Knižní vydavatelé jdou stejnou cestou jako hudební a filmové společnosti

Věta v titulku tak nějak shrnuje Something Is Rotten In The State Of E-Book Publishing a pro kohokoliv kdo e-knižní prostředí sleduje už několik let to není žádným překvapením. „Staří psi se nenaučili novým kouskům,“ je zjevné. Klasičtí knižní vydavatelé neinovují, neumí a nechtějí změnit obchodní modely a svět okolo nich na to nehledí. Revoluce „digitálních“ knih je převálcuje.

Zajímavé čtení se zmiňuje i o sporu Apple vs. DOJ a doposud fungujícím cenovém kartelu. Kartelu, který Apple a vydavatelé obhajují nutností čelit Amazonu a jeho obvyklém zvyku prodávat knihy z „příliš velkými slevami“. Zásah DOJ znamená, že Amazon bude opět moci začít prodávat knihy levně a zákazníci na tom získají. Podle některých vydavatelů to ale Amazon bude dělat jenom tak dlouho, než se mu podaří získat monopol.

Těžko říct, která cesta je ta správná, proměnných a možností je příliš mnoho. Barry Eisler se domnívá, že by ve skutečnosti Amazon mohl přimět tradiční knižní vydavatele ke změně a dovést je k tomu, že se buď přizpůsobí nové digitální realitě. Nebo vymřou. Čeká je radikální změna obchodního modelu, nutnost naučit se vydávat nové „rich-media“ obsažené knihy. A právě Amazon, podle Eislera, je příkladem, že vydavatelé nejsou potřeba. Autoři mohou vydávat a prodávat i bez tohoto prostředníka.

Čtenáři samotní, podle článku, samozřejmě chtějí co nejlevnější knihy. Ale také chtějí aby knihy zašly dál, než jenom k prostému textu.