Google: Česko se může stát „Zemí internetovou“

Společnost Google dnes představila výsledky nezávislé studie The Boston Consulting Group (BCG) Země internetová (www.zemeinternetova.cz), která měla za cíl porozumět povaze a velikosti ekonomické aktivity na internetu v České republice.

V roce 2009 internet přispěl k HDP 130 miliardami Kč, tj. 3,6 % (více než v některých jiných zemích střední a východní Evropy).

  • Internet zároveň vytváří atraktivní alternativu k vysokým cenám a omezenému výběru v kamenných obchodech.
  • Česká republika je významným hráčem ve vývozu ICT technologií. Firmy a společnosti zároveň ve velké míře využívají možností, které jim online prostředí nabízí. Dvě třetiny dotázaných malých a středních podniků mají nejen webové stránky, ale online i inzerují a prodávají.
  • Firmy v oblasti ICT se také značně podílí na internetové ekonomice, kdy čistý export počítačů a hardware tvořil 28 miliard Kč (22 % internetové ekonomiky).
  • Většina malých a středních podniků, které jsou aktivní „online“, rostou rychleji než jejich méně aktivní konkurenti.
  • Čeští spotřebitelé patří na internetu k těm aktivnějším v Evropě. Soukromá spotřeba se na internetové ekonomice podílí až 40 % a dle analýzy poroste až o 19 % ročně.

  • Společnosti, které v Čechách poskytují internetové služby, připojení a infrastrukturu, celkově zajišťují zhruba 25 000 pracovních míst a jejich příjmy celkem dosahují přibližně 200 miliard Kč.
  • Skoro polovinu internetové ekonomiky (43 %) tvoří soukromá spotřeba, a to zejména nákupy na internetu. Čeští uživatelé na internetu utrácejí za online nákupy dvakrát více než za přístup k internetu nebo nákup zařízení. Soukromá spotřeba na internetu podle výsledků studie poroste až o 19 % ročně. Zároveň je to nejrychleji rostoucí částí internetové ekonomiky.

Česko obsazuje v mezinárodních srovnáních spíše nižší příčky, pokud jde o internetovou penetraci, počet uživatelů a rychlost připojení. Na druhé straně je silné v míře internetové aktivity, což se odráží i v podílu na HDP,” říká Martin Kálovec, Partner a Managing Director společnosti The Boston Consulting Group a dodává: “České firmy totiž brzy pochopily, že cenově citlivý český zákazník „utíká“ z kamenných obchodů, které v Čechách nabízejí omezený výběr a vysoké ceny, do těch internetových.

BCG očekává, že česká internetová ekonomika poroste o 12 % ročně a do roku 2015 dosáhne přibližně 5,7 % podílu na českém HDP.