Další české noviny jsou dostupné pro iPad. Zatímco Computer pro iPad nevypadá špatně, Týden pro iPad je nepovedený pokus, který podivným způsobem exportuje HTML stránky a obrázky do nedotažené aplikace.
„Čtěte kompletní časopis Týden už v neděli ve svém iPadu,“ píše se na úvodní (nahrávací) obrazovce aplikace, která by měla nabídnout Týden v tabletové podobě. Pokud jste ale navyklí na kvalitu a možnosti zahraničních časopisů a novin v elektronické podobě, zde nic takového nenajdete.
Týden je pro iPad zpoplatněný. Logický a očekávatelný krok – proč poskytovat kompletní časopis v elektronické podobě zadarmo v okamžiku, kdy je možné si nechat zaplatit. Nechybí ukázkové číslo. Nutnost, protože bez možnosti podívat se jak časopis či noviny na iPadu vypadají a jak se dají číst je zásadní.
Povinná registrace
Už u ukázkového čísla narazíte na podivnou neochotu se s potenciálním čtenářem jakkoliv bavit. Tvůrci aplikace se spoléhají zásadně na dialogové rámečky s NE/ANO a OK. První se kterým se setkáte je „Chcete-li ukázkové číslo zdarma, prosím zaregistrujte se.„
Bez zadání e-mailové adresy a hesla do registrace se dál nedostanete. Nepochopitelný krok z hlediska čtenáře, pochopitelný z hlediska vydavatele. S absencí jakýchkoliv podmínek týkajících se využití e-mailových adres jsou ale nasbírané e-maily k ničemu. Při jejich použití pro cokoliv jinému mu hrozí pozornost ÚOOÚ. Chybí i jakákoliv možnost registraci zrušit a stejně tak v aplikaci nenajdete žádné podmínky užití ani pravidla týkající se soukromí.
Po registraci následují další dialogové okno s překvapením. Musíte počkat, až e-mailem dorazí potvrzovací odkaz a ten použít. Pochopitelně v prohlížeči. Další nepříjemnost na cestě ke čtení sloužící jako ideální způsob jak odradit čtenáře a zbytečně mu komplikovat život.
Ukázkové číslo
Ukázkové číslo vypadá na první pohled dobře, než narazíte na první zvláštní chování. Posun vlevo a vpravo něco dělá, ale zobrazuje se pouze část obrázku. Problému se zbavíte jenom tím, že ukázkové číslo zavřete a znovu otevřete. K FOTOGRAFII TÝDNE se vám podaří dostat v plné podobě jenom jednou a už nikdy více.
Obsah vypadající lákavě už ale tak lákavý není. Týden pouze exportuje (v podstatě) HTML a obrázky z webové podoby. Výsledkem je špatně se používající aplikace a mizérie v podobě nečitelných článků.
Texty v řadě případů ztrácejí formátování a mizející odstavce, zvýraznění i nadpisy rozhodně nenabízejí něco, co by se dalo přijatelně číst. Můžete si sice zvolit velikost textu na obrazovce, ale pokud mezi odstavci chybí i to nejzákladnější odřádkování, chuť ke čtení se výrazně snižuje.
Obrázky jsou pouze ve webové kvalitě a výsledek je poměrně tristní (příklad viz následující obrázek) . Ke každému článku je zobrazen pouze jeden obrázek, takže občas narazíte na zvláštní věci – jako třeba obrázek nějaké ženy připojený k článku co hovoří na počátku o muži. Pod obrázkem je sice viditelný ovládací prvek (viz tečky na následujícím screenshotu), ale ten nic nedělá.
Špatný export HTML a obrázků z webu
Pokud snad HTML a webová kvalita obrázků je postačující pro webové stránky, pro použití na iPadu rozhodně není. Absurdnost tohoto způsobu publikování pro iPad vynikne v okamžiku, kdy se jako součást článku objeví screenshot webu ve zmenšené nekvalitní podobě (viz screenshot vpravo).
Pro úplnost je nutné dodat, že součástí Týdne pro iPad je i kompletní podoba papírového časopisu v statické podobě – tedy něco na způsob, jako kdybyste si pořídili Týden v PDF a prohlíželi v čtečce PDF souborů. NewsLab.cz, zodpovědný za tuto nešťastnou aplikaci, v návodu (který po otevření nepochopitelně zablokuje volby vydání a trvá na jediné správné orientaci iPadu) rozlišuje mezi „textovou verzí článku“ a „stránkami časopisu“.
Ty ostatně právě v tomto návodu označuje za „Čtení PDF“, takže je dost dobře možné, že uvnitř se skutečně skrývá PDF. Bohužel právě „PDF verze“ je to jediné, co se jakž takž dá číst a používat – bohužel by to ale chtělo iPad s dvakrát tak velkým displejem a rozlišením, v zobrazení na celou stránku je písmo příliš malé. Po zvětšení je samozřejmě perfektně čitelné, ale posouvání po displeji není dobrý způsob, jak cokoliv přijatelně číst. Ano, nadsázka – ale bohužel vystihující celkový dojem z Týdne na iPadu.
Aktuální číslo za peníze
Pokud se přeci jenom rozhodnete si aktuální vydání koupit, čeká vás další překvapení. „Chcete zakoupit: Týden 4/2011“ a klasické NE/ANO jako jediné možnosti. Žádná informace o ceně. Po kliknutí na Ano se už přímo vydáte ke koupi, kde vám naštěstí Apple už podstatnou informaci sdělí – 1,59 Euro za něco, co je spíš lepší nekupovat.
Jakkoliv 1,59 Euro není žádná velká částka, za aktuální podobu Týdne pro iPad neodpovídá kvalitě. Export HTML s odstraněným formátováním, fotografie ve webové náhledové kvalitě, chaotické ovládání, chybějící sociální prvky, nutnost povinné registrace s chybějící možností odstranění vašeho mailu z databáze vydavatele jsou přeci jenom poněkud příliš. Nevyváží to ani skutečnost, že se můžete podívat opravdu na kompletní papírové vydání v PDF podobě. To bylo zajímavé před lety, kdy neexistovaly tablety.
Týden pro iPad papírové vydání neohrozí. Komfort čtení papírového Týdne je nesrovnatelně vyšší. Paradoxní situace, protože u řady zahraničních novin a časopisů pro iPad je čtení elektronické verze příjemnou činností. V případě Týdne jde o zkušenost nepříjemnou.