Kam a jak pokračovat s FeedIT.cz? #novorocnipredsevzeti

Psal jsem o tom v prvním z #novorocnipredsevzeti kde hned na počátku bylo u FeedIT.cz uvedené “zpoplatnit nebo zrušit”. Nějaké vysvětlení k tomu.

FeedIT.cz je databáze tiskových zpráv kde

  • je skoro 60 tisíc tiskových zpráv
  • měsíčně se jich tam objeví 600 – 700
  • samotné vkládání zabírá 10+ hodin měsíčně
  • celé to v některých měsících zabere do 20 hodin, zejména po přechodu na vlastní hosting
  • funguje to déle než 10 let (ano, celou tu dobu zdarma)

Financovat to z reklamy je nemožné, už roky jsou z toho almužny v podobě desetikorun měsíčně. Financovat to z affiliate je taky nereálné, byť jsem tam schválně na zkoušku pověsil Alza.cz affil. Ani reklama ani affil by tam být neměl, jako databáze by to ty tiskové zprávy mělo zprostředkovat “neutrálně”.

Návštěvnost to má samozřejmě malou, 10 – 15 tisíc měsíčně. Od databáze tiskových zpráv nemůžete čekat vysoká čísla. Užitečné to je (a) protože tam je možné pověsit tiskovou zprávu (včetně odkazů) a (b) používat pro rešerže, tiskové zprávy jsou tam od roku 2010.

Takže vlastně stojím mezi tím to zpoplatnit. Nebo to přestat dělat. Je to už příliš velké a těch 10 až 20 hodin měsíčně (a něco co to stojí přímo) najde lepší využití (zejména takové, které bude příjmové).

Co by se s tím dalo udělat je (příklad)

  • umožnit 3 zprávy ročně zveřejnit zdarma
  • placené 500 Kč za měsíc (pokud někdo chce “jednorázovku”)
  • a 5 000 Kč za rok
  • Míněno pro PR agenturu, nikoliv na každého klienta
  • Pro ty bez PR agentury buď využít ony 3 zprávy zdarma nebo 500 Kč/měsíc
  • pro neziskovky a podobné věci po dohodě zdarma nebo jiná cena

Ty částky jsou prostě jen výstřel. Taky to muže být 300 Kč/měsíc a 3000 ročně. Nemám ponětí, kolik by PR agentura byla ochotná, ale ať 5 nebo 3 tisíce je v ročním měřítku PR agentur vcelku nic.

Tři zdarma ročně mohou být také jinak. Třeba jedna měsíčně (takže 12 ročně). Což by umožnilo obyčejným “jednotlivcům” to využít, ale u PR agentur, co tam pošlou desítky měsíčně, by to už nebylo možné.

Vybírat za zveřejnění jedné zprávy? Neschůdné, příliš papírování a řešení pro obě strany. Nebo paywall, o kterém se zmíním ještě v dalším odstavci.

Vybírat za přístup do archivu (rešerše) a zamknout to pro veřejnost? Neschůdné a hlavně by to vyžadovalo nějaký paywall a to je nejen investice, ale další měsíční náklady. Tady mi to navíc (jako člověku co ví jak funguje PR agentura) už vůbec nedává smysl. Zamknutí pro veřejnost by zlikvidovalo onu výhodu toho, že je tam možné mít tiskovou zprávu.

Stupňovat to nějak podle počtu tiskových zpráv? Opět, další komplikace pro obě strany.

Při placení určitě nějaká ta výhoda, jako třeba možnost mít v tiskové zprávě i fotky/obrázky (odkazy tam jsou už teď a zůstanou, ale obrázky tam jsou občas když se mi chce). Placení proto, že je s tím víc práce při vkládání.

To s obrázky a tak je mimochodem i to co využíváme v Rubikon PR – jsou tam všechny tiskové zprávy co jsme vydali pro všechno naše klienty. A vedlejší efekt je, že je odtud možné je sdílet – takže vlastně ještě třetí model využití je, že PR agentura má na FeedIT.cz kompletní archiv vydaných tiskových zpráva.

Tak. Konec úvah.