Facebook a jeho „2G úterý“ byl výsměch. Dopad nula

Každé úterý si zaměstnanci Facebooku mohli na hodinu vyzkoušet pomalý Internet. PR aktivita tehdy (rok 2015) úspěšná, ale to je všechno

Jednu hodinu z úterý si zaměstnanci Facebooku mohli vyzkoušet, jaké je to používat Facebook na pomalém Internetu. Podle Marka Zuckerberga takovém, jaký mají třeba v Indii (kterou je, jak víme, Mark posedlý). Mělo jim to pomoci pochopit, jak se cítí uživatelé projektu Internet.org, tedy projektu, který Facebook už dávno slíbil přejmenovat. A který je zásadním porušením síťové neutrality.

2G úterý“ by možná dávalo smysl, kdyby bylo povinné a netrvalo pouze hodinu. V dobrovolné podobně to byl tak trochu výsměch. Zejména pokud to Facebook prezentoval, jako že by to mělo zaměstnancům ukázat, že 4G, LTE či gigabitové připojení není garantované. V praxi by v zásadě stačilo, kdyby zaměstnanci Facebooku opravdu vlastní produkt používali, ideálně v reálných podmínkách. Protože ani existence 4G či LTE není zárukou toho, že se vám bude dařit mobilní aplikaci Facebooku používat.

Pak by jim možná došlo, že třeba automatické přehrávání videí je pro něco takového vražedné. Nebo že stovky megabajtů velká aplikace (viz Nebere vám hlava 210 MB velký Facebook v mobilu? Zkuste alternativy), ke které si ještě povinně musíte přibalit další podobně velký Messenger je také špatně.

Také by to mohlo přispět k tomu, že Facebook přestane být jednou z nejvíce datově hladových aplikací, ale na něco takového by ještě Mark Zuckerberg musel nastavit zaměstnancům takový ten obvyklý 150 MB měsíční FUP.

Možná by ale zaměstnanci Facebooku mohli zkusit pohled na data o vlastních uživatelích. Nemalé množství mobilních uživatelů totiž místo mobilní aplikace raději používá mobilní webovou verzi – v USA je to 9 % uživatelů. V Česku má dokonce 8 % uživatelů mobilní webovou podobu jako primární způsob užití Facebooku.

Samozřejmě, jedním z důvodů proč je tak vysoký počet uživatelů mobilní verze Facebooku může být (a velmi pravděpodobně je) to, že na řadě levnějších mobilů s Androidem už stovky megabajtů si nárokující aplikaci Facebooku nelze spustit. Málokdo pak tuší, že existuje Facebook Lite, který je nejenom nesrovnatelně menší, ale má i podstatně menší datové nároky.

Viz ostatně Existují nějaké menší verze Facebooku, Twitteru, Skype, Instagramu? kde najdete i další „Lite“ aplikace.

Ve výsledku tak „2G úterý“ bylo jen jednou z mnoha PR aktivit, kterou Facebook krátkodobě zmanipuloval novináře (viz například Why has Facebook introduced ‘2G Tuesday’?). S odstupem skoro dvou let je jasné, že to skutečně byl jen chytrý PR tah.