Váš šéf není kámoš. Pravda, žrádlo není, ale celé je to jenom obchod

Jirka Rostecký (bohužel na Linkedin) píše, že Váš šéf je kámoš. Ne žrádlo. Je to hezké, velmi dobře napsané čtení, na počátku ale postavené na zásadním omylu. Mnohdy fatální chybě. Jím popisovaný jev, kdy poté co se něco pokazí, to dáme šéfům sežrat. Většinou je totiž právě tohle vyvoláno tím, že jste se s šéfem prostě stali kámoši.

Jedna zásadní věc, kterou nikdy nesmíte dopustit. Jako šéf i jako podřízený. Tohle není kamarádský vztah. Je to prostě obchod. Vy se prodáváte, šéf vás kupuje. Součástí tohoto obchodu je i to, že se obě strany chovají profesionálně a do vztahu netahají kamarádství. Stejně jako je otázkou profesionality, že po odchodu z firmy nezačnu na firmu plivat špínu, pomlouvat a osočovat všechny z idiocie. Byť to možná tak bylo, nebo možná jste měli ten pocit, byli jste součástí byznysu a selhali jste.

Samozřejmě, právě proto že tohle je obchod, tak to znamená přesně to co Jirka Rostecký zmiňuje. Prostě si lidé budou vrážet kudly do zad. Je trochu naivní se domnívat, že jde jenom o to jak málo si vážíme našich zaměstnavatelů – ono to je totiž totéž v opačném směru. Zaměstnavatelé si běžně málo váží zaměstnanců. Celé to dění není jen na poli šéf-zaměstnanec, ale platí to i u vztahu dodavatel-odběratel, nebo chcete-li klient.

Ne, váš šéf není kámoš. Váš zákazník také není kámoš.

Jakmile něco takového připustíte, zahájili jste cestu do pekel. Do obchodního vztahu totiž přinesete emoce. Začne vás štvát „vztah“, který měl být jenom obchodní a čistě racionální. Začnete mít výčitky, začnete šéfovi či klientovi přisuzovat vlastnosti patřící do kamarádského vztahu.

Jedna věc je na Jirkově hodně užitečná a opět dobře napsaná. Rady na konci. To místo, které začíná „Sere tě šéf?„. Ano, komunikujte. Nemyslete si, že práce se obejde bez toho, aby vás někdo nesral, nebo vy jste nesrali někoho jiného. Ale přesně proto to není o kamarádství, je to obchod. Někdo se prodává, někdo jiný to kupuje. A bude se prodávat a kupovat tak dlouho, dokud míra nasrání nepřeváží míru uspokojení. Nic osobního v tom není.

Reklamy