Cesta Penize.cz k “milionu” byla dlouhá ale sázka na obsah se vyplatila

V lednu se Peníze.cz téměř podařilo překročit jeden milion unikátních návštěvníků (podle Netmonitoru). Co stojí za úspěšným růstem jednoho z největších finančních webů na českém Internetu?

S Martinem Vlnasem z www.penize.cz jsme téma rostoucí návštěvnosti řešil už loni, někdy v období prázdnin mě zaujalo, že meziročně se Penize.cz podařilo prakticky skoro ztrojnásobit návštěvnost. A jak ukazuje leden 2013, růst návštěvnosti se nezastavil a loňský růst tak nebyl ojedinělý.

Celá historie „nových Peněz“ se začala v prosinci 2010, kdy jsme (Pozn. Partners Finacial Services, respektive Partners media, s.r.o. – dceřiná společnost) Peníze.cz koupili. V té době se návštěvnost pohybovala okolo 150 000 unikátů měsíčně (netmonitor) a cca 1,3 milionu impresí. Dnes (data za červenec 2011) jsme na 640 000 unikátů a 4,4 milionech impresí,” komentoval v létě loňského roku Martin Vlnas růst návštěvnosti.

Za klíčové před půl rokem považoval to, že došlo ke kompletní obměně redakce a tematické orientace. Označil to za “zpátky ke kořenům” a Penize.cz z roku 2010 označil za “nezáživný (stylem psaní) web zaměřený z velké části na investice” a tím i cílící na relativně malou cílovou skupinu. Zásadní změnou tedy bylo zaměření, Penize.cz se začaly věnovat “populárním” tématům (z osobních financí), tlačit osobní příběhy, aféry, komentáře (jak říká Vlnas, “emoce a názory”).

Naše texty musejí být kvalitně napsané a chytré. Snažíme se lidi bavit, nebo alespoň neunudit k smrti – tenhle pocit mám občas z naší konkurence. Informace ale musejí být vždy přesné,” řekl k tomu loni Martin Vlnas. Zmínil tehdy, že tohle všechno vedlo i k tomu, že se o Penize.cz začalo více mluvit. A zájem prý vyvolalo i finančně poradenské  pozadí majitele. “Lidé byli zvědaví, jestli jim budeme vymývat mozky a tlačit pro ně nevýhodné produkty“.

Podle Martine Vlnase se ale klíčem k návštěvnosti nestaly pouze články. Ještě důležitější byla proměna servisní sekce. Vývoj  nových kalkulaček, zákony, rejstřík sociálních služeb, volná místa na úřadech práce, aktuální data o produktech či poradny byly loni citovány Vlnasem jako zásadní pro posílení návštěvnosti.

Spuštěn byl ale i nový obchodní rejstřík, s pomocí externího dodavatele proběhla důkladná optimalizace pro vyhledávače, vznikly mobilní aplikace a nezapomnělo se ani na “mučení“ redaktorů, jak správně psát články, aby byly na Internetu nalezitelné.

Penize.cz s odstupem dalšího více než půl roku

V září Penize.cz přinesly redesign a v lednu 2013 přišel útok na hranici jednoho milionu “RU” (reálných uživatelů podle NetMonitoru). Na české poměry velmi dobrý výsledek. S Martinem Vlnasem jsem se znovu sešel a s odstupem času se podíval na to, zda stále platí původně předpokládané důvody růstu. A co dalšího se změnilo.

Peníze.cz a další finanční servery (RUest, NetMonitor)

A došli jsme k tomu, že stále platí, co jsme si řekli loni v létě. Peníze.cz posilují kombinací množství obsahu a nabalování servisních služeb a servisního obsahu. Na jednu stranu je to “nutnost”, jak naznačil Martin Vlnas a uvedl to na příkladu Rejstříku. Na druhou stranu je možné se odlišit – v Rejistříku například tím, že udělali žebříček “oblíbených lidí. V Kalkulačkách se Penize.cz osvědčilo se odlišit, vymýšlet takové, které nikdo nemá (například “Maminka OSVČ” coby příklad jedné z úspěšných).

V obsahu se naučili, že “fotky prodávají” a také hledat to, co konkurence nemá a umět najít i věci zdánlivě absurdní (například “Očkovací kalendář”, který zdánlivě na osobní finance nemusí zrovna patřit).

Zajímavé na Penize.cz je ale například i to, že 93 % návštěvnosti přichází z vyhledávačů, Seznam vs. Google přitom jsou zhruba vyrovnané, přesněji 51/49. Ze sociálních sítí žádné významné přísuny návštěvníku nemají a růst návštěvnosti od loňského roku probíhá bez investic do marketingu. Nepoužívají PPC, ale na druhou stranu měly Penize.cz v průběhu té doby různá partnerství, která samozřejmě mohla přinést růst.

To že máme rejstřík, nám umožnilo získat lepší pozice ve vyhledávání,” říká Martin Vlnas. “Plánujeme podobným způsobem zpřístupnit registr finančních poradců,” dodává.

Server 2013/01 (RU)
novinky.cz | rubrika Ekonomika 1 072 628
penize.cz 967 101
idnes.cz | Ekonomika a Finance 951 206
centrum.cz | Aktualne.cz | Ekonomika/Finance Aktualne.cz 644 679
kurzy.cz 578 983
mesec.cz 471 916
ihned.cz | HNByznys 388 571
e15.cz | E15 – Ekonomika 320 376
business.center.cz 302 906
finance.cz 286 893
podnikatel.cz 280 498
lidovky.cz | Byznys 263 131
statnisprava.cz 205 174
sfinance.cz 130 270
epravo.cz 122 108
nasepenize.cz 103 113

Silný partner v zádech je výhodou

Partners, vlastníci Penize.cz, jsou samozřejmě výhodou. Při obratu 1.5 miliardy korun je nějakých těch 10 milionů týkajících se Penize.cz nepříliš významných a Penize.cz tak mohou snáze řešit dlouhodobé aktivity. Původní záměr nového majitele, aby Penize.cz generovaly “leady” prozatím, podle Martina Vlnase, nefunguje. „První dva roky se web konsolidoval a rostl, projekt na lead generation je však již připraven,“ dodává. Chtějí na to ale jít jinak, než konkurence (Chytrý Honza, ePojistění a další), zejména tak aby celý proces umožňoval více anonymity a neobtěžoval tolik zájemce. Respektive aby ke skutečnému kontaktu docházelo opravdu až u vážných zájemců.

“Leden je špička, protože Kalousek,” byl komentář Martina Vlnase k tomu, proč je právě leden tradičně silným měsícem na finančních servercech. Do platnosti vstupuje řada nových předpisů, nařízení a řada věcí se ve finančních, daňových a firemních věcech mění. Co se týče skoků v předchozích měsících? “Listopadový skok bylo penzijní připojištění,” říká Vlnas. Další skok očekává v červnu, bude se řešit druhý pilíř.

Dnešní Penize.cz mají nejvíce příjmů z klasické inzerce, až 95 %. Zda se povede je proměnit v generátor “leadů” a posilování aktivit pro mateřskou firmu se ukáže až za několik měsíců. Stejně jako se ukáže, zda sázka na kvalitní a atraktivní obsah se službami okolo je dlouhodobě správná.