Marketingový nástroj, ale také další možnosti ohrožení soukromí. Na oba způsoby je možné chápat nápad technologického startupu vystupujícího pod jménem Facedeals. Vlastně něco takového, co si možná pamatujete z filmu Minority Report.
Vstoupíte do obchodu a prodavač během několika sekund ví, že jste přišli, kdo jsou vaši přátelé, jaké značky a osobnosti na Facebooku máte ve své sbírce Stránek, kdo z vašich přátel má narozeniny, kdo je váš partner, rodiče, do jaké školy chodíte či jste chodili, jako co pracujete, kde bydlíte. Navíc případně i to, o čem jste v posledních dnech na Facebooku psali, jaké fotky jste si tam nahráli a kde jste byli.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=sLOxUVvcjwE]
Prozatím nic takového není možné bez vašeho svolení. Ale v okamžiku kdy svolení prostřednictvím aplikace Facedeals na Facebooku udělíte, bude cokoliv takového o vás mít možnost zjistit kdokoliv, kdo se stane klientem. A samozřejmě se všechny vaše informace stanou součástí budované databáze, která bude postupně obsahovat i informace od zapojených obchodů – od základních informací o tom, že jste tam byli (včetně vaší aktuální fotografie s identifikací), až po nákupní informace. Protože i to se může „hodit“.
Pro obchodníky zcela určitě lákavá možnost, nakonec u řady obchodů je běžné, že si na „své“ zákazníky „budují“ složky se záznamy a informacemi. A běžně tomu napomáhají věrnostními programy. A stejně běžně podobné aktivity mají doplněk v podobě kamer a software na rozpoznávání obličejů. Jediné co tomu doposud chybělo je právě napojení na Facebook.
Stejně tak běžné (a stále více rozšířené) bude budování podobných zákaznických systémů využívajících mobilní telefony a mobilní platby – bezkontaktní placení v podobě NFC karet či mobilů tomu bude mohutně napomáhat. A vy co používáte Foursquare se nakonec budování podobné databáze také účastníte.
Facedeals je dílem agentury RedPepper a vedle skvělého a praktického využití má samozřejmě své stinné stránky – zasahuje významným způsobem do soukromí lidí. U těch co se do projektu zapojují bude muset řešit otázky toho jak umožnit z databáze odstraňovat věci, které tam „nechcete“ mít. Jak umožnit vyhnout se automatickému zpracování tam, kde si to vůbec nebude přát. A jak zajistit, aby v záznamech projektů nezůstávali „viset“ i lidé, kteří se k projektu nepřihlásili. Případně by nikdy nechtěli, aby byli někde zaznamenáváni.
A pro obzvlášť paranoidní? Pro ty stačí naznačit, že tady vzniká další místo sběru informací o lidech, jejich chování, s kým mluvili, jak dlouho tam byli. A to vše (opět) napojené na jednu z největších databází fotografií lidí na světě obsahující kompletní informace o těchto lidech. Tou databází je samozřejmě Facebook a fotografie i informace tma lidé už několik let dávají dobrovolně. A pokud je tam nedávají sami, ochotně je tam vkládají jejich „nic netušící“ přátelé. Ideální nástroj pro tajné služby a podobné organizace.