Někdy v létě 2009 porazil Facebook definitivně všechny české sociální sítě. Jejich pád začal měsíce předtím a pokračuje dodnes. Nejvíce na Facebook doplatilo Libimseti.cz – pokud vezmete přezdívky uživatelé Líbka a budete je hledat na Facebooku, zjistíte, že se hromadný přesun na Facebook konal včetně podivuhodného a šíleného způsobu komolení jmen.
Jediná dostupná možnost srovnávání trendů ve vývoji návštěvnosti umožňující zahrnout Facebook je stále jenom Google Trends for Websites – graf ukazuje právě zmíněné léto 2009 a pokračující vzestup Facebooku – jde o denní unikátní návštěvníky a absolutní hodnoty je potřeba brát s rezervou – Google odhaduje podle neznámých algoritmů a metrik. Takže mimo jiné tato čísla s měřením NetMonitoru srovnávat nemůžete. Trendy, tedy vývoj, ale vcelku sedí. A české sociální sítě jsou za Facebookem už hodně, hodně daleko.
Po odstranění Facebooku získáte ukázku toho, kdo nejvíce doplatil na existenci Facebooku – Libko, neboli Libimseti.cz je dnes už jenom pohrobkem kdysi hodně populární sociální služby. Kdysi největší sociální síť Lide.cz neztratila zdaleka tolik, ale propad je vidět – zejména na dalších grafech, které se dívají více do minulosti. A nemít Lide.cz v zádech obrovský Seznam.cz, vypadalo by to podobně jako u Libimseti.cz.
Dvojka v českých sociálních sítí, Spoluzaci.cz, je na tom stejně – jak ve faktu ztráty uživatelů, tak v tom, že má za zády Seznam.cz a ztráta je podstatně menší, než by byla bez Seznamu. Trochu nahrává i unikátní charakter služby. Služby, která se bohužel už řadu let nezměnila a dnes je jenom děsivou připomínkou toho, jak nepoužitelné weby jsme používali před pěti a více lety.
Na českém Internetu najdete ještě další sociální sítě a média – například kdysi populární a známe Rande.cz a Seznamka.cz nikdy do “hvězdných” výšin nedosáhly a v současnosti skomírají. A jedna z nejznámějších chat služeb, Xchat.cz? Ten, jak můžete vidět na předchozím grafu, také odchází do ztracena.
Počty stránek, ty jsou také důležité
Jeden graf jsem si ale nechal jako poslední – ukazuje pageviews neboli počty zhlédnutých stránek. Ty sice nejsou “tak” důležité jako počty unikátních uživatelů (předchozí graf používá RUest, neboli odhady RU), ale hrají podstatnou roli – určují schopnost zobrazit potřebný objem inzerce. A právě na následujícím grafu uvidíte jak špatně to s českými sociálními sítě vypadá – a jejich pád začal na počátku roku 2009. Což byla mimochodem doba, kdy Facebook začal být použitelný. A propad počtu zhlédnutých stránek u Libimseti.cz je označitelný jediným slovem – šílený.
V době nejvyššího rozkvětu Libimseti.cz jeden uživatel vytvářel až 400 zhlédnutých stránek, dnes je to zhruba stovka. U Lide.cz k tak velkému propadu nedošlo, ze 400 je dnes zhruba 350. A u Spoluzaci.cz došlo k výraznému poklesu ze zhruba 130 na 50.
Podobné je to i u času, který uživatelé na těchto službách tráví – Libimseti.cz mělo v době největšího rozkvětu průměrný čas na uživatele převyšující pět hodin, dnes má pouze hodinu a půl. Lide.cz se z dřívějších pěti hodin dostaly na tři a půl hodiny. A Spoluzaci.cz se z časů převyšujících hodinu dostaly k dvaceti minutám.