Digg.com prodáno za 500 tisíc dolarů, RIP téhle službě jsme ale řekli už někdy v roce 2009

Digg.com byl před několika lety jednou z velmi významných služeb na americkém internetu. A významný byl nakonec i v celosvětovém měřítku. Tehdejší novinové titulky dokonce psaly o tom, že „Digg předstihl Facebook!“. Jenže, to bylo tak před pěti lety.

Digg.com právě čerstvě změnil majitele (viz Betaworks Buys Digg Assets and John Borthwick Becomes CEO). Ani ne tak dávno byla tržní hodnota této služby až 175 milionů dolarů. Nyní jej kupuje společnost Betawaroks za 500 tisíc dolarů (viz Once a Social Media Star, Digg Sells for $500,000). Investice do Digg.com vložené mohou investoři odepsat v prakticky plné výši. Tedy ve výši 45 milionů dolarů.

Digg.com – Návštěvnost v USA (Zdroj: Compete.com)

A to i přes veškeré předpoklady udržet si pozici významné služby v oblasti „sociálních zpráv“ a významného generátoru návštěvnosti pro řadu webů. A webu kde uživatelé rozhodují o tom, které zprávy jsou ty nejpopulárnější.

According to recent Compete data, digg has overtaken Facebook in number of unique visitors and has grown 1400% in one year. Compete’s May 2007 data states that digg had 22.6 Million unique visitors, while Facebook had 20.2 Million,“ napsal v roce 2007 ReadWriteWeb.

Skutečnost je taková, že konec Digg.com začal někdy v polovině roku 2009. A velmi markantní to začalo být od počátku roku 2010, to Digg.com začal masivně ztrácet návštěvnost v USA. Pokles návštěvnosti se sice podařilo zastavit někdy v polovině roku 2011, ale to už Digg.com prohrál boj s konkurenty – hlavně s www.reddit.com, který ho předběhl v návštěvnosti (a porazil tak nakonec nejen Digg.com, ale i dalšího konkurenta – www.slashdot.org).

Digg.com – návštěvnost celosvětově (Zdroj: Google)

Pohled do historie Digg.com

V historii Digg.com je hodně zajímavých momentů (neapomeňme, Digg.com byl spuštěn v prosinci 2004)

  •  Třeba rok 2007 kdy se na něm objevil „Crack“ pro DVD. A Digg tehdy začal bezhlavě mazat. Uživatelům se to samozřejmě nelíbilo.
  • Ve tomtéž roce ale Digg.com začal doplácet hlavně na to, že se mu nedařilo zamezit manipulaci s hlasy – ty ovlivňovaly to, jestli konkrétní odkazy (zprávy) byly viditelné či nikoliv. A tenhle problém Digg trápil ještě několik let.
  • V roce 2008 to dokonce vypadalo, že by Digg.com mohl být koupen. Nikým menším, než Google. A právě v tomto roce se skrz další investice Digg.com dostal k tržnímu ocenění 175 milionů dolarů (dostává 28.7 milionu dolarů od Highland Capital Partners)
  • V roce 2009 byl Digg.com ještě jedničkou, viz Digg.com vs. ostatní … víte kdo vyhrává?. V témže roce se pokouší reagovat na vzrůstající vliv Facebooku integrací Facebook Connect.  A také v tomto roce Digg byl poražen dalším startupem – Twitter.com se podařilo ho předstihnout v návštěvnosti.
  • V roce 2010 se Digg pokusil o největší  „restart“ (viz Nepovedený restart Digg.com a stoupající vliv Facebooku), kdy služba klasicky doplatila na redesign provedený bez ohledu na to co uživatelé chtějí a dělají. V září jako CEO končí dlouholetý šéf (i zakladatel) Kevin Rose (nahrazuje ho Matt Williams) a o měsíc později Digg propouští skoro 40 % zaměstnanců.
  • V roce 2011 se pokouší o ještě užší propojení s Facebookem. „Social Reader“ ale žádnou pozitivní změnu nepřináší, byť na Facebooku je Digg aktuálně používán prakticky jedním milionem uživatelů měsíčně

Skutečnost je ale nejspíš taková, že Digg.com nezemřel na vlastní chyby, ale spíš na klasickou nemoc jménem Facebook. Nemoc na kterou ostatně umřela řada služeb a webů, včetně takových gigantů jako bylo MySpace.com. To také, podobně jako Digg.com, mělo na počátku velmi silnou pozici.  Uživatelé prostě „sociální zpravodajství“ začali (tak nějak mimochodem) řešit na Facebooku. A jednoduchost s jakou to bylo možné (daná hlavně vlnou nástupu tlačítek pro sdílení a lajkování) šla přesně proti existenci samostatné služby v podobě Digg.com.

Výsledek práce News.me – zpravodajství z vašeho sociálního kruhu

Co bude s Digg.com

Betaworks chce Digg.com restartovat. A chce k tomu využít i to, že provozují www.news.me, službu generující pro uživatele přehled „zpráv“ z jejich Facebooku a Twitteru. Ta má (podle Google) pouhých 17 tisíc unikátních měsíčních návštěvníků,bude mít podstatně více uživatelů své mobilní aplikace. Digg.com, na druhou stranu, má ještě stále přes 15 milionů měsíčních návštěvníků.

„We are turning Digg back into a startup. Low budget, small team, fast cycles. How? We have spent the last 18 months building News.me as a mobile-first social news experience. The News.me team will take Digg back to its essence: the best place to find, read and share the stories the internet is talking about. Right now.“ (viz zde)

Koupě i restart znamenají, že z původních zaměstnanců nepřejde nikdo (uvádí to AllThingsD), což samo o sobě nezní jako příliš nadějný pohled na budoucnost (a na přechod fungujícího Digg.com pod nového provozovatele).

Dodatek (14:55)

TechCrunch v Digg Sold To LinkedIn AND The Washington Post And Betaworks doplňuje, že celkovácena za prodej Digg.com by měla být 16 milionů dolarů. Zatímco tomu, že si LinkedIn.com koupil za (až) 4 miliony dolarů patenty se dá vcelku věřit, představa, že si Washington Post koupil za 12 milionů dolarů zaměstnance vypadá hodně absurdně.