Oznámení o zpřístupnění 35 milionů obrázků a oslavné ódy v dalších médiích skoro vypadaly, jako když se Getty Images rozhodlo k revolučnímu kroku a pochopilo, že bojovat s “tím Internetem” dost dobře nejde. Sen se ale rychle rozplynul, Getty Images neumožní použít fotografie zdarma ani volně (a ani pro web). Všechno to má několik podstatných háčků.
Tím prvním je, že abyste mohli použít fotografii od Getty Images, musí to být za nekomerčním účelem – což je samozřejmě logické, protože proč by komerční subjekty neměly za fotografie platit. Otázkou je, jak se vlastně ten nekomerční účel pozná.
Tím druhý je, že vlastně nemůžete použít žádnou fotografii, na svůj web musíte umístit IFRAME s fotografií. GettyImages tak poskytuje protislužbu podobě reklamy. A své případné návštěvníky samozřejmě vystavujete sledování třetí stranou a pomáháte dalšímu sběru údajů.
Podmínky užití
Jak už to tak bývá, málokdo si přečte podmínky užítí a nejspíš už vůbec ne podmínky ochrany soukromí. Na podmínkách užití je zajímavé, že je je podle nich stále zakázáno vkládat cokoliv z Getty Images do rámců i odkazovat (bez předchozího písemného souhlasu). Naštěstí ale můžete (budete muset) předpokládat, že když už vám oni sami vygenerují příslušný IFRAME, tak to znamená souhlas – který je tak trochu podpořen odstavci o “Embedded Viewer”.
A zde narazíte na další podstatný problém – Getty Images kdykoliv již “zabudované” obrázky může znepřístupnit. Samotné takto využívané obrázky mohou být využity pouze pro redakční obsah (což je přímo určeno jako vztahující se k událostem, které jsou zaznamenáníhodné nebo ve veřejném zájmu). Je samozřejmě zakázáno je využívat ke komerčním účelům (inzerce, propagace, prodej zboží, sponzoring atd) a samozřejmě v jakékoli nezákonné souvislosti.
Getty Images v Podmínkách dále správně upozorňují, že jejich kód bude shromažďovat informace o návštěvnících. A také, že tam mohou zobrazovat inzerci nebo nějak “jinak monetizovat” využití, aniž by vám za to platili.
Co z toho plyne
Plyne z toho, že použití Getty Images fotografií je velmi omezené. Jednak na velmi málo obsahu, kde je možné fotografie bezpečně využít. Ale hlavně fotografie vůbec nebudete mít k dispozici a do stránek si musíte nasadit kód, který navíc bude sledovat vaše návštěvníky a moci si zobrazovat a dělat co chce. Včetně možných bezpečnostních rizik.
Getty Images mimochodem (prý) například tvrdí, že Pravidla povolují užití i u webů, které jsou financovány z reklamy, ale bral bych osobně toto jako lidovou tvořivost mluvčí společnosti, protože pak je zde jasný rozpor – jde o použití ke komerčním účelům.
Osobně jsem narazil na další problémy v okamžiku, kdy se vydám hledat dostupné fotografie. Getty Images poskytnutý vyhledávací dotaz totiž zobrazuje řadu fotografií, které zcela určitě zdarma použitelné nejsou. A je poměrně obtížné najít takové, které onen slíbený “EMBED” umožní. A to jestli to možné je, se dozvíte až po zobrazení symbolu [<>] pod obrázkem.
Samotný vygenerovaný kód pak vypadá například takto:
[getty src=”105653923″ width=”507″ height=”407″]
Bohužel generátor neumožňuje nastavit žádné parametry (ani šířku či výšku). A jak si můžete vyšimnout, tak je v něm stejně chyba – není tam http: na začátku adresy (byť to je validní coby relativní, důvěru k tomu nemám, ale ještě víz poznámka níže) . Výsledek na webu pak obsahuje nejenom obrázek, ale také ještě další prvky – sdílení na Twitter, Tumblr a odkaz na generátor kódu pro embed. A samozřejmě volání dalšího JS kódu, včetně JQuery.
[getty src=”105653923″ width=”507″ height=”407″]
Co k tomu dodat na závěr? Getty Images vytěžila z poskytnutí-neposkytnutí 35 milionů fotografií skvělé PR a zviditelnění. V některých případech samozřejmě takto “poskytnuté” fotografie využití najdou, ale řešení je příliš komplikované, složité a rizikové.
Poznámka k tomu // místo http:// – mělo by to být funkční (viz zde někde v sekci 4) a snad tím i jde obejít to, aby to fungovalo spolehlivě jak v http, tak v https. Osobně tomu moc nevěřím a ani si nejsem moc jist, proč tohle Google i ostatní většinou obcházejí pomocí skriptingu volícího správný protokol. Ale třeba už to fakt pokročilo tak daleko, že to je 100% spolehlivé.