Nizozemská policie získala data z navigací TomTom s údaji umožňujícími identifikovat místa, kde je nejvhodnější nasadit nové kontroly rychlosti (TomTom tipt politie over verkeersmisbruik). Uživatelům se to, oprávněně, nelíbí. TomTom se omlouvá a slibuje, že podobnému využití dat v budoucnu zamezí.
We are now aware that the police have used traffic information that you have helped to create to place speed cameras at dangerous locations where the average speed is higher than the legally allowed speed limit. We are aware a lot of our customers do not like the idea and we will look at if we should allow this type of usage. (This is what we really do with your data)
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Zc_cGepf1qg&w=480&h=350]
Data prodaná nizozemské policii jsou, podle vyjádření společnosti, anonymizována, ale jak řada dřívejších případů ukazuje, jakkoliv to může být pravda, ve světě velkých dat se vždy najde nějaká možnost, jak data rekonstruovat do podoby, která může ohrozit soukromí těch, kterých se týká.
TomTom coby jeden z největších výrobců klasických GPS navigací data od zákazníků používá k poskytování informací o provozu a lepšímu určení tras umožňujícím vyhnout se místem tradičních dopravních zácp a dalších problematickýchmíst. Data zákazníci poskytují dobrovolně, nejsou shromažďována automaticky. Nástup chytrých telefonů schopných nahradit klasické GPS navigace je jedním z důvodů proč TomTom hledá nové způsoby jak zajistit další příjmy – jedním z nich je právě prodej takto získaných dat.
Komentář: „Anonymizace“ dat může být problémem v okamžiku, kdy nedošlo k odstranění klíče, který umožní spojit jednotlivé údaje a zpětně rekonstruovat kompletní záznamy o „jednotlivci“. Pokud jsou součástí dat i dostatečné záznamy o poloze a pohybu, lze snadno určit odkud a kam „jednotlivec“ jezdí. Data prodaná nizozemské policii zjevně něco takového obsahují – přitom mohla být prodána pouze sumarizující data, tedy data prošlá zpracováním a následnou analýzou, která by kupci poskytla pouze informace, které potřebuje.