Skandál s obsahem plným lží na Facebooku má jasný výsledek. Facebook za nic nemůže. Algoritmus a uživatelé ano.
Poněkud překvapivý obsah čekal na uživatele Facebooku, kteří si klikni na zprávu informující o setkání Michelle Obama a desetileté dívenky, hledající práci pro svého otce. V “souvisejících zprávách” se uživatelé mohli dozvědět, že Prezident a jeho žena byli přistiženi při sexu v Oválné pracovně. A také, že se Barrack Obama chystá rozvádět.
Podle Facebooku je prý ale všechno v pořádku, protože za výběr zpráv je zodpovědný algoritmus. A ten vychází z toho, co lidé na Facebooku nejvíce sdílí, tedy přesněji “matematický výpočet založený na slovnách asociacích a popularity článku“. Facebook samozřejmě zdůraznil, že k žádnému ověření článku nedochází.
Nejabsurdnější na celé události je to, že Facebook v dubnu 2014 spustil službu FB Newswire, ve které ukazuje jak dobře dokáže dříve koupená služba Storyful agregovat zpravodajský hodnotný obsah sdílený na Facebooku. Cílem FB Newswire přitom je jakási snaha o vlastní zpravodajskou agenturu, který takto “objevené” zprávy bude nabízet novinám a médiím po celém světě.
FB Newswire samozřejmě žádný vztah s “souvisejícími články” nemá, ty jsou skutečně čistě automaticky generované. A protože nejvíce sdílené na Facebooku jsou právě hlouposti, výmysl, lži a zábavné věci, tak je logické, proč se vlastně něco takového dokáže snadno dostat do popředí. Nic to ale nemění na tom, že Facebook nese zodpovědnost za algoritmus, který dokáže něco podobně podivného vypustit ven.
Co navíc, Facebook na počátku dubna oznámil úpravu algoritmů, které by měly zamezit šíření nekvalitního obsahu (tedy zejména takového, který v uplynulých letech umožňoval dosahovat vysoké míry zapojení a významně ovlivňovat viditelnost Stránek). Zmíněné selhání algoritmu se pochopitelně odehrálo až po zmíněných úpravách.