Rychlost mobilního Internet v Česku aneb když se vezmou jenom jedna čísla

Lidovky v Konec jednoho snu. Miliardy na rychlý internet propadnou zpět Bruselu popisují jednu vcelku známou frašku okolo peněz na vysokorychlostní Internet. Ale to není podstatné. Zajímavější je, že tam neznámo proč dali mapu rychlosti mobilního Internetu v Evropě, kterou na sociálních sítích lidé sdílí aby ukázali jak mizerně na tom jsme. A je jim vcelku jedno, že tohle celé je spíš zdrojem zásadních otázek a pochyb.

ONV6bca23_data.jpg

Má skutečně Česko mobilní připojení rychlosti 7.4 Mbps?

Jak je potom možné, že jiné žebříčky udávají něco zcela jiného?  www.speedtest.net/global-index (OOKLA a jejich Speedtest) například pro Ćesko udává 30.77 Mbps a jsme na tom lépe než sousední Německo (pro které udávají 23.47 Mbps).

Pokud byste si srovnávali údaje od Akami a SpeedTest.net, tak rychle zjistíte, že ty od prvního jmenovaného jsou většinu zásadně nižší. Až tak zásadně, že pro Norsko ukazuje 17.3 Mbps zatímco Speedtest má tuhle zemi na prvním místě s 52.59 Mbps (tady viz HOW NORWAY CAME TO HAVE THE FASTEST MOBILE INTERNET IN THE WORLD)

Mohl by rozdíl být dán tím, že Akami je „Q1 2017“ a Speedtest je aktuální? Těžko, protože v časovém vývoji Česko mělo přes 20 Mbps už na začátku tohoto roku.

2017-08-27 15_27_39-Czech Republic's Mobile and Broadband Internet Speeds - Speedtest Global Index.png

Mohlo by to být třeba tím, že Akamai průměruje rychlost stahování vs. rychlost odesílání? Nevypadá to. Ale jedno je jisté, u Akamai není vůbec jasná metodika metriky. Nezmiňují ji.

Jaký vliv může mít to, že Akamai měří pouze IPv4 traffic? Kde se bere tak zásadní rozdíl mezi dvěma „měřeními“? U SpeedTest.net je například nutné vědět, že tohle vychází z ručně dělaných měření v jejich aplikaci nebo na jejich webu. Může ale tohle něco vysvětlit?

Dobře, Akamai, Speedtest, něco dalšího?

Global State of Mobile Networks od OpenSignal je z února 2017, takže v zásadě odpovídá časově době, které se věnovalo Akami – časově ale zahrnuje listopad 2016 až leden 2017, takže by Akamai mělo mít čísla mírně lepší.

2017-08-27 15_40_27-Global State of Mobile Networks - OpenSignal.png

Česko tady má 17.9 Mbps, takže někde na půl cesty mezi Akami a Speedtest.net.  Norsko 34.77 Mbps, nic tak rekordního jako u Speedtest, ale pořád dvojnásobek toho co udává Akamai. Německo 13.7Mbps, zde kupodivu méně než u Akamai.

OpenSignal je tedy třetí sada čísel, která nedává smysl a neposkytuje srovnání a kde není příliš jasný důvod. Co je u OpenSignal jasné je jediné, že měří reálná data z mobilních telefonů v reálném provozu

Závěr?

Máme tu tři metody, výzkumy, měření rychlosti mobilního Internetu. Každý z nich sestavuje žebříčky a novináři je rádi citují. Dost i podle toho, k čemu se zrovna hodí. Tam kde chtějí ukázat vyspělost použijí ten, kde je Norsko na špičce. Tam kde chtějí ukázat na zaostalost si vyberou ten menší.

Skutečnost je ta, že máme tři sady navzájem zásadně rozdílných čísel. A jenom samé otázky.