Prodal jsem první tweet přes Pay4t.cz. Jak to funguje a jak to dopadlo?

O www.pay4t.cz jste možná slyšeli, možná neslyšeli. Je to klasický systém nabídek a poptávek, kde někdo poptá zveřejnění tweetu na Twitteru za odměnu (včetně případných požadavků, například na počty sledujících těch, co tweet zveřejní) a ti co mají zájem se ozvou, dohodne se (online) tweet a proběhne zveřejnění. A po zveřejnění vám v Pay4t přistanou peníze na tamním účtě, které můžete buď použít pro totéž, nebo si je nechat vyplatit.

Myšlenka dobrá, provedení v zásadě taky, nic zásadně problematického ve funkčnosti nepotkáte. Jediný drobný nedostatek bude ten, že poptávky po tweetech jsou poměrně vzácné. A v systému stále visí zábavné poptávky nabízející zaplacení dvou či pěti korun za tweet (na což nelze říct nic jiného, než že práce s tím spojená dalece převyšuje nabízenou částku). A také to, že poptávky bohužel jsou málokdy od někoho většího, někoho koho má smysl přes „placený“ tweet propagovat.

Jedna výjimka se nicméně našla, Lagardere Active ČR poptalo twitteristy s alespoň 1000 sledujícími a tweet propagující Youradio, mobilní (iOS, Android) aplikaci, která docela dobře proměni váš mobil či tablet v rádio (a musím říct, že je i pěkně udělaná). Nabízeli pěti stovku, tedy velmi slušnou částku, navíc za tweet o zajímavě věci. Vyzkoušel jsem si jak to funguje a stručně řečeno, funguje.

Text poptávky:

Cílem kampaně je propagace mobilní aplikace Youradio, která je dostupná pro platformy Android a iOS. 

Preferujeme přirozenou formu, kdy si tweetující aplikaci aslespoň jednou sám vyzkouší, aby věděl o čem píše. Text je volný, ale musí obsahovat odkaz http://youradio.koule.cz/mobile?utm_source=twitter&utm_medium=pay4t&utm_campaign=youradio_mobile a zmínku twitter účtu @youradiocz (možno i jako “via”) a mít kladný podtext. Nabídka platí pro tweety odeslané nejpozději 24.11. Pro twitteristy s aspoň 1 000 followery.

A výsledek : 

Proměnit mobil v rádio? Jde to snadno s @youradiocz a aplikací http://t.co/fHam6zVHlS #like #ad pic.twitter.com/cdK2lodv6G

— Daniel Dočekal (@Medvidekpu) November 13, 2013

Co k tomu dodat?

Neumím zcela zodpovědně zhodnotit, jestli výsledek – 50 prokliků – je dobrý nebo špatný, to nechám na někom jiném (čistě osobně si myslím, že to není špatné číslo, ale jsem v tom zapojený, takže raději neposuzovat). Ale kdyby někoho zajímala čísla s tím spojená, tak je to takto:

  • 50 prokliků (můžete se ostatně podívat na bit.ly)
  • Většina z nich během prvních 2-3 hodin po zveřejnění (zhruba okolo desáté dopoledne)
  • 28 prokliků přes Twitter, 13 z klientů, aplikace či pošty, 8 přes Weblogy.cz a jeden přes Twittace.com
  • Získalo si to 7 hvězdiček, jeden retweet a jednu odpověď
  • Podle Tweetreach.com má dosah (reach) 6 276 účtů a 6 608 zobrazení (impressions)

Mimochodem, tu aplikaci jsem si opravdu stáhl a vyzkoušel. Byť by samozřejmě  bylo daleko jednodušší (a méně pracné i časově náročné) to prostě jenom tweetnout.  A proč jsem na začátku napsal něco o tom, že už další tweet asi dlouho neprodám? Dva nejpodstatnější důvody jsou ty, že v Pay4t.cz se hned tak neobjeví něco, co bych byl ochoten tweetnout.

Asi není nic zvláštního použít tweet coby „reklamu“, ale kdybych měl něco v tomto ohledu doporučit – asi bych v tomto byl opatrný a nedělal to často. A tak se budu vlastního doporučení držet. Byť doporučení se snadno změní tím, že je nabídnuta dobrá cena v kombinaci se zajímavou věci. Což byl přesně tento příklad.