Rand Fishkin (@randfish) považuje konec Jumpshotu za špatný. Musím k tomu něco napsat. Bojím se, že Randův pohled je nebezpečně zjednodušený

„Každé vyhledání. Každé kliknutí. Každý nákup. Na každém webu“.  Nemohu si pomoci, tohle je děsivé. Zatím, za pár let už to může být nová norma.

Rand Fishkin považuje konec Jumpshotu za špatný, myslí si, že to poškodí web a svět vůbec. Píše o tom v Avast’s Shutdown of Jumpshot Will Harm the Web and the World a je to užitečné a zajímavé čtení. Na které ale opravdu cítím potřebu reagovat.

Rand vidí na Jumpshotu dobré věci – hlavně tam kde pomohl bojovat proti špatnostem. Jenže, přesně tohle má jeden háček, klasické bojování zlem proti zlu je těžko obhajitelné. A tak jakkoliv chápu jak to myslí, nemohu s tím souhlasit.

TIP: Pokud nevíte o co jde, tak mrkněte do Avast udělal to co měl udělat už dávno. Jumpshot končí a tím i prodej údajů o uživatelích a zákaznících. Končí ale shromažďování? Najdete tam i odkazy na předchozí dění v téhle kauze.

S čím souhlasím je, že Jumpshot (lépe řečeno Avast) netajil co dělá, bylo to popsané, v minulosti i řešené, management nic nepopíral.

Ale v jedné věci se Rand Fishkin mýlí, Avast se uživatelů neptal na souhlas, zda chtějí sdílet data. Tohle začal dělat až po mnoha letech, pod stoupajícím tlakem. Stejně tak je špatně, že se jich ptal klasickým stylem „souhlas předvyplněn“. Logické, protože kdyby to byl „opt-in“, tak se jim tam prakticky nikdo nepřihlásil.

2020-01-31 19_38_55-avast-jumpshot-request.gif (700×467).png
Bylo by hezké, kdyby tady nebyl opt-out ale opt-in. Ale jak je naznačeno výše, to by do databází Jumpshotu nepřineslo stovky milionů uživatelů

Mýlí se i v tom, že by snad data v Jumsphotu opravdu byla anomizována tak, že by nedocházelo k zásahům do soukromí uživatelů. Tohle už víme z řady jiných příkladů, anonymizace dat ve velkém množství nikdy nevede k bezpečné ochraně. Ale rozumím tomu, že to zpochybňuje s tím, že nikdo „nedokázal“, že je to u Jumsphotu pravda.  Chce Jumpshot bránit, hledá argumenty.

Souhlasím vlastně i s argumentací o zdarma poskytované službě, byť tady bych si dovolil mít výhrady – Avast/AVG jsou přeci jen služby mající za cíl chránit uživatele. Nepovažuji to za striktně neetické, ale považují to co Avast dělal za příklad korporátní chamtivosti, zejména s ohledem na to jak malou část příjmů to představovalo.

jumpshot-slide.jpg
Každé vyhledání. Každé kliknutí. Každý nákup. Na každém webu. Nemohu si pomoci, tohle je děsivé. Zatím, za pár let už to může být nová norma.

Co se argumentace „zla“ v podobě prodeje dat týče, tak na to mám také trochu jiný pohled – vidím problém hlavně v tom, kdo je kupoval. Kdyby totiž neexistoval ten šílený hlad po obdobných datech, Jumpshot by vůbec nevznikl. A jsem si poměrně jist, že většina kupujících ta data stejně nedokázala nakonec využít. Setkávám se s tím už roky v řadě různě velkých firem.

Rand Fishkin doufá, že Avast ještě změní rozhodnutí, že snad někdo další vystoupí na obranu.

Já doufám, že Avast rozhodnutí nezmění, že to celé opravdu dotáhne do konce a ta data přestane shromažďovat (což je něco co zatím nevíme jak bude) a že celý technologický průmysl si uvědomí, že je potřeba najít jiné cesty jak se umět rozhodovat či cílit. Takové cesty co nebudou ignorovat soukromí stovek milionů lidí.