Začalo Sčítání 2021. A jak je v poslední době zvykem, je to přetížené, padá a nefunguje.

Na Scitani.cz se můžete vydat pokusit se sečíst. Musíte tam kliknout na Chci se sečíst a pošle vás to na další web (neznámo proč v nově otevřené záložce).

Tam se ale dozvíte, že Online sčítání bylo ukončeno.

Nezoufejte, nepanikařte, počkejte tak 5 a více sekund, ono se to změní. A znovu budete muset kliknout na Chci se sečíst. Pak si najděte občanku, vyplňte její číslo a datum narození a připravte se na dlouhé čekání. Je to přetížené.

Přeci jen se nakonec dostanete dál, ale u prakticky každé otázky vám to po chvíli hodí Služba je dočasně nedostupná, prosím opakujte akci později. To že se to hroutí a nestíhá je na první dobrou vidět i v tom jak pomalé odezvy to má.

POZNÁMKA: V osm hodin ráno (27. března) to vypadá, že posílili servery a rychlost odezvy se viditelně zlepšila a našeptávače už fungují. Někteří lidé ale tak velké štěstí nemají. Filip Mach například dostává 502 Bad Gateway.

Tak ne, v [27.03.21 08:12] se to položilo úplně.

Vyplňování stejně skončí na snaze zadat Na jaké adrese bydlíte. Nebudete tušit jestli chtějí jen město, nebo ulici, nebo jestli taky PSČ ani v jakém formátu. Navíc tam má fungovat našeptávač, ale systém je tak přetížený, že našeptávač odpovídá jen výjimečně a až po několika minutách (prostě vydržte nebo přijďte později, času je na to dost). Neznámo proč u této položky není nápověda, která přitom u jiných položek je.

Narazíte i na některé zábavné otázky, kde třeba nebudete vědět odpověď. Třeba plocha bytu. Nebo V jakém patře se byt nachází pokud dům kde bydlíte má mínus první a mínus druhé patro. Pro něco takového tam není možnost volby.

Pozitivní věc je, že i když vám to v průběhu vyplňování hodí chybu, tak nic není ztraceno a po návratu zpět budete pokračovat tam kde jste skončili.

Zábavné pak bude i odvětví ekonomické činnosti Vašeho zaměstnavatele nebo předmětu Vašeho podnikání. Naštěstí je tam našeptávač, protože jinak na to tak akorát budete bezradně koukat. Ještě víc zcestné je Uveďte své současné zaměstnání – OSVČ tam totiž není.

Bezradnost přijde i v Kam chodíte či jezdíte do práce? Chybí tam totiž kombinace doma a u klientů. Takže prostě zvolíte, že sedíte doma na zadku.

Vyplňovaný formulář je možné uložit … s ohledem na to jak jim to padá je asi dost dobré to udělat. Musíte si tam nastavit heslo, proč nesmí být kratší 12 znaků je další klasická záhada.

[27.03.21 08:17]

V tuto chvíli je Sčítání 2021 zcela mimo provoz. Gratulace všem zúčastněným.

[27.03.21 09:08] ČSÚ na Twitter konečně něco napsalo, samozřejmě obvyklou výmluvu, navíc zapomněli, že to spíš nejelo už od sedmi. Ale takhle to chodí, zatloukat, mlžit, neříct pravdu.

Co navíc, některé tweet klasicky zrají jako víno. Jako třeba ten následující.

[27.03.21 09:14] Ukončili to „z preventivních důvodů“. Zatím to má standardní vývoj. Sčítání lidu, domů a bytů 2021 začalo, online formulář je ale momentálně nedostupný

[27.03.21 09:38] Pokud byste chtěli vědět na jaké technologii, tak: „V rámci sběru údajů prostřednictvím elektronických sčítacích formulářů při online sčítání je z důvodu zajištění potřebné propustnosti a rychlého obsloužení velkého počtu požadavků, zejména ve špičkách, propojení realizováno prostřednictvím globální služby Azure Front Door.“

Azure Front Door bohužel není cloud ale něco jako Cloudflare, tedy předřazená technologie co zajišťuje webovou komunikaci. O tom co je za tím ale ve výše uvedeném článku není ani slovo.

[27.03.21 10:51] Takže ČSÚ nic neví, netuší a podle Šéf statistického úřadu: Pokud lidé sčítání vyplňovali a systém spadl, budou muset začít od začátku jsou nejen zcela bezradní, ale dokonce šéf úřadu tvrdí, že ti co mají rozpracované formuláře je budou vyplňovat znovu. Takže opět platí, že stále vývoj podle kopíráků. Místo toho aby řekl „nevíme, vyčkejte“, tak vytvářejí mlhu nesmyslných vyjádření.

A opět ten OKSystem

[27.03.21 13:50] „Podle dodavatele OKSystem byl pravděpodobnou příčinou přetížení databázových serverů a přehlcení systému modul pro zadávání adres s našeptávačem, testování to neodhalilo. Uvedl to ve vyjádření na ČT24.“ píše Filip Rožánek na Twitteru. „V době výpadku byly ve formuláři sčítání řádově tisíce přihlášených uživatelů, způsobovalo to ale vysoký počet dotazů na databázi adres, dodal Rojíček.“ … k čemuž dodejme jenom to, že pokud systém položily tisíce uživatelů, tak to bylo špatně navrženo i vytvořeno od samého počátku. A také nedostatečně otestováno. Tady je ale klasicky potřeba počítat s tím, že šéf úřadu neví která bije a dodavatel sice by mohl vědět která bije, ale není vůbec jisté, zda poskytuje pravdivé informace

[27.03.21 17:56] Opraveno, sčítání opět funkční

Úřad na Twitteru napsal, že vše opraveno a funkční. A dodavatelem je skutečně OK System. Jistě má nějaké pěkné sankce. Nebo, počkejte, to se v téhle zemi neřeší. Někteří lidé ale uvádějí, že jimi vyplněné údaje jsou ztraceny. V mém případě (povedlo se mi ráno formulář uložit) jsou vyplněné informace zpět.

[27.03.21 18:45] Oprava nebyla dostačující

OKSystem podle smluv má sankci 20 000 Kč za každou 1/4 hodinu nefunkčnosti. Takže k těm předchozím zhruba 10 hodinám můžete začít počítat další. Ačkoliv měl web sčítání už fungovat, opět se objevuje Služba je dočasně nedostupná, prosím opakujte akci později.

[28.03.21 18:07] A co na to OKSystem?

OKSystem včera vydal Vyjádření společnosti OKsystem a.s. k nastalému problému při spuštění systému pro On-line sčítání lidu, domů a bytů 2021 (SLDB). Začíná kupou zbytečných řečí a zajímavé je to až ve třetím odstavci:

Systém byl v odpoledních hodinách znovu zprovozněn. I nadále však databázová vrstva vykazuje při souběžném ukládání velkého počtu vyplněných formulářů vytížení na hranici kapacitních možností infrastruktury.