Google One Pass – Google odpovídá Apple na Subscriptions

Apple Subscriptions (Změny v pravidlech poskytování placeného obsahu v Apple produktech) přinášejí závislost na App Store a 30% odvod Apple. Google One Pass je oproti tomu otevřenější řešení (závislé na Google Checkout) použitelné v aplikacích i na webu a s 10% odvodem Google.

Google One Pass (A simple way for publishers to manage access to digital content) byl spuštěn v ten samý den, co Apple oznámilo Apple Subscriptions. Obě služby slouží stejnému účelu – umožňují zpoplatnit obsah na Internetu. V případě Apple pouze v prostředí aplikací na iPhone/iPod/iPad, v případě Google kdekoliv na Internetu i v aplikacích na Androidu.

Google One Pass je podstatně otevřenější řešení, hlavně v tom, že si neklade tak vysoké nároky na nutnost nabízet jakékoliv předplatné prostřednictvím této služby – v případě Apple Subscriptions je vydavatel povinen zpoplatněný obsah nabízet vždy prostřednictvím Apple v okamžiku, kdy je v aplikacích na iPadu/iPhone/iPodu dostupný. Poměrně zásadní rozdíl je i v „ceně služby“ – Apple je odváděno 30% z transakce, Google si ponechává 10%.

Rozdíl je i v přístupu k potřebám vydavatele – Apple si veškeré údaje o zákaznících ponechává, Google nic takového neřeší. Možnost nasazení Google One Pass i mimo aplikace otevírá podstatně více možností – podíl tabletů na trhu potenciálních čtenářů zpoplatněného obsahu je stále poměrně malý. A Google v One Pass službě nabízí snadnou možnost jak se vyhnout vysokým nákladům na implementaci platebních bran. Provázanost s Google CheckOut znamená i to, že One Pass může  být používán jako „mikroplatební“ nástroj.

Google One Pass je prozatím dostupný pouze v Kanadě, Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Velké Británii a USA. Rozšíření do dalších zemí je jenom otázkou času. Doufejme ale že ne tak dlouhého času, jako to bylo v případě otevření Android Market pro jiné země. Tam to trvalo několik let.