Je nekoupené zboží v nákupním košíku e-shopu skutečně ušlý obchod? Doposud se předpokládalo, že tomu tak je. Skutečnost je ale nejspíš složitější, než doposud převládající pohled.
Analýza s názvem “Shopping Cart Abandonment: New Ways of Looking at the Purchase Path.” naznačuje, že problematika opuštěných nákupních košíků na e-shopech není až tak jednoduchá, jak se doposud předpokládalo. Napovídající tomu například důvody, proč zákazníci košíky opouštějí.
Nejčastější důvod je ten, že zákazník nebyl připraven ke koupi, pouze se chtěl podívat, jaká bude celková cena (57 %). Velmi těsně následuje další logické využití košíku, tedy uložení si nákupu na později (56 %). Zajímavý je třetí důvod opuštění plného košíku – v 51 % případu je to z důvodu příliš vysoké ceny za dodání. A varující pro e-shopy by měl být i důvod uváděný 40 % zákazníků – dozvěděli se nákupní a dodací ceny příliš pozdě.
Je také vhodné vědět, že běžná míra opuštění košíků je okolo 60 % a z hlediska časového vývoje lze říci, že velmi mírně stoupá. Pokud se tedy váš e-shop pohybuje okolo této míry, tak asi není důvod k panice. Navíc je vhodný čas myslet i na vliv nakupujících přes mobilní telefon – ti používají košíky v e-shopech také jinak – velmi často si na mobilu odkládají zboží o košíku, ale vracejí se k němu až na počítači.
Co se týče využití zapomenutých košíků k dodatečnému oslovení, je to otázka. Ne vždy se takové oslovení může shodovat s tím, proč nákupní košík byl opuštěn – zákazníci používají košíky pro zjišťování i srovnávání cen, nákladů na dodání. Ale mohou si tak také prostě ukládat věci, které možná chtějí použít později. Včetně toho, že mohou takové věci chtít koupit v kamenném obchodě.