Koupit si Týden pro iPad? Nekoupit

Další české noviny jsou dostupné pro iPad. Zatímco Computer pro iPad nevypadá špatně, Týden pro iPad je nepovedený pokus, který podivným způsobem exportuje HTML stránky a obrázky do nedotažené aplikace.

Týden pro iPadČtěte kompletní časopis Týden už v neděli ve svém iPadu,“ píše se na úvodní (nahrávací) obrazovce aplikace, která by měla nabídnout Týden v tabletové podobě. Pokud jste ale navyklí na kvalitu a možnosti zahraničních časopisů a novin v elektronické podobě, zde nic takového nenajdete.

Týden je pro iPad zpoplatněný. Logický a očekávatelný krok – proč poskytovat kompletní časopis v elektronické podobě zadarmo v okamžiku, kdy je možné si nechat zaplatit. Nechybí ukázkové číslo. Nutnost, protože bez možnosti podívat se jak časopis či noviny na iPadu vypadají a jak se dají číst je zásadní.

Povinná registrace

Už u ukázkového čísla narazíte na podivnou neochotu se s potenciálním čtenářem jakkoliv bavit. Tvůrci aplikace se spoléhají zásadně na dialogové rámečky s NE/ANO a OK. První se kterým se setkáte je „Chcete-li ukázkové číslo zdarma, prosím zaregistrujte se.

Bez zadání e-mailové adresy a hesla do registrace se dál nedostanete. Nepochopitelný krok z hlediska čtenáře, pochopitelný z hlediska vydavatele. S absencí jakýchkoliv podmínek týkajících se využití e-mailových adres jsou ale nasbírané e-maily k ničemu. Při jejich použití pro cokoliv jinému mu hrozí pozornost ÚOOÚ. Chybí i jakákoliv možnost registraci zrušit a stejně tak v aplikaci nenajdete žádné podmínky užití ani pravidla týkající se soukromí.

Po registraci následují další dialogové okno s překvapením. Musíte počkat, až e-mailem dorazí potvrzovací odkaz a ten použít. Pochopitelně v prohlížeči. Další nepříjemnost na cestě ke čtení sloužící jako ideální způsob jak odradit čtenáře a zbytečně mu komplikovat život.

Ukázkové číslo

Týden na iPaduUkázkové číslo vypadá na první pohled dobře, než narazíte na první zvláštní chování. Posun vlevo a vpravo něco dělá, ale zobrazuje se pouze část obrázku. Problému se zbavíte jenom tím, že ukázkové číslo zavřete a znovu otevřete. K FOTOGRAFII TÝDNE se vám podaří dostat v plné podobě jenom jednou a už nikdy více.

Obsah vypadající lákavě už ale tak lákavý není. Týden pouze exportuje (v podstatě) HTML a obrázky z webové podoby. Výsledkem je špatně se používající aplikace a mizérie v podobě nečitelných článků.

Texty v řadě případů ztrácejí formátování a mizející odstavce, zvýraznění i nadpisy rozhodně nenabízejí něco, co by se dalo přijatelně číst. Můžete si sice zvolit velikost textu na obrazovce, ale pokud mezi odstavci chybí i to nejzákladnější odřádkování, chuť ke čtení se výrazně snižuje.

Obrázky jsou pouze ve webové kvalitě a výsledek je poměrně tristní (příklad viz následující obrázek) . Ke každému článku je zobrazen pouze jeden obrázek, takže občas narazíte na zvláštní věci – jako třeba obrázek nějaké ženy připojený k článku co hovoří na počátku o muži.  Pod obrázkem je sice viditelný ovládací prvek (viz tečky na následujícím screenshotu), ale ten nic nedělá.

Týden a iPad - je to bída

Týden pro iPadŠpatný export HTML a obrázků z webu

Pokud snad HTML a webová kvalita obrázků je postačující pro webové stránky, pro použití na iPadu rozhodně není. Absurdnost tohoto způsobu publikování pro iPad vynikne v okamžiku, kdy se jako součást článku objeví screenshot webu ve zmenšené nekvalitní podobě (viz screenshot vpravo).

Pro úplnost je nutné dodat, že součástí Týdne pro iPad je i kompletní podoba papírového časopisu v statické podobě – tedy něco na způsob,  jako kdybyste si pořídili Týden v PDF a prohlíželi v čtečce PDF souborů. NewsLab.cz, zodpovědný za tuto nešťastnou aplikaci, v návodu (který po otevření nepochopitelně zablokuje volby vydání a trvá na jediné správné orientaci iPadu) rozlišuje mezi „textovou verzí článku“ a „stránkami časopisu“.

Ty ostatně právě v tomto návodu označuje za „Čtení PDF“, takže je dost dobře možné, že uvnitř se skutečně skrývá PDF.  Bohužel právě „PDF verze“ je to jediné, co se jakž takž dá číst a používat – bohužel by to ale chtělo iPad s dvakrát tak velkým displejem a rozlišením, v zobrazení na celou stránku je písmo příliš malé. Po zvětšení je samozřejmě perfektně čitelné, ale posouvání po displeji není dobrý způsob, jak cokoliv přijatelně číst. Ano, nadsázka – ale bohužel vystihující celkový dojem z Týdne na iPadu.

Aktuální číslo za peníze

Pokud se přeci jenom rozhodnete si aktuální vydání koupit, čeká vás další překvapení. „Chcete zakoupit: Týden 4/2011“ a klasické NE/ANO jako jediné možnosti. Žádná informace o ceně. Po kliknutí na Ano se už přímo vydáte ke koupi, kde vám naštěstí Apple už podstatnou informaci sdělí – 1,59 Euro za něco, co je spíš lepší nekupovat.

Jakkoliv 1,59 Euro není žádná velká částka, za aktuální podobu Týdne pro iPad neodpovídá kvalitě. Export HTML s odstraněným formátováním, fotografie ve webové náhledové kvalitě, chaotické ovládání, chybějící sociální prvky, nutnost povinné registrace s chybějící možností odstranění vašeho mailu z databáze vydavatele jsou přeci jenom poněkud příliš. Nevyváží to ani skutečnost, že se můžete podívat opravdu na kompletní papírové vydání v PDF podobě. To bylo zajímavé před lety, kdy neexistovaly tablety.

Týden pro iPad papírové vydání neohrozí. Komfort čtení papírového Týdne je nesrovnatelně vyšší. Paradoxní situace, protože u řady zahraničních novin a časopisů pro iPad je čtení elektronické verze příjemnou činností. V případě Týdne jde o zkušenost nepříjemnou.