Trochu zábavný dlouhodobý experiment částečně zachycený v tipu Jak zjistím představu Facebooku o mých zájmech. Jak nastavit cílení reklamy na Facebooku? funguje jednoduše. Podíváte se do toho, co si o vás Facebook vybudoval za inzertní profil. Smažete vše tam uvedené. Bude to sice obnášet hodně klikání (nejde “smazat vše”), ale za tu legraci to stojí.
Pak počkáte pár měsíců a podíváte se, co i o vás Facebook nashromáždil. A zkusíte vyhodnotit zda to zjistil správně, nebo zda je zcela mimo. Musíte si při tom uvědomit, že většinu preferencí vyrobí na základě toho, že jste nějaké Stránce dali své Líbí (stali se fanouškem). V mém případě je to zjednodušené o to, že nejsem fanouškem prakticky žádných stránek. Před lety jsem více jak 800 stránek opustil.
Nějaké to druhé či třetí kolo mé snahy pochopit Facebook a jeho “poznávání uživatelů” opět skončilo stejně. Je zcela zoufale, ale zcela zoufale mimo. Ale pojďme si to ukázat v praxi.
Cestování, místa a události obsahuje i takové lahůdky jako “Czechoslovakia”. S jistotou tam ale není jediná věc, která by mne opravdu zajímala. A jsou tam navíc omyly pro Facebook typické – třeba Blaník (protože Tonda Blaník). A pak věcí a místa, která jsem v životě neviděl, v životě nenavštívil.
Zpráva a zábava je na tom jako jediná kategorie podstatně lépe a částečně i odpovídá realitě. Tedy až na opět omyl v podobě Games (jen ty počítačové) a pár věcí, které vlastně netuším o co jde – Snow Crash, Projekt Records, The Products.
Lidé se místy trefí, třeba Jean Reno a J. R. R. Tolkien. Proč je tam Neal Stephenson netuším, ale souvisí s Snow Crash. Ostatní bezva, jsou místy zajímaví, místy už dlouho mrtví, ale rozhodně přes ně těžko zacílíte.
Životní styl a kultura už snad ani víc absurdní být nemůže. Facebook for Android smysl dává (používám Android), narozeninové cílení je absolutně mimo (aspoň ten říjen sedí). Xiaomi bych vcelku nic nenamítal (mám ho aktuálně a super). Ale “Family of expats”? Proboha co to je? Jinak je zde krásně vidět, že kategorie Facebook dlouhodobě neudržuje.
Podnikání a průmysl vychází dost silně z online služeb či software a sedí. Tedy až na “Company” a “Astronomy”, které smysl nedávají. A v software/online službách by se rozhodně našly lepší, než Tumblr. Takže opět problematické.
Sporty a outdoor je vždy zdrojem zásadního pobavení. Jsme totiž nesportovní typ a rozhodně mě basket ani fotbal nezajímá. Ano, používám Endomondo. A ne, EuroLeague Woman ani nevím co znamená.
Technologie obsahuje dvě podivuhodnosti, dávno mrtvý telefon N900. A nepochopení Facebooku, že ODS neznamená to co si myslí. Nemluvě o tom, že tahle mrtvá politická strana už nepatří mezi mé zájmy několik let.
Jídlo a pití je opravdu katastrofa, protože se nezmohli na nic, co by za něco stálo. A čím bych byl oslovitelný.
Rodina a vztahy je taky zábavná bída. Ne, seznamování (dating) už opravdu ne.
Shrnuto a podtrženo, pokud bychom vzali stupnici 0 až 10 ohledně schopnosti Facebooku poznat vlastní uživatele, tak se obávám, že se pohybujeme někde stěží okolo jedničky. V mém případě je to v zásadě nula.
Proč v zásadě nula? Protože tam není prakticky nic, co patří mezi ty mé srdcové záležitosti – fotografie a fotografování, dámské boty, steampunk, roboti a robotika, science-fiction a fantasy jako celek, sociální média a sítě, psaní, žurnalistika, bezpečnost, soukromí, Internet (a ještě by se chvíli dalo pokračovat). Nakonec i nějaký ten sport by se našel – jízda na kolo, kterou by měl Facebook snadno poznat.
TIP: Jak to vypadá v dubnu 2019 najdete v Můj inzertní profil na Facebooku je stále kompletní sbírka nesmyslů a červen 2019 přinesl možnost podívat se i na to co si o vás myslí Instagram. Podrobnosti v Instagram nově ukáže co o vás ví a podle čeho cílí reklamu. Pohled je to děsivý
Budete-li namítat, že to Facebooku kazím tím, že nejsem ochoten být fanouškem záplavy Stránek, tak upozorním, že být fanouškem nevyjadřuje zájem a po mnoha a mnoha letech existence Facebooku jde o jedno z nejvíce zkreslujících míst.
Ty srdcové věci přitom jsou velmi zásadně vidět. Tím co sdílím, tím o čem píšu, tím co používám, na jaké weby chodím, jaké aplikace používám. A jak je vidět, Facebook tohle prostě nedá.
Měl by ale nakonec vidět i profesní věci – žurnalistiku, sociální média, ochrana soukromí, bezpečnost online, public relations, blogy a blogování, Facebook, Twitter, Instagram, WordPress a řadu dalších věcí. Nemá z toho vlastně nic. Bída.
TIP: Další pokračování? Hledejte v Co je to Facebook Dark Ad? Dokáže tajemná psychografika ovlivnit volby?