Kolik uživatelů má český Twitter? Poznámka k nedávným „číslům“ od Group M

GroupM čerstvě vypustilo do světa čísla „českého“ Twitteru (v Markeťákův průvodce po sociálních sítích: Twitter) a na LinkedIn na to reaguje Adam Zbiejczuk (a dobře, takže si to přečtěte)

Ano, jak už to tak u čísel bývá, je to haluz. Twitter čísla pro Česko udává pouze Twitter Ads. A ano, tam uvádí 1.1-1.2M celkem, 220-244K ženy, 899-994K muži. Pro USA 80-88M celkem, 30-33M žen, 49-54M mužů.

Jak Adam správně píše, nesedí ani jednoduchá „kontrola“ toho jak drží pohromadě.

Twitter Ads ale udává ODHAD kolik lidí osloví Twitter za 30 dní, takže to není kolik je uživatelů Twitteru v česku, ale (teoreticky) počet měsíční aktivních uživatelů (MAU). Není ani příliš jisté, jestli to co Twitter Ads jsou mMAU (monetizable MAU), tedy Twitterem používaná metrika, nebo obyčejné MAU, tedy uživatelé i jiných klientů a platforem (tedy ti uživatelé, kteří nevidí reklamy na Twitteru).

Twitter navíc nemá sociodemografická data o uživatelích – nemá data narození, nemá pohlaví, dlouhé roky to má jako problém i pro prodej reklamy (nedokáže cílit „jako“ Facebook, ani nedokáže tak dobře lhát o cílení jako Facebook).

S těmi ženami vs. muži je to (poměrově) stejně zvláštní i v jiných zemích. Může to tak být, ale daleko pravděpodobnější vysvětlení je v předchozím odstavci – Twitter to neumí určit a všechno co neví je prostě „muž“.

Celosvětově, mimochodem – 68.1% muži. 31.9% ženy.

A poslední věc. Protože někde tam na LInkedin nebo u Adama zaznělo slovo „fake účty“, tak k tomu opět musím přidat  Jak poznat kolik má nějaký účet na Twitteru falešných sledujících?. Ono to totiž poznat nejde. Nemluvě o tom, že neexistuje definice „fake“ účtu, takže není vůbec jasné co do toho počítat. Nakonec se okolo přesně tohoto točí Elon Musk, který chce vycouvat z koupě Twitteru.