Pravidelný občasník originálního humoru

Existuje přímá souvislost mezi počítačovými hrami a násilím? Existuje, ale ...

Autor chlívek (Gaming, online, ...) - vydáno 27.2.2013

Nepotěším, opravdu vás nepotěším. Nikam se v tomto článku nedostaneme, byť si budete moci nastudovat desítky studií a analýz, závěr to nebude mít žádný.


Petr Koubský to v Medián Petra Koubského: Kdo je hráč, ten je vrah pěkně schytal od kohosi, kdo ho označil za podplaceného herním průmyslem i  samotnými hráči a žádá informace o tom, zda byly provedeny nějaké studie na téma souvislost násilí a počítačových her. Možná je tedy vhodné Petra Koubského doplnit o nějaké ty informace, týkající se tohoto tématu.

Jeden z posledních článků (Shooting in the Dark) na toto téma najdete v New York Times a lze alespoň trochu předpokládat, že to bude seriózní článek. Zmiňuje to, že studie o vlivů médií na násilné chování se dělají od roku padesátých let minulého století a o vlivu video her na násilí od osmdesátých let minulého století.

Nejnovější výzkumy konstatují, že hraní násilný her může a vyvolává "nepřátelská nutkání a mírně agresivní chování v krátkodobém horizontu". Uvádí také, že mládež budující si herní návyky se může stát více agresivní, měřeno střety s vrstevníky, například  -  alespoň pokud jde o dobu jednoho či dvou let.

Co ale výzkumy nedokáží potvrdit je, zda v dlouhodobém hledisku podobné věci mohou vést k tomu, že by tyto osoby mohly spáchat násilný kriminální čin, tedy vraždu, znásilnění či útok. Článek ze kterého právě cituji zmiňuje, že vědci podobné útoky označují za příliš vzácné, aby je bylo možné studovat.


Bezpečnost dětí na Internetu řeší další  témata, jako tento článek. Včetně další vážných věcí - třeba závislosti na Internetu i hrách. Bezpečnosti na sociálních sítích a dalších tématech

 

Agresivní děti mají v oblibě násilné videohry

Žádné další studie jasné odpovědi na skutečný a dlouhodobý vliv hraní (násilných) videoher prostě odpověď nedávají. New York Times zmiňuje i další studii, která sice odhalila to, že hráči se dostávají více do potyček se svými spolužáky. Ale také konstatovala, že žádné z těchto extrémních aktivit (jako je střelba ve škole) se "nestávají proto, že by zde byl jenom jeden rizikový faktor. Těch je zpravidla mnoho - pocit sociální izolace, šikana, atd.". V úvahu je navíc potřeba brát i faktory, které se ve školních prostředích (a tam konaných studiích) nedaří podchytit, vliv rodiny, náladovost, atd.

Dozvíte se nakonec ale i to, o čem vlastně psal i Petr Koubský. Tedy, že "agresivní děti jsou více přitahovány k násilným videohrám". Odpověď podporující vliv násilných her na násilné chování nenašla ani další studie. V neprospěch tolik (zejména novináři) oblíbené teorie hovoří i to, že v USA se míra násilí páchané mladými násilníky snížila skoro o polovinu mezi roky 1994 až 2010. A video hry? Jejich prodej se od roku 1996 více než zdvojnásobil.

Podle další studie jsou násilnosti sezónní. Více jich je v létě než v zimě. Stejně tak je sezónní prodej  her. A ve skutečnosti zvýšení prodeje her koreluje se  snížení míry násilností. Ale jak je v článku správně napsáno, "nikdo neví co to znamená".

A jenom těžko překvapi, že "násilné video hry mohou již agresivní děti udělat více agresivní a více nepřátelskými". Paradoxem ale je, že faktorem k tomu vedoucím nebylo násilí ve hrách. Byla jím soutěživost.

Násilné hry mohou prospívat vývoji mozku

Studie z roku 2011 ukazuje poměrně zajímavou věc - muž hrající násilné video hry doma po dobu jednoho týdne vykazuje nižší mozkovou aktivitu v oblastech ovládání emoci a agresivního chování. A podle článku v The Guardian citujícího psychologa Vaughana Bella? CO se týče krátkodobého vzestupu agresivního chování, "televize a dokonce násilí ve zprávách mohou mít podobný dopad".  (zdroj)

Nakonec by se tedy možná dalo i konstatovat, že pokud novináři píší o "násilných hrách vyvolávajících násilné chování", tak vlastně už tímto článkem také přispívají k dalšímu násilnému chování.

Jiné výzkumy dokonce uvádějí, že hraní počítačových her může mít pozitivní vliv na vývoj mozku. Zlepšují reakční dobu, možná i posilují koordinaci očí a rukou, podle nejnovějšího výzkumu pomáhají zlepšit ostro zraku. Nakonec si sami poslechněte Daphne Bavileir v Your brain on video games.

Víme, že nic nevíme

Samozřejmě, pokud šéf EA popírá, že by video hry podporovaly násilné útoky (viz EA boss denies video games encourage violent attacks) je lehké ho nebrat vážně. Nakonec ho tyto  hry živí. Můžeme každého, kdo nad "jasnou souvislostí" pochybuje, označit za podplaceného agenta herního průmyslu. Včetně všech vědců, kteří se pokoušejí spojitost odhalit.

Můžeme najít samozřejmě i další (starší) studie (včetně pokračování z roku 2010)), které více napovídají tomu, že násilné hry nejsou ideální a označující hraní násilných her za "významný rizikový faktor pro pozdější fyzické agresivní chování".

Trochu to celé připomíná řešení otázky toho, zda mobilní telefony mají negativní dopad na naše zdraví. Jestli si náhodou přikládáním mobilu k hlavně "neuvaříme" mozek. A jestli nošení mobilu blízko genitálií nemá negativní dopad na plodnost mužů. Nakonec prostě víme, že nic nevím.

Jisté je to, že Barrack Obama chce aby se tomuto problému věnovalo více peněz, zejména tak aby se studovalo "spojení mezi video hrami, mediálním obrazem a násilím". A asi zcela správně upozorňuje, že zde nejde jenom o video hry, ale o média. Jaký vliv má zpráva o násilnostech v televizi, patřičně bulvárně okořeněná krví a emocemi, na možné násilné chování mládeže?

Nakonec je asi logické, že právě na základě této "maličkosti" neprošel v Kalifornii zákaz prodeje a pronájmu násilných her dětem. Odvolal se právě na to, že násilné video hry mají tak malý a nerozpoznatelný vliv jako mají ostatní média.

Kdo ale bude chtít najít argumenty, najde je. Pro obě strany. Třeba Brada Bushmana, profesora z Ohio State University, který Nejvyššímu soudu napsal, že "video hry vedou k agresi, který by měla být předmětem zájmu rodičů i zákonodárců". Na druhou stranu ale prosté spojení videoher a střelby považuje za "příliš zjednodušující".

PS: Autor tohoto článku už zhruba osm let hraje World of Warcraft, s mírnými přestávkami v Lord of the ring online, RIFT, SWTOR. A samozřejmě řadu dalších her. Včetně těch "násilných". Prozatím ho to stále nepřivedlo k nutkání koupit si zbraň a vydat se do redakcí českých novin s cílem postřílet novináře, kteří nepoužívají mozek a jdou pouze za senzací. 

Foto: spekulator, sxc.hu

Štítky : Hra, Bezpečnost, Násilí, Studie, Analýza, Počítačová hra




Poslední změna : 27.2.2013 12:33, Vytvořen : 27.2.2013 11:46, Vydán : 27.2.2013, 10662x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články



REKLAMA

Články e-mailem

Stačí zadat e-mail

a Feedio se už o vše postará

POOH.CZ na sociálních sítích