Forbes si myslí, že Amazon Kindle je mrtvé. Proč? Protože Nook+Microsoft

Nevím, otevřeně řečeno, nevím příliš přesně co si myslet o tom, že Microsoft investoval 300 milionů dolarů do společné firmy s Barnes & Noble. Nevím to hlavně proto, že moc nevěřím tomu, že by Microsoft mohl znovu  nastartovat to, o co se pokoušel už dříve (a nejspíš i několikrát). Microsoft prostě s e-knihami nejde dohromady a dostatečně o tom svědčí i selhání snahy o zavedení vlastního e-knižního formátu (.LIT po kterém už zbyl více-či-méně jenom zápis v přehledu e-knižních formátů).

Zajímavé je, že David Coursey si v How Dead Is Amazon’s Kindle? Could Be Very Dead myslí, že investice (až 605 milionů, tedy ještě více než původních základních 300 milionů) Microsoftu do Barnes & Noble bude mít nepříjemné důsledky pro Amazon a Kindle. Investice, která je ale také svého druhu záchranou pro Nook a B&N, vůči Kindle se jim nijak zvlášť bojovat nedaří. A také ochranou proti dalšímu rozšíření Androidu a zajištěním další platformy, na kterou může Microsoft rozšířit nová „tabletová“ Windows.

Jak to celé vidím?

Microsoftu se s Windows Phone 7 povedlo něco na způsob zázraku, velmi dobrá mobilní platforma, příjemná pro uživatele, příslibná pro budoucnost. Jenže, operátoři telefony s WP7 nechtějí, výrobci je nechtějí, Nokia vyrábí jako o život. A přesto nové telefony, skvělé provedením i hardware, nikdo nechce. „Dlaždicové“ Windows 8 je pro desktop úlet, pro tablety bude teprve muset prokázat životaschopnost, ale bude mít stejný problém. Operátoři a výrobci nebudou mít zájem, zákazníci rovněž ne.

Je jednodušší a „bezpečnější“ jít po iPhone, iPadu a Kindle. Mají za sebou roky existence, perfektně plní účel pro který byly stvořeny. Jaký bude Nook s operačním systémem od Microsoftu? Nevíme. Možná stejně tak skvělý jako Nokie s WP7. Jenže je prostě nikdo nechce. Nechce se jim riskovat, nechtějí investovat do změny pohledu zákazníků. Není zde výhoda v „cenové“ dostupnosti Androidu, vlastnosti, která Androidu otevřela dveře u výrobců telefonů. Včetně otevřenosti, možnosti vlastního „forku“ a kompletního přizpůsobení.

Je ale dobře, že Microsoft chce zůstat aktivní i na poli e-knih. Více platforem znamená konkurenci. Konkurence znamená tlak na ostatní soupeřící firmy. Tlak zpravidla znamená zlepšení inovativnosti a popostrkování směrem kupředu. A protože už není zcela pravda že si úspěch lze koupit za stovky milionů dolarů v reklamě (právě na Microsoftu je to vidět), je tohle všechno nakonec prospěšné.

A problém s Kindle?

Kindle má samozřejmě problém. Tím je ale něco zcela jiného. Rozpor mezi „e-čtečkou“ a „tabletem“. A jakkoliv je „pravé“ Kindle skvělou jasně účelovou e-čtečkou, nemá v dlouhodobém horizontu v této podobě šanci na přežití. Ale to je Amazonu nejspíš více než jasné, svědčí o tom i postupná „tabletizace“. A tak je to správně. Aspoň já to tak vidím.