Rozdíly ve vzhledu emoji vedou k nepochopení sdělení

Možná jste si všimli, že ikonka pro určitou „emoci“ má na různých zařízeních zásadně rozdílný vzhled. Nepřekvapí, že mnohdy zcela rozdílný

Pokud se začtete do Investigating the Potential for Miscommunication Using Emoji (kompletní studie je dostupná v PDF) tak si možná konečně prakticky ověříte dojem, který už možná máte dlouho. Uvidíte to tam na velmi markantním příkladu emoji, jejíž popis je „grinning face with smiling eyes„.. V obrázkové podobě je to na Androidu smějící se obličej, u Apple, Microsoftu či Twitteru je to spíš něco, co se mračí, nebo je vzteklé. Mozilla, LG i Samsung nabízejí ale opět smějící se emoji.

GrinningFaceWSmilingEyes-1024x205.png
Ano, toto jsou ty samé emoji. Podle toho kde se na ně podíváte ale budou mít význam.

Což v praxi znamená, že pokud používáte Android a pošlete někomu usmívající se smajlík (emoji), tak příjemce na Apple se bude nutně domnívat, že se zlobíte. Což, s ohledem na už tak existující zásadní problém v přenosu emocí v psaném textu, zejména ve zkratkovitě psaném chatu či sociálních médiích, může znamenat dost nepříjemný problém.

Výzkumníci se ve výše uvedené studii pokusili vzít pět platforem (Apple, Google, Microsoft, Samsung a LG) a 22 nejvíce populárních emoji, které používají „lidský“ vzhled. Ve výsledku zmapovali hlavně otázku toho, jaký sentiment mají příjemci emoji. Což je poměrně zásadní, protože pokud vám někdo pošle pozitivně míněný emoji a vy ho chápete přesně opačně, tak vznikne asi dost zásadní problém.

TIP: Emoji? Jak je psát, kde je vzít a k čemu je to dobré? vám pomůže s emoji, pokud tápete. A Emotikony? Smajlíci? Znáte co všechny ty 🙂 😉 🙂 či 😀 znamenají? vám poradí, co některé z těch původních smajlíků vlastně znamenají

Výsledkem je to, že devět z 22 testovaných emoji má emoční rozdíl vyšší než dva body (na škále od -5 do +5). Zjistili i to, co jste sami nejspíš potkali. Pokud se někoho zeptáte co konkrétní emoji přestavuje, získáte velmi různorodé slovní popisy. A zdaleka se to netýká jenom emoji využívajících motiv obličeje. Přidejme k tomu ještě další problém, tedy miniaturnost emoji na malých displejích mobilních telefonu – tam kde prakticky není možné rozeznat „co to žluté kolečko vlastně obsahuje“.

SentimentAvg-GrinningFaceWSmilingEyes-1024x411

Abychom to nějak shrnuli.

Jedno emoji (třeba právě výše uvedené „grinning face with smiling eyes“) mohou dva lidé chápat radikálně různě nejenom proto, že na různých platformách mají emočně radikálně rozdílné zobrazení, ale také proto, že tentýž obrázek chápou lidé různě. Zejména s ohledem na to, zda ho berou více pozitivně nebo více negativně.  Meziplatformní rozdíly jsou, dle výše uvedení studie, přitom v podobě 2.04 bodu. Na totožné platformě 1.88 bodu, tedy stále poměrně hodně.

Autoři studie zdůrazňují, že celý problém potřebuje ještě další zkoumání. Vztah emoji ke kontextu plné textová zprávy či zjištění jak jsou emoji chápány s ohledem na různé národní kultury jso těmi prvními věcmi, na které je potřeba se podívat. Ale vyzkoušet totéž i pro neatropomorfní (nepoužívající lidský vzhled) ikony bude také velmi zajímavé.

V závěru upozorňují na zajímavý článek Will emoji become a new language?, který se věnuje tomu, jestli nemůže dojít k tomu, že emoji převezmou některou nebo kompletní komunikaci v podobě náhrady za některá slova. Připomeňme ale i to, že Facebook původní Like/Líbí rozšířil do „reakcí“, kde vzniká totožný problém, jako popsaný ve výše uvedené studii. Umocněný ještě tím, že Facebook textové popisky jednotlivých reakcí nedokázal přeložit konzistentně v jednotlivých jazykových verzích.

emoji-mobile
Dokážete jednotlivé emoji správně pojmenovat? Víte co znamenají?

TIP: Z výše uvedeného například plyne, že se vyplatí nepřehánět to s emotikony u příspěvků na sociálních sítích, zejména na firemních účtech. Ale těch důvodů proč to nepřehánět je více.