Českem obchází strašidlo SEO

SEO je zkratkou anglických slov Search Engine Optimization. V zásadě jde o takřka vědní obor, který se snaží o zvýšení návštěvnosti webových stránek na základě dobrého umístění ve výsledcích vyhledávání. Z trochu jiného úhlu pohledu je to magie. A také tržní prostředí, ve kterém to co platilo včera, dnes platit vůbec nemusí.

Bouřlivý rozvoj SEO trhu v zahraničí kopíruje české SEO poměrně věrně s několika měsíční až několikaletým zpožděním. Včetně typického průvodního jevu. Zlatokopectví, nesplnitelných slibů, mýtů a vychytralých snaživců doufajících ve snadné zbohatnutí.

[box type=”info”]Napsáno v květnu 2011 pro Strategii – www.istrategie.cz – kde také vyšlo v zkrácené podobě. Vydáno znovu v srpnu 2011 v původní plné podobě.[/box]

Návštěvy z vyhledávačů mohou tvořit až desítky procent návštěvnosti webových stránek. V některém podnikání (zejména například v internetových obchodech) je ztráta návštěv z vyhledávačů často důvodem ke krachu.  Pro běžné firemní stránky jsou vyhledávače přivaděčem zákazníků.

Typický internetový uživatel hledající ve vyhledávači napíše co vlastně hledá a podívá se na první, možná druhou, výjimečně třetí, stránku výsledků.  Čím blíže je uspokojivý výsledek začátku nalezeného seznamu, tím spíše se na nalezenou stránku vydá.  A právě zde hraje SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače hraje důležitou roli.  Zázraky sice neumí, ale dokáže web ve vyhledávačích dostat na „přední příčky“ ve výsledcích na zvolená slova a fráze.

Český SEO trh

Ještě před pár měsíci na českém SEO trhu soupeřili tři hlavní hráči – Ataxo, H1.CZ a Dobrý Web. V závěsu za nimi pár desítek menších společnosti se solidním zázemím i solidním přístupem  – namátkou třeba Better Marketing. Optimio, Acomware, Effectix.  Mezi důležitá jména v českém SEO ale patří i několik jednotlivců – například Marek Prokop. David Špinar, Jan Tichý, Matěj Novák či Miloslav (Plaváček) Lešetický. Dnes spolu na špici soupeří hlavně Ataxo a Dobrý Web. První jmenovaný nedávno H1.CZ koupil.  Dobrá cesta jak si zajistit lepší pozici.

Kvalitní SEO stojí peníze a SEO trh je tak ideální příležitost pro kohokoliv, kdo klienta dostane na nízké ceny.  Trochu medových řečí, sliby skvělých výsledků, příslib toho jak to bude všechno hned a jak dobře to bude fungovat. K tomu připojená cena, která je zpravidla o jednu nulu menší, než ceny obvyklé. Krátkodobě lze takto získaného klienta řadou podivných metod uspokojit. A nezkušenost klienta zajistí, že nebude mít trpělivost se SEO věnovat měsíce. Rychlo obrátkové SEO za „pár šupů“ prostě stačí. Hlavní je zbohatnout, sliby se přece nemusí plnit.

Proto v českém SEO trhu najdete zcela typickou součást, stovky klasických zlatokopů. Výsledky jejich práce pak v řadě případů musí napravovat ti, co SEO skutečně umí a dělají ho. Hlavně tak, že ho dělají poctivě a odstraňují následky SEO provedené pomocí praktik, které vedou k poškození pozice webu ve vyhledávání.

Tady máme analýzu, 82 ze 100, napravte to!

Ti z větších hráčů na SEO trhu vám potvrdí, že „Tady máme analýzu, 82 ze 100, napravte to!“ se stává v poslední době černou můrou. Zákazník s kvalitním SEO, dobrým umístěním ve vyhledávačích, nešťastnou náhodou použije některý ze “ SEO Analyzátorů. S vytištěním „hrozivým“ výsledkem plným mýtů a nesmyslů se pak domáhá nápravy. Prostě chce mít „100 bodů“.

Zákazník naletěl na marketingový trik, ale s nedostatkem znalostí a povědomí o SEO to netuší.  SEO není o automatické analýze webové stránky a nízké hodnocení v takovýchto automatických analýzách neznamená vůbec nic. V řadě případů jsou doporučované „nápravy“ ve skutečnosti škodlivé.

SEO je proces, ve kterém je potřeba použít hlavu, pochopit web, pochopit konkurenční prostředí, zjistit řadu informací z vyhledávačů. A pak začít trpělivou práci – spočívající v nápravě chyb v kódu webu, nápravě textů na webu, budování zpětných odkazů, doplnění nového obsahu a řady dalších věcí.  V kvalitní SEO bude nejvíce záležet na kvalitním obsahu a teprve poté na kvalitním webu.

SEOptimalizovat je potřeba všechno

Práce SEO konzultanta a SEO optimalizátora je náročná. Správně poskytnutou obsah webových stránek lidem i vyhledávacím robotům je nelehký úkol. A občas se najdou i zakázky více lechtivé.

Zdeněk Hejl z Optimio k tomu říká: „Jeden erotický e-shop a vůbec jsem se při tom nestyděl. Sortiment jako sortiment J“

Google bomba je také SEO

„Google Bomb“ je označení pro využití schopností SEO pro „podstrčení“ určité konkrétní stránky na určitý vyhledávací termín.

Jak SEOptimalizují firmy v ČR?

Optimalizace pro vyhledávače je pro Centrum Holdings velmi důležitým zdrojem návštěvnosti a v poslední době na ní klademe velký důraz. S rostoucím počtem projektů, které spouštíme a také s rostoucí konkurencí obecně ve vyhledávačích, jsme proto přešli k najmutí specialistů formou in-house. Využívání služeb externích agentur už nebylo z pohledu flexibility a efektivity udržitelné. Proto se o tyto záležitosti stará interní oddělení Traffic, které kromě SEO má na starosti i správu PPC kampaní a strategii na sociálních sítích.“ … Centrum Holding, Miroslav Rojek, Traffic Manager

„Peníze.cz zhruba před rokem prošly velkou SEO revolucí – ve spolupráci s H1 se měnila i struktura webu a upravoval se kód stránek. A pokud mohu soudit z toho, jak rostla pozice ve vyhledávačích, byla to změna hodně pozitivní (ze 3.-5. stránky výsledků vyhledávání se Peníze.cz v řadě důležitých klíčových slov dostaly do 6-9 měsíců na první stránku).

Dnes využíváme jednoho externího konzultanta, se kterým diskutujeme nejen klasické SEO věci jako je podpora pro konkrétní klíčová slova, ale i nové části webu a jejich provazování se zbytkem obsahu (třeba speciální sekce Obchodní rejstřík nebo stránky známého ekonoma Pavla Kohouta kohout.penize.cz). Některé věci konzultujeme a podporujeme za pomoci Effectixu.

Z mého pohledu SEO aktivity fungují velmi dobře, více mě trápí schopnost či neschopnost ukázat lidem, kam z vyhledavače přišli a co dalšího mohou na Peníze.cz najít, aby se vrátili.“ …  Tomáš Prouza, Peníze.cz

„CTS Eventim AG je evropská jednička v ticketingu a jako taková má propracované SEO a online marketingové aktivity aby si udržela vysoký search ranking. Její servery jsou domovem bohaté databáze více než sto tisíc akcí ročně. Každá událost je spojena s profilem interpreta, festivalu atp. Dynamický, ale přitom srozumitelný a přehledný design webu, aktivně udržovaný hudební blog získal Eventimu širokou základnu věrných uživatelů, kteří nejen navštěvují stránky pravidelně, ale přispívají k jejímu obsahu osobními recenzemi a komentáři koncertů. Strategická mediální a obchodní partnetrství pak zajišťují Eventimu dobrou viditelnost na trhu,“ uvádí … Petr Zábranský, Eventim.cz

Některé termíny, které byste měli znát

Nejpodstatnější zkratkou je PraSEO.  Jakkoliv byste určitě čekali nějaké to anglické vysvětlení, není tomu tak. PraSEO je zkratka z prasácké SEO.

Black Hat SEO je taktika používaná tam, kde selže poctivá a kvalitní práce. Využívá řadu praktik a aktivit, které v případě odhalení vyhledávačem vedou k penalizaci webů. V příznivém případě jenom ke ztrátě výhodných pozic ve vyhledávání. V té horší variantě ke kompletnímu odstranění webu z vyhledávače.

Mezi nejčastější techniky spojené s těmito aktivitami patří SEO spam, odkazovací farmy, skryté texty a odkazy, maskované stránky (dávají jiný obsah lidem a jiný vyhledávačům, označováno jako cloaking).

White Hat SEO je také označováno jako „etické SEO“ a dbá na dodržování pravidel a poctivý přístup. K dobrým výsledkům pak sice často vede delší cesta, ale má delšího trvání.

Grey Hat SEO je někde mezi Black Hat a White Hat. Nejde na věc tak „tvrdě“ a porušuje menší množství pravidel. Při zjištění pak zpravidla dochází jenom ke ztrátě pozic a nehrozí nejhorší zmíněné postihy, tedy odstranění z vyhledávače.

Cybersquatting aneb kybernetický squatting spočívá v registrování a zneužívání domén značek a obchodních jmen.

Link Building aneb vytváření (zejména zpětných) odkazů je aktivita, která umožní získat potřebné odkazy na web či jeho jednotlivé stránky tak, aby došlo k zlepšení pozice ve vyhledávači.  Podle odkazů vyhledávače posuzují kvalitu webu a přiřazují výsledky vyhledávání. Link Building je možné realizovat mnoha různými cestami, placenými i neplacenými.

Odkazová farma (Link Farm) je specifický druh webu (nebo aktivita), která vede k vytváření webů obsahujících hlavně odkazy na další web. Používá se pro Link Building a v řadě případů může jít až o Black Hat SEO. PraSEO vás může dostat do pozice, kdy poskytujete ve skutečnosti odkazovou farmu pro účely někoho jiného, aniž byste si to uvědomovali. A můžete si tím škodit.

PageRank je označení škály významu webu (i konkrétní webové stránky) u Google.  Google toto číslo počítá podle určitého algoritmu a čím vyšší PR je, tím lépe je stránka umisťována ve výsledcích vyhledávání. Google Pagerank  (a obdobná Seznam Rank) jsou obecně přeceňovány a slouží jako argument hlavně pro PraSEO a pochybné optimalizátory.

Katalog je způsob, kterým se hledalo na Internetu před příchodem Google. V SEO se využívají katalogy pro vytvoření prvotních zpětných odkazů. V PraSEO je jim přikládán velký význam.  Setkat se tak můžete se zábavnými sliby „zaregistrujeme váš web do 600 katalogů“.

SEO lišta / SEO patička je oblíbený způsob činnosti PraSEO založený hlavně na zneužívání vlastních zákazníků.

Kupování odkazů je spolehlivý způsob jak se ocitnout v Black Hat SEO oblasti a přijít k úhoně. Pokud je tato praktika užívána, je potřeba ji dělat s citem a správně. PraSEO ji používá s oblibou, hromadně a bez skrupulí.

[box type=”info”]Napsáno v květnu 2011 pro Strategii – www.istrategie.cz – kde také vyšlo v zkrácené podobě. Vydáno znovu v srpnu 2011 v původní plné podobě.[/box]