odstranit všechny ostatní správce i smazat Stránku
- Pokud některému ze správců je smazán/zablokován účet pro porušování pravidel Facebooku, může se totéž stát Stránce
Kdo je správce Stránky je neveřejná informace a neexistuje ani žádný způsob jak spolehlivě zjistit jaké má Stránka správce (správce nemusí vůbec být prvním v seznamu fanoušků). Facebook API žádný přístup k fanouškům ani správcům nenabízí – jediná výjimka je možnost zeptat se zda Uživatel X je správce Stránky Y (stejně jako zda Uživatel X je fanouškem Stránky Y).
Opakování – neexistuje žádný legitimní způsob jak získat kompletní seznam fanoušků Stránky, dokonce ani pro správce Stránky. Jediné co Správce může je procházet fanoušky ve stránkovaném zobrazení. Jakkoliv pro “zpracování” tohoto stránkovaného seznamu existuje “hack”, je jeho použití poněkud problematické. Proto ani není možné losovat “jednoho fanouška ze všech”. Proto také není možné určit kdo byl (například) stý fanoušek. Seznam zobrazující fanoušky nemá ani žádné zaručené pořadí. Přístup k přehledu fanoušků Stránky není ani ve Facebook API, Graph API, FQL, FBML, prostě nikde.
Pokud by správce chtěl na stránku vkládat či komentovat pod svým jménem (účtem) je to možné jedině tak, že se zbaví správcovství. V budoucnu je možné, že bude možné se přepínat mezi “správce”/”osoba” při práci s Facebook Pages – kdy k tomu ale dojde není známo.
Pokud poslední správce opustí Stránku, stane se tato Stránka bezprizorní – nebude mít správce a neexistuje žádný způsob jak správcovství zpět získat.
Doporučení – pokud budete spravovat Facebook Pages/Stránky, je vždy vhodné používat Facebook v angličtině. Česká verze Facebooku běžně obsahuje chybné překlady. A v minulosti se běžně stávalo, že v české verzi některé věci nefungovaly, zatímco v anglické verzi ano.
Správa s pomocí Business Account / Služebního účtu
Alternativní metodou správy Facebook Pages/Stránek je využití služebního účtu (Business Account) – obecně tuto variantu nedoporučuji. Hlavním důvodem je vznikající problém se zákazem používání více účtu než “jediného vlastního”. Dalším podstatným důvodem jsou omezení, které služební účet má (detaily dále). S ohledem na to, že každá Facebook Page může mít neomezené množství správců je použití služebního účtu zbytečné.
Facebook definuje v nápovědě Business Account takto:
Služební účty jsou určeny jednotlivcům, kteří chtějí web používat pouze pro správu stránek a reklamních kampaní. Z tohoto důvodu nemají služební účty stejné funkce jako osobní účty. Služební účty mají omezený přístup k informacím na webu. Uživatel se služebním účtem může zobrazit všechny stránky a společenské reklamy, které vytvořil, avšak nebude se moci podívat na profily uživatelů na webu ani na jiný obsah na webu, který se nevyskytuje na stránkách, jež spravuje. Kromě toho služební účty nelze najít vyhledáváním a nemohou odesílat ani přijímat žádosti o přátelství.
V české verzi Facebooku je Business Account překládán jako služební účet a je zde potřeba upozornit na starou známou věc – pokud již máte osobní účet na Facebooku, je Pravidly užívání zakázáno vytvářet jakékoliv další účty. Klasická Hlava 22. Mimo jiné Pravidla zakazují i sdílení jednoho účtu pro více lidí (a samozřejmě i předávání přihlašovacích údajů). V zásadě jek ta služební účet nepoužitelný, protože ať děláte cokoliv, vždy budete porušovat nějaká pravidla užívání.
Udržování několika účtů – bez ohledu na to, za jakým účelem – je porušením podmínek používání služby Facebook. Pokud již máte osobní účet, nemůžeme vám za žádných okolností dovolit vytvoření služebního účtu.
Mějte na paměti, že provozování několika účtů je vážným porušením podmínek používání služby Facebook. Pokud zjistíme, že uživatel má více než jeden účet, vyhrazujeme si právo zrušit všechny jeho účty.
Pokud se rozhodnete používat Služební účet, tak je dobré si zapamatovat, že má řadu omezení:
- Je neviditelný, nikdo ho nemůže najít
- Nemůže mít přátele
- Nemůže být fanouškem stránek
- Nemůže být členem skupin
- Nemůže na Facebook Page přidávat aplikace
- Nemůže se dívat na profilové informace fanoušků Stránky
- Nemůže posílat ani přijímat zprávy
Služební účet je kdykoliv možné převést na klasický osobní účet. Cesta zpět už neexistuje. Při zakládání účtu je nutné uvést datum narození osoby, která účet zakládá a e-mail (a musí samozřejmě jít o e-mail, který není použitý u jiného účtu na Facebooku).
Založení služebního účtu je možné jenom v okamžiku, kdy se odhlásíte z Facebooku a přejde na stránku pro vytváření Facebook Pages/Stránek (www.facebook.com/pages/create.php) nebo vytváření inzerce (www.facebook.com/ads). Možnost založit nový účet se objeví v druhém kroku (tedy například po vyplnění názvu požadované Stránky) – budete mít možnost se buď přihlásit pomocí osobního účtu nebo vytvořit Facebook Page zároveň se služebním účtem.