Twitter a tvůrci Twitter aplikací vstupují do válečného stavu

Echofon, UberTwitter, Twidroyd a řada dalších aplikací,  které umožňují přístup k Twitteru a práci s ním se včera dočkala nepříznivé novinky. Twitter je varoval, že sice tvorbu podobných aplikací hodlá tolerovat, ale nechce je.

Ryan Sarver, platform chief u Twitteru, včera dal jasně najevo, jak se Twitter dívá na celý komplex aplikací pro práci s Twitterem. Jsou jiné než oficiální aplikace, chovají se jinak a matou uživatel – asi tak nějak by bylo možné vše shrnout.

Twitter is a network, and its network effects are driven by users seeing and
contributing to the network’s conversations.  We need to ensure users can
interact with Twitter the same way everywhere.

We need to ensure that tweets, 
and tweet actions, are rendered in a consistent way so that people have the
same experience with tweets no matter where they are.   For example, some
developers display “comment”, “like”, or other terms with tweets instead of
“follow, favorite, retweet, reply” – thus changing the core functions of a
tweet.

Pro tvůrce existujících aplikací má Sarver dobrou zprávu, „mohou pokračovat“. Ale Twitter je bude sledovat a hlídat. Vytvářet nové aplikace? To Twitter nedoporučuje a chce se zjevně vydat cestou, kdy pro Twitter bude existovat jenom jedna „ta pravá“ aplikace, tedy oficiální Twitter aplikace. Ať už na PC, Macu či mobilních telefonech.

Podle Twitteru navíc 90% aktivních uživatelů používá právě oficiální Twitter aplikaci.

Twitter vývojářům aplikací doporučuje věnovat se tvorbě aplikací, které nejsou o čistém přístupu na Twitteru. Jak Sarver uvádí, mělo by jít o aplikace, které se „zaměřují na oblasti mimo hlavní proud zkušenosti spotřebitele s klientem“ (klientem ve významu aplikace pro přístup k Twitteru).

Komentář: S jídlem prostě roste chuť a možnost mít plně pod kontrolou kompletní svět klientských aplikací je samozřejmě lákavé. A ekonomicky to může být důležité – pokud by kdokoliv získal v této oblasti výraznější tržní podíl, může významně ukusovat z reklamního koláče. Právě reklamu totiž Twitter chce nasadit do svého mobilního klienta).

Jak hodně je to důležité můžete vidět ostatně z nedávné změny v klientském software pro  iPhone (viz Quick Bar v Twitteru pro iPhone je jenom malá příprava na inzerci (a rada jak se toho zbavit)).

Pro tvůrce klientského software pro Twitter je ale tato čerstvá změna pozice Twitteru vyhlášením války a začátkem konce. Twittter si může v rámci API dělat co chce (viz například Twitter zablokoval aplikace UberTwitter, Twidroyd a UberCurrent). A postupným omezováním možností a vznášením dalších požadavků nakonec dosáhne svého.