Vydavatelé usilovně bojují proti blokování inzerce, ale čím více to dělají, tím méně se zajímají co opravdu udělat aby lidé inzerci neblokovali
V roce 2015 napsané Používat, či nepoužívat blokátory reklamy? Proč to lidé dělají, nebo nedělají zmiňovalo několik zásadních důvodů, proč lidé používají blokátory reklamy. Vedle bezpečnosti (ochrana soukromí, ale také nutná ochrana proti malware a virům) je jedním z důvodů také potřeba ušetřit datové přenosy. Potřeba zejména nutná, pokud používáte mobilní připojení s nějakým tím typicky drastickým FUP.
Za dva roky od napsání se nezměnilo v pozitivním směru nic. Stoupá počet virů a malware napadajících uživatele přes inzertní systémy a vydavatelé stále nepochopili, že důvod blokace záplavy reklam obalující jejich stránky je hlavně ten, že je uživatelé nejenom nechtějí stahovat, ale hlavně za ně nechtějí platit v okamžiku, kdy jim měsíční FUP zmizí během prvního týdne.
Extrémem jsou dokonce zásadně revoluční (a zásadně zcestné) nápady, že přímo poskytovatel připojení bude blokovat reklamy. Přišlo s tím v roce 2016 i české O2, ale není v tom nijak originální, řešil to operátor Three v Itálii a Velké Británii,nebo Digicel v Karibiku (byť nutno dodat, že u O2 to vypadalo spíš jako nějaký test trhu). Společné mají to, že používají technologii od společnosti Digicel. Ta uváděla tehdy velmi zajímavou věci. že inzeráty na mobilních telefonech připraví uživatele o 10 až 50 % dat. O tom kolik kapacity baterii něco takového spotřebuje raději ani nemluvit.
Nejsou to ale pouze zpravodajské weby, dnes jsou inzeráty zaplavené třeba i mobilní hry. Tam Shrine uvádí, že pětiminutové hraní hry na mobilním telefonu může spotřebovat až 5 MB dat pokud budete zobrazovat inzeráty, ale také jenom 50 KB dat, pokud inzeráty zobrazovány nebudou
TIP: Jak na lepší soukromí v prohlížeči? Ghostery, NOSCRIPT, WOT a ti další vám poradí, jak si chránit soukromí. A Jak se zbavit reklam na Internetu? Použít AdBlock Plus nebo spíš µBlock Origin jaké jsou možnosti v blokování reklamy/inzerce
Je to ale možná ještě horší
Analýza od Enders Analysis zveřejněná v březnu 2016 ukázala, že to je možná ještě horší. Na malém vzorku osmi webových stránek na populárních zpravodajských webech zjistili, že inzeráty jsou na těchto stránkách zodpovědné za 18 až 79 % stažených dat. Záplava JavaScriptu, která (zejména na mobilních verzích novin) nemá nic společného s dodávaným obsahem pak tvoří dalších 6 až 68 % stažených dat.
Pokud to chcete říct jinak, mobilní webové stránky novin nejsou optimalizovány pro použití na mobilních telefonech a běžně si přinášejí záplavu prvků a obsahu, který mají v plné webové podobě. Přinášejí si i zvyk z webu, tedy obalení reklamou v množství tak velkém, že uživatel vlastně nakonec vůbec nestahuje článek k přečtení, ale záplavu zbytečného balastu.
TIP: V Jak ušetřit na Androidu FUP? A vlastně jak ušetřit datové přenosy na mobilu vůbec najdete řadu cest jak nepřijít o FUP, tedy měsíčně dostupná data na Internetu.
Což na jedné straně vede k nadměrné spotřebě mobilních dat, ale také k velmi dlouhému načítání a následné frustraci návštěvníka. Není výjimkou, že natažený ne-mobilní zpravodajský web je stejně nečitelný nebo se chová zcela nepředvídatelně, protože se na něm na mnoha místech různě překrývají reklamní bloky a klikací prvky. Při snaze rolovat obsahem a číst si pak nakonec pouze frustrovaně sledujete přeskupující se stránku a mizející obsah. O tom že každou chvíli návštěvník na něco omylem klikne a dostane se zcela jinam raději ani nemluvit.
Pro ilustraci, Adblocking: advertising ‘accounts for half of data used to read articles’ na The Guardian byla v roce 2016
- bez blokace inzerátů velká 1.5 MB a natažení všeho trvá 27 sekund
- s blokací inzerce se dostanete na 673 KB a čas 10 sekund (při natažení v počítači).
- Na mobilním telefonu vás čekalo 867 KB dat a 27 sekund stahování
- při blokování reklamy na mobilu se dostanete na 612 KB a 15 sekund.
A při bližším pohledu na to co je stahováno zjistíte, že zásadní objem zde tvořil JavaScript, tvoří až polovinu ze stahovaných dat.
O rok později tatáž stránka má s blokátorem inzerce (v počítači) 520 KB a stažení trvalo 3.97 sekundy. Bez blokace inzerce? 1.8 MB až 2.4 MB dat, 8 až 10 sekund. Takže je sice dost zjevné, že The Guardian zapracoval na rychlosti některých prvků stránky, ale ne velikosti rozhodně nikoliv.
V Česku to není o nic lepší, Zpravy.idnes.cz, tedy hlavní strána zpravodajství má 650 KB až 1.2 MB a potřebuje mezi 12 až 18 sekundami na natažení s blokováním inzerce, bez blokování inzerce ale už 5.5 MB – 6.8 MB a 26 až 35 sekund trvá, než se vám natáhne. Zlatý hřeb je třeba i to, že vám pokaždé stáhne 3.1 MB velký MP4 soubor, tedy video. Které navíc automaticky spustí. Čemuž mimochodem blokátor inzerce zabrání.
Google AMP, Apple News, Facebook Instant Articles
Vlastně se ani nelze divit, že tuhle zásadní slabinu vydavatelů novin (a obsahu vůbec) zkoušejí využít firmy jako Apple, Facebook či Google. Kde za zdánlivou dobročinnosti je pochopitelně jiný zcela zásadní cíl, dostat vydavatele ještě hlouběji do uzavřeného systému (Facebook i Apple typicky) a udělat si z nich později rukojmí. Což už mězitím někteří pochopili a z Instant Articles prchají (vizGuardian opustil Instant Articles Facebooku i Apple News).
Je překvapující jak dokáží vydavatelé po tolika letech na Internetu stále dělat maximum pro to, aby uspíšili vlastní zánik.