Dávám Facebook dva roky. Poprvé jsem to napsal někdy minulý týden (dnes je [22.10.18]) a poslední roky jsem na dotaz “Jak dlouho tady Facebook bude” dával odpověď dost jinou. Tu že to je těžké říci a že tu může být i dalších deset let. Nebo taky ne, pokud přijde někdo/něco kdo ho odsune na pozadí. Ale že v něco takového moc nevěřím.
Realita je ta, že Facebook v roce 2018 začal sám pracovat na vlastním konci. Aktivně pracovat, Inzerenty přesouvá do Instagramu, funkčnost tak výrazně pro lidi omezil, že už to přestává být zábavné. Pro firmy přinesl takřka 100% nutnost placení s spojené s dalším omezením už tak mizerné viditelnosti (dosahu). Děti a mládež už si Facebook vůbec nezakládají, vůbec s ním do budoucna nepočítají.
Je docela zajímavé se podívat na trendy ve vyhledávání Google – ty vždy byly používány jako ukazatel zájmu lidí a růstu. Takže když se na ně podíváte nyní, tak zjistíte jeden další důvod, proč dávám Facebooku dva roky.
Tohle je Česko, posledních pět let, omezeno na “sociální sítě”, nikoliv obecné hledání “termínu”,. Ale jak uvidíte na dalších grafech, není to až tak nutné takhle omezovat.
Co je na tomhle grafu podstatné? Ten sestup zájmu o Facebooku je dlouhodobější, ale začíná být rychlejší. A také to, že jediné co dlouhodobě roste je Instagram.
TIP: Užitečné čtení najdete v Kolik uživatelů má český Instagram a jak je to s věkovým složením uživatelů? a Kolik má v Česku Facebook uživatelů? Jak je to s věkem? Proč jsou ta čísla tak podivná?
Pohled celosvětový je ještě výmluvnější. Ten sešup je posledních pět let jasný. A také daleko větší, než v Česku. Pokud to chcete v širším pohledu, tak se podívejte na další celosvětový graf – ve kterém vyhodím ten Google+ a raději přidám jiné.
Pro Česko vypadá dost podobně, ale pozor na tu výrazně progresivnější čáru Instagram. V Česku to vypadá na větší důraz na Instagram.
Pojďme ten Facebook dát pryč
Jak je to ale s těmi ostatními? Že Instagram jede, to víme. Nejenom z grafů, ale i z praxe, počtu uživatelů, atd. Ale co ty ostatní?
Tenhle celosvětový graf je zajímavý. Je na něm totiž vidět jak obrovskou sílu měl Twitter (hlavně v USA) a jak s emu podařilo ten náskok a pozici ztratit.
Ale jinak je tady dost jasně vidět že Instagram a WhatsApp jsou to co “táhne”. Bohužel, oboje patří Facebooku.
TIP: Ještě jeden užitečný materiál – Přehled sociálních sítí, médií a služeb včetně počtu uživatelů celosvětově i v Česku
Zato pohled na Česko … Twitter se nikdy v Česku nedokázal zásadně odrazit (byť s více než 1 milionem uživatelů má několikrát více uživatelů než Linkedin). WhatsApp je používaný, ale jak vidíte, na Instagram to prostě nemá. Snapchat nemá vůbec smysl řešit.
To kdybyste tam náhodou chtěli Linkedin …. Na ten rovnou zapomeňte.
Pár poznámek
Jsou to trendy ve vyhledávání. Jsou z Google, v Česku máme zvláštní část populace, co umí vyhledávat jenom v Seznamu, takže to může být zkreslené. Dlouhodobě se ty trendy špatně srovnávají – v minulosti bylo lidí méně, hledalo se méně, atd. Na kráse najdete ještě řadu dalších much.
Víme už ale, že se růst co se počtu uživatelů (MAU) prakticky zastavil a Facebook už nemá kam růst. Víme, že mládež Facebook už nechce, jedou ve velkém Instagram. Děti si ho už ani nezakládají. Jsou stále i na Snapchatu, ale ten v Česku nikdy nebyl tak rozšířený jako v USA. Celé to dost odpovídá výše “vymalovaným” trendům.
Mimochodem, možná byste v Česku neměli tolik podceňovat Pinterest:
Ale celosvětově je to už s otazníky. Pochopitelně i pro Linkedin. Prostě nic moc.