Pravidelný občasník originálního humoru

Sociální média by měla firmám připomenout to, na co více a více zapomínají

Autor chlívek (Reklama, média,marketing) - vydáno 18.4.2010

Stovky milionů v marketingových rozpočtech a reklamě je ve většině případů konečný a jediný cíl firemního snažení. Jak ale příklady z historie ukazují, čím více milionů firmy do reklamy dávají, tím více zapomínají na nejzákladnější nutnost. Komunikovat.


Sociální média a sítě by měla posloužit jako připomenutí základní lidké potřeby - komunikovat. Je smutné sledovat, jak právě na toto jednoduché slovo rezignují firmy bez rozdílu velikosti. Předpokládají, že komunikační potřeby naplní tím, že do kolony marketing/reklama vyplní každý rok vyšší částku. Některé se dokonce spoléhají na to, že jejich komunikaci přesunou na agentury. Nepoučí se z historie a všech selhání, ke kterým tato strategie vedla.

Apple je na vrcholu, enormně se mu daří a úměrně tomu omezuje komunikaci. Novináře si striktně vybírá, stejně tak jako zavádí drastické metody při vynucování své představy o světě. Přiznivci se cítí odstrčeni, zákazníci začínají vnímat Apple jako dalšího molocha, který se s nimi nechce bavit. Ekosystém tvorby aplikací se začíná povážlivě kývat následkem nastavování dalších a dalších omezení.

Vodafone ještě stále trochu těží z dřívější popularity Oskara, "toho který se bavil se svými zákazníky". Dnes je z Vodafone nadnárodní korporace, která si hraje na neformální firmu umělým odporem ke kravatám a zdánlivou snahou komunikovat na sociálních sítích. Běda však, pokud do této komunikace vnesete cizorodý prvek, brzy se dočkáte úštěpačných poznámek od těch, co za tuto komunikaci zodpovídají. Umí totiž pouze souhlasně hýkat nad obdivnými a pozitivními komentáři. Ty negativní je přivádějí do rozpaků a rozčarovávjí.

Microsoft je již dlouhé roky klasickou korporací se všemi neduhy a nedostatky způsobenými přebujelými úrovněmi managemenut o tolika úrovních, že ani není jisté, zda je někdo správně dokáže spočítat. Většina energie managementu se pak v podobných strukturách věnuje boji o pozice a opakovanému zdůvodňování vlastní existence a důležitosti projektů. Nestačí zdůvodňovat jednou, je nutné to opakovat při každé změně těch nahoře, změně, která navíc přichází čím dál tím častěji. A výsledkem je opomíjení potřeb zákazníků a mizející oboustranná komunikace.

Mohl bych uvést další desítky případů firem, které svůj úspěch v minulosti založily právě na komunikaci. A průběhu let je růst a úspěch přivedl na pokraj propasti a k odcizení. Jde o přirozený proces a je nutné s ním bojovat. Paradoxně většina firem s tímto problémem bojuje pouze navyšováním reklamních rozpočtů. Stejně jako navyšují reklamní rozpočty v okamžiku krizové komunikace a snaží se řídit heslem, že "stokrát opakovaná lež se stane pravdou" - pro příklad nemusíte chodit daleko, stačí se podívat na OpenCard - místo drastické změny projektu se provozovatel vydal cestou vylepování billboardů a plakátů, které líčí OpenCard jako úspěšný a důležitý projekt.

Kolik procent z marketingu a reklamy věnujete ve své firmě na komunikaci se zákazníky? A jak vlastně tu "komunikaci" děláte? Není to náhodou prostě bezhlavé chrlení tiskových zpráv a PR aktivit? Aktivit, které se sice snadno vykazují, ale které ve skutečnosit pouze ukazují na to, že jste v oblasti komunikace bezradní a bez nápadu? Spoléháte se snad na to, že stačí mít "cool" web, na něm co nejvíce věcí, Flashe a udělátek?

Kolik měsíců ještě budete diskutovat a plánovat "jak využít sociální sítě" aniž byste ve skutečnosti hnuli prstem? Jak dlouho vám a všem těm zodpovědným osobám, oddělením a agenturám, bude trvat, než prostě věnujete těch 20 minut na založení profilu na důležitých sociáních sítích? Neovládá vás náhodou typický alibismus a neschopnost se rozhodnout? Prostě to zkusit a vidět co to udělá? Neschopnost se rozhodnout dělat něco nového a jiného, možná něco co jste ještě před pár leti uměli? Dělat něco, co nevyžaduje desítky či stovky milionů korun, ale zato vyžaduje člověka, který bude vnímat co jiní lidé chtějí a co říkají. Člověka, který bude chtít komunikovat.

Komunikace je obousměrný proces. Komunikace je o umění naslouchat, o umění odpovědět v pravou chvíli, o umění pochopit co ti druzí říkají a najít v tom to podstatné. Je o podávání informací v správnou chvíli, ve správné formě. Poskytnutí vodítka k tomu, aby "ti druzí" věděli, že na ně myslíte. Aby věděli, že vám na nich záleží, ne aby měli pocit, že zákazník je jenom dojná kráva a firma si je jista, že prostě "stejně neodejde".

 

Štítky : Reklama, Marketing, PR, Komunikace, Sociální sítě, Sociální média, Vodafone, Microsoft, Apple, OpenCard, Agentury, MUSTREAD



|
Poslední změna : 23.4.2010 18:22, Vytvořen : 18.4.2010 11:00, Vydán : 18.4.2010, 15583x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články