EU chce regulovat “sušenky”, jenže neví jak

EU - vlajkaCookies, sušenky, umožňují sledování uživatelů napříč celým Internetem. Evropská Unie minulý rok došla k názoru, že je nutné aby uživatelé dávali k použití cookies souhlas a chce používání cookies regulovat.

Objevil se očekávaný a zásadní problém – do „sušenek“ chce mluvit příliš mnoho subjektů – internetové společnosti, inzerenti, právníci i ochránci soukromí. A najít shodu v základních a zásadních otázkách je prakticky nemožné (UK passes buck on Europe’s cookie law with copy-paste proposal). Je například dostačující, aby uživatel odsouhlasil používání cookies při instalaci prohlížeče (The new rules for cookies in Europe)? Nebo by snad měl při každém nastavení cookie tuto činnost odsouhlasovat.

Zákonná úprava (viz Cookie laws) práce s cookies by měla vstoupit v platnost v květnu příštího roku, ale až poté, co se necelé třicítce členských států „podaří“ najít shodu. A do hry vstupuje ještě ona maličkost, tedy to, že Internet je de-facto bez hranic a EU nemá prakticky žádnou šanci jak ovlivnit další země.

The E-privacy directive amends the existing directive on Privacy and Electronic Communications and includes an Article that states that from May 2011, all websites must get every visitor’s prior consent before sending cookies to their computers.

Představa EU o zrušení doposud převládajícího principu, tedy „opt-out“ (můžete se odhlásit, zablokováním cookies) na „opt-in“ (uživatel se musí přihlásit aby cookie byly použitelná) vypadá sice na první pohled chvályhodně – zejména s ohledem na stále častější případy zneužívání cookies (včetně zmrtvýchvstání smazaných klasických cookies pomoci Flash cookies, viz Flash Cookies – vlezlé, obtížně smazatelné a masově zneužívané a Zakázali jste cookies abyste se chránili proti sledování? Na něco jste zapomněli!). Podobné opatření by mohlo mít zničující dopad na inzertní průmysl, tedy alespoň pokud budete brát vážně námitky, které jeho představitelé předkládají.

Mírně zábavná je i představa EU o zavedení povinnosti umístit ke každému inzerátu malou „ikonku“, která by po kliknutí poskytla informace o tom, jakým způsobem jsou shromažďována data. A bylo možné jejich použití zablokovat. Podobná povinnosti by nejenom znamenala zvýšení nákladů a pracnosti tvorby inzerátů a souvisejících reklamních systémů, ale také pravděpodobně vyžadovala zásah do prohlížečů.