Užitečnost od Dobrého webu pro webdesignery. Co uživatele rádi, neradi. Co umí a neumí

Průzkum znalostí a chování uživatelů na internetu (prezentace) v žádném případě nepodceňujte. Je velmi dobrou sondou do toho, jací jsou čeští internetoví uživatelé. Co mají na webech v oblibě a co jim naopak vadí. Co umí a neumí, co po nich chtít můžete a čeho byste se při tvorbě webů měli vyvarovat.

Výsledky průzkumu vycházejí z odpovědí více než 5000 dotazovaných – kompletní průzkum dokončilo 62% z nich. Nebudu příliš unavovat sociodemografií, ta je v odkázané prezentaci popsána velmi dobře, spíše je vhodné shrnout základní fakta, která z průzkumu zjistíte.

  • Nespoléhejte na výběr položky v rozbalovacím seznamu pomocí stisku klávesy, pouze 18,7% uživatelů to udělalo. Většina uživatelů použije posuvník nebo kolečko myši.
  • Uživatele (61,5%) obtěžují CAPTCHA prvky a část ji považuje za nepřekonatelnou překážku (2,1%)
  • Uživatele potvrzování hesla neobtěžuje. Obtěžující je to pouze pro 9,4% uživatelů
  • Označování povinných polí ve formuláři hvězdičkou uživatelé pochopí, zvýrazněním nikoliv
  • Uživatelé rozpoznávají odkazy na stránce bez ohledu na to, jestli jsou podtržené či nikoliv. Důležitá je ale konzistence
  • Modrá a fialová barva odkazů je 85% uživatelů považována za odlišení nenavštívených a navštívených odkazů a takovéto rozlišování má význam
  • Písmo o velikosti 11 px je problematické, 43% s ním má problém
  • Písmo o velikosti 14 px je pohodlně čitelný pro 92% uživatelů, nad 17 px je považováno za moc velké
  • Nespoléhejte na to, že uživatelé znají jiné klávesové zkratky než kopírovat a vložit
  • Uživatelé (92%) vědí jak použít pravé tlačítko myši
  • 16.6% uživatelů neumí otevřít odkaz do nového okna, 1.2% pojmu „nové okno“ vůbec nerozumí
  • Automatické otevření odkazu do nového okna považuje 51,3% za důvod k silnému nespokojení
  • Ikony Facebooku a Twitteru jsou všeobecně známe a je vhodné je využívat
  • Nejpoužívanějším mapovým portálem jsou mapy.cz (50,3%), následuje Mapy Google (42,9%)
  • Uživatelé preferují (70%) vloženou (embedovanou) mapu namísto odkazu na mapový portál
  • Uživatelé nejvíce využívají služeb na webech YouTube (90,6%), Facebook (71.6%) a Seznam (68.8%)
  • Vysouvací navigační menu jsou nepřekonatelná překážka pro 20,6% uživatelů, 10% uživatelů obtěžují, 42,2% nevadí.