Dnes spuštěná beta Firmy.cz je klasicky obrázková. Asi tak jako “nové” vyhledávání na Seznamu – dlaždice v podobě náhledu tady nahrazuje pohled z “streetview”, tedy samozřejmě toho Seznamáckého, teoreticky. Prostě nosným prvkem je fotka domu, kde firma sídlí. Což občas nevychází.
Na beta.firmy.cz najdete betu Firmy.cz a budete si ji moci dobrých pár měsíců zkoušet, než se dostane do ostré podoby. Tohle je samozřejmě ten správný postup, který se osvědčuje firmám po celém světě. Pouštět ven rozumně použitelné bety. Otupí se tím vlna kritiky (nutně spojená s každou změnou). A samozřejmě, pokud se to dělá dobře, je možnost testovat na lidech. Na davu.
Co říci k novým Firmy.cz? V zásadě asi to, že se mi líbí integrace mapy, sice musíte vědět, že si ten úzký pruh vlevo máte rozkliknout (chtělo by to indikátor), ale když to uděláte, uděláte dobře. Líbí se mi i čisté stránky s “detaily” o firmě – kde jsem hodně zvědavý na nové hodnocení firem. Nelíbí se mi “katalogové” stránky. Jsou založené na obrázku sídla firmy – a je v tom zásadní problém. Často to nemá co ukázat. Stejně jako to často ukazuje nesmysl (snadno viditelné například u záznamu Alza.cz, viz obrázek o hodný kus níže).
Katalogové stránky jsou občas zábavné – proč například “v okolí náměstí Miru, Praha” vidíte “Plzeň – magistrát” či “Mariánské Lázně – – městský úřad” a dokonce “TSM, spol s r.o.” (to je, prosím pěkně, Vyškov-Předměstí”). Otázkou je, proč ve stejné stránce co má ukazovat “Instituce a úřady” jsou jazykové školy a školící střediska (Gopas, Nicom). Tady bude muset Seznam asi ještě hodně zapracovat. A osobně si myslím, že by nebylo od věcí v katalogovém pohledu nabídnout jiné možnosti pohledu (i třídění).
Otázkou zůstává jak to bude s registrací, protože pokud vás Seznam.cz nemá předem ve své databázi, máte smůlu. Musí předem znát jméno firmy nebo IČ (ale to samozřejmě není součástí nových Firmy.cz, to je nejspíš stávající stav, který ale mohl být lépe dořešen).
V nové podobě Firmy.cz postrádám možnost opravit/nahlásit špatné údaje, hodně vhodná by byla možnost nahlásit špatné fotografie. Pokud totiž mají být fotky skutečně k něčemu dobré (a myšlenka ukázat sídlo je dobrá), tak musí odpovídat realitě.
Poněkud zbytečně složité je vyhledávání. První problém je v tom, že nové Firmy.cz natvrdo využívají geolokaci a vypnout ji můžete jedině dalším zbytečně komplikovaným klikáním. Ale ani pak není jisté, že vůbec něco najde. Stačí totiž, abyste poněkud zapomněli, že se nacházíte “uvnitř” nějaké kategorie – indikaci toho že nejste v klasickém “hledání” by to prostě chtělo vylepšit. Stejně jako dostupnost právě onoho obecného vyhledávacího prvku.
Ne, tady opravdu Alza.cz nehledejte.
Zapracovat se bude muset ještě na tabletové podobě (například se tam překrývají texty, logické aktivity popotažením neexistují, atd), která ale už nyní působí na pohled velmi dobře a použitelně. Mobilní verze prozatím neexistuje, zobrazuje se klasický web a moc to nefunguje.
Závěr? Nové Firmy.cz jsou, samozřejmě, významná změna a velký pokrok oproti těm původním. Ty jsou příliš staré a příliš odpovídají starému stylu designu, kterým byl Seznam.cz charakteristický. A celkový dojem? Pozitivní.