Na konci loňského roku provedli analytici společnosti Gartner na vzorku 1569 respondentů ze šesti zemí světa průzkum, ve kterém sledovali, jaké jsou zkušenosti lidí s čtením elektronického textu.
„Vzhledem k obecnému poklesu prodeje novin a nástupu online zpravodajství panují obavy, že digitální média porostou na úkor tištěných. Závěry našeho průzkumu ale potvrzují, že print a online nejsou spotřebiteli považovány za přímé konkurenty. Odehrává se tu něco mnohem složitějšího, než pouhé nahrazení tisku digitálními médii,“ uvádí Nick Ingelbrecht, ředitel pro výzkum společnosti Gartner.
Gartner v průzkumu uvádí, že čas věnovaný čtení digitálních obsahu je nyní již prakticky stejný jako čas věnovaný tištěnému obsahu. Většina uživatelů tabletů a iPadu navíc uvádí, že čtení z displeje je snazší, než čtení z papíru (52%). Čtenáři na laptopech v 47% považují čtení z displeje za složitější, než čtení z papíru, 33% ho považuje za rovnocenné.
Gartner také upozorňuje na nebezpečí současné prakticky prodávat totožný obsah dvakrát. “Prodávat v zásadě ten samý obsah témuž spotřebiteli v rozdílných formátech vytváří riziko odcizení spotřebitele, který bude odmítat dvakrát platit za stejnou věc“, říká Ingelbrecht.
Průzkum potvrzuje, že multikanálová distribuce je zásadní pro oslovení zákazníků, kteří konzumují prakticky shodné objemy tištěného i digitálního textu. Mladší skupiny jsou nicméně více spokojené s čtením na obrazovkách než skupiny starší. Muži považují čtení z displeje za snazší více než ženy, ale v principu obě skupiny označují čtení z displeje za stejně obtížené jako čtení tištěného textu.
“Posun z příjmu obsahu v digitální podobě od tištěné není přímá náhrada jednoho média za druhé,” upozorňuje Gartner. Studie doporučuje věnovat se ergonomickým a poznávacím faktorům spojeným se změnami v přístupu ke čtení. Na místě je zlepšení tabletů a čteček tak, aby byly více konkurencí papíru v otázce váhy, rozměrů, vodě odolnosti, robustnosti, snadnosti zvýrazňování a pořizování poznámek.
Průzkum také zjistil, že 40% dotazovaných nemělo žádnou zkušenost s použitím e-čteček.