Clashing od Anectu? Má smysl vytvářet interaktivní vzdělávací hry?

K jedné věci se musím přiznat, když jsem si četl o „hře“ Clashing od Anectu (Klasickým školením kybernetické bezpečnosti odzvonilo – vzdělávat zaměstnance jde nově pomocí zábavné online hry Clashing) měl jsme na to poněkud skeptický pohled. Zčásti vyvolaný i řadou podivných pokusů o „vzdělávací hry“ z minulosti, zčásti proto, že mi přišlo obtížné spojit online hru s poučením hráčů o bezpečnosti.

Nakonec překvapeně musím napsat, že tohle je povedený kousek – nejenom provedením (to bývá tradičně největší problém). Povedené je to totiž i volbou témat – pokud o počítačové/kybernetické bezpečnosti nic nevíte (nebo víte málo) tak je to dost dobrá cesta jak se naučit slušnou kupičku velmi praktických věcí.

Celé to míří na zaměstnance a základní bezpečnostní návyky, ale systém hry by šel snadno přizpůsobit i typickému domácím využití. Hrát můžete buď za zaměstnance co se snaží zabránit (a vyhnout) útočníkovi nebo za útočníky, hackera co chce proniknout do firmy.

Jde částečně o karetní hru, tedy alespoň v tom, že karty reprezentují určité kroky a úkony. Jsou také potřebné k tomu, aby z toho byla tahová hra.

Dobré je zpracování, každá z karet (útočných i obranných) nabízí potřené poučení a informace, které umožní lépe pochopit co se dělo/děje a proč.

Nevím nakolik to byl záměr, ale některé z kroků nejsou zcela 100% jasné – což si osobně myslím, že by tak mělo být. Pokud by akce-reakce byly na první pohled zcela jasné, bylo by to nejen nudné, ale i předvídatelné.

Clashing od Anectu zcela určitě fajn počin.