Pravidelný občasník originálního humoru

Co s Abdulem?

Autor chlívek (Pel mel) - vydáno 31.3.2006

„Abdula Rahmána za výměnu islámu za křesťanství postavili před dvěma týdny před soud. Podle islámského práva šaría mu hrozil trest smrti.“ (viz novinky.cz) Abdula prohlásili za mentálně nedostatečného a na nátlak zejména OSN propustili. Nikdo z místních (afgánců) nevěřil, že se mu podaří opustit zemi a uchýlit se do azylu, o který požádal. Nevěřili, protože věděli, že ho musí zabít. Oni, lid.


Na výklad Koránu ohledně svobody vyznání existuje v muslimských zemích celá škála názorů: od velmi umírněných vyznávajících naprostou svobodu vyznání a možnost volné migrace mezi vyznáními během pozemského života, přes uznání možnosti změny náboženství – ale neoznámení tohoto aktu na veřejnosti až po velmi striktní výklad umožňující odklon od jediného správného náboženství jen pod trestem smrti.

Převládající výklad afgánských mulů je ten nejstriktnější. Mulové mají tradičně velký vliv na tvorbu názoru místní společnosti, bez ohledu na podřadné záležitost jakými je státní zřízení, ústava a podepsání dohody o neporušování lidských práv a přistoupení k mezinárodnímu právu.

Poslední týden byl Abdulův případ propírán v místních televizních stanicích, rádiích, v zahradách mešit a při večeřích. V den uzavření případu soudem si v Mazáre Šarífu cvičně zaprotestovalo přes 500 lidí (čti: mužů). Protestovali proti zjevné nespravedlnosti páchané na jejich soudním systému, potírání islámských tradic, nedodržování nejvyššího sepsaného zákoníku, zasahování do vnitřních záležitostí. Všechny tyto vznešené důvody shrnuli do výkřiků: Smrt Abdulovi!

Je sedm dnů po Nawrozu, místním Novém roce, jehož oslavy mají trvat 40 dní. Tak když už se všichni sjeli sem, do Mazáru, na poutní místo a hlavní oslavy už pominuly, tak proč si cvičně nazaprotestovat?

Afgánistán je stát. Má ústavu. Afgánistán je ale také muslimská země. Muslimský zákon je šaría.Ústava obsahuje výňatky ze šaríi. Ústava všech muslimských zemích obsahuje tyto článek. Přesto v Libanonu, Sýrii, Jordánsku, Palestině a Egyptě existuje křesťanská minorita a někteří z místních křesťanů konvertovali z islámu. Přesto žijí dál a nestali se terčem řešení sporu o sekularizaci státu.

Afgánistán je lepší země než ostatní vlažné muslimské státy. Afgánistán na rozdíl od nich totiž umí vymáhat své zákony, svojí ústavu. Pokud ústava říká, že šaría je svrchovaná a šaría říká, že konvertita zemře, pak zemře. Když ne odsouzením v rámci místního soudního systému, pak zemře rukou alternativního soudníhu systému: rukou lidu.

Dotaz: Nevím, zda Afgánistán přistoupil k mezinárodnímu právu a zda podepsal dohodu o ochraně lidských práv. Nemám ani překlad šaríi do nějakého evropského jazyka. Víte-li nebo máte-li, dejte mi prosím vědět. Děkuju




Poslední změna : 8.4.2006 13:33, Vytvořen : 31.3.2006 20:57, Vydán : 31.3.2006, 5352x

Komentáře pro ty z Facebooku

 


REKLAMA

Články e-mailem

Stačí zadat e-mail

a Feedio se už o vše postará

POOH.CZ na sociálních sítích