Kdy poznáte, že sláva a moc přerostla firmě či vlastníkovi přes hlavu? Klasicky v okamžiku, kdy začne vydávat pravidla pro to, jak se smí používat ten či onen název či slovo. Twitter se právě úspěšně plácá ve snaze naučit lidí co je správné a co ne.
Nové Guidelines for Use of the Twitter Trademark si nijak moc respektu nezískaly. Blogosféra i média se okamžitě vydala cestou cupování na kousky. Někteří se smějí. Ale někteří pláčí – třeba takový TweetDeck bude muset podle nových pravidel najít nové jméno (viz „Use Tweet in the name of your application only if it is designed to be used exclusively with the Twitter platform.„).
Jako by snad opravdu nestačilo, že se Twitter snaží „tweet“ získat jako chráněnou obchodní značku – už od dubna 2009. Svým způsobem „naštěstí“ se právě tahle snaha nachází ve stavu „REPORT COMPLETED SUSPENSION CHECK – CASE STILL SUSPENDED“
Nová Pravidla jsou kouzelná a jistě bylo velmi pracné je sepsat. Věnují se totiž uplně všemu, včetně opakovaného zdůrazňování toho, co patří k základnímu vzdělání (neregistrujte si ochrannou známku Twitter, například). A ještě zábavnější jsou, pokud se n a ně podíváte z anglického jazykového hlediska – Twitter se zjevně snaží získat patent na slovo „tweet“ (a samozřejmě nejsou sami). Tedy obecné slovo z angličtiny, nemající původně s Twitterem nic společného (mimochodem i „Twitter“ je běžné anglické slovo).
Nelze se tak asi ani divit, že Steve Case (jeden ze zakladatelů AOL) se k tomu vyjádřil takhle jasně : Hey, Twitter, Enough Of This Crap About “Here’s How You Can Use The Word Tweet”.
Se slovíčkem Tweet je to vůbec zábavné. Jeden z požadavku (následující citace) totiž je, že k „tweet“ byste měli uvést přímou referenci na Twitter nebo zobrazit nějaké to logo. Někdo uvnitř Twitteru se asi zbláznil.
Make sure that if mentioning “Tweet,” you include a direct reference to Twitter (for instance, “Tweet with Twitter”) or display the Twitter marks with the mention of “Tweet.”
Ale to není všechno. Což třeba:
Don’t: “Use anything other than the most current versions of the Twitter logos.”
Už jste začali vyměňovat všechna loga Twitteru ve všech svých starých článcích? A co si počnou tvůrci těch tisíců upravených (a falešných) log, které najdete po Internetu. Pravidla a zákony mají smysl pouze v okamžiku, kdy je možné zajistit jejich dodržování.
Ještě horší kousek je ale ten následující:
Don’t: “Use screenshots of other people’s profiles or Tweets without their permission.”
Tady je nutné upozornit, že twítnutí jsou veřejná. Dokonce to Twitter sám výslovně uvádí ve vlastních Podmínkách užívání. Je možné, že patentoví a známkoví právníci tu „jinou právničtinu“ nečetli.
A chcete něco hodně legračního?
“Please remember to capitalize the T in Twitter and Tweet!”
Podívejte se na Twitter logo – vidíte tam někde „T“? Tedy VELKÉ T?