Pravidelný občasník originálního humoru

Jak by rozhodně neměl vypadat Twitter účet radí Jiří Kodera a @Abakowiki

Autor chlívek (Webdesign, Internet) - vydáno 10.1.2010

Něco o tom co jsou nejčastější chyby v "Nejčastější chyby českých firemních Twitter ůčtů". Nemohu nereagovat na článek na Jiko Blogu, který navíc vydává @Abakowiki za příklad úspěšného firemního účtu. 10 příkladu toho, jak opravdu na Twitteru nefungovat.


Nejčastější chyby českých firemních Twitter účtů na Jiko Blogu jsou zajímavé. Uváděné tipy prý vychází z toho, že někdo vede "slušně úspěšný Twitter účet @Abakowiki".  Což je sice účet, který mám ve sledovaných, ale moc úspěšný není - začíná to 580 following a jenom 280 followers (evidentně neúspěšný v získávání sledujících) a pokračuje to obsahem, který je, prostě. Nic moc. Ale budiž. Problém je v aktuálním článku, na který jsem odkázal na začátku tohoto odstavce. Prosím pěkně, pokud děláte firemní twitter účet, určitě ho neberte vážně. Samozřejmě povím proč.

1) Ignorace followers. Pokud si firmu někdo přidá, firma si ho nepřidá zpět.

Přesně opačně, přidávejte si pouze takové followers, u kterých jste si jisti, že by je firma měla sledovat. Automatické přidávání kdokoliv si přidal firmu je nejenom zvrhlé, ale o follower vás připraví. Pokud někoho sledujete jako člověk, sledujete ho proto, že vás zajímá. Totéž je přece pravda u firemního účtu. Přidáte-li si každého kdo si přidá vás, je evidentní, že to automatizujete a nemyslíte to vážně. A pokud jste na pochybách, podívejte se na firemní účty na Twitteru. Nebo si vážně myslíte, že @Microsoft by měl mít 41,442 following aby každého z 44,442 followers nezklamal? 

2) Neposlání poděkování za sledování.

Nikdy, opakuji nikdy, neposílejte "poděkování" na sledování. V zahraničí je to už dlouho chápáno jako klasická spam taktika a praktický užitek to nemá žádný.

3) Odfláknutá odpověď v reakci na přidání.

Opakuji ještě jednou, nikdy neposílejte odpověď v reakci na přidání. Výjimku můžete udělat jednou za čas, a to jedině v případě, že máte něco skutečně důležitého, co chcete říct tomu, kdo si vás přidal. Ale pak je to "osobní" tweet. 

4) Nízký počet tweetů.

5) Příliš vysoký počet tweetů.

Ano, to je skvělá rada. Mějte jich "tak akorát". Ani moc, ani hodně. Ehm. Špatně je když jich je málo, špatně je, když jich je hodně. Moje rada zní, zapomeňte na tuhle blbou radu. Máte-li co říct (bavíme se o firmě), tweetujte. Nemáte-li co říct. Netweetujte. Od firemního účtu nikdo neočekává frekvcenci tweetů jako od osobního účtu. Stejně tak se málokdo bude divit, pokud pustíte 3-4 tweety po sobě, které oznamují 3-5 nové produkty. A komu to vadí, toho opravdu nepotřebujete mít ve sledujících. Takový člověk je BLB a skutečně nebude vadit, že vás přestal sledovat. 

A opět, jste na pochybách co je správně? Mrkněte na twitter účty firem. Co třeba takový @facebook. Hlavu si nedělá ani z nizkého, ani z vysokého počtu tweetu. Přesně jak je to přirozené, tweetuje když má co říct.

6) Na Twitter píší nekompetentní lidé nebo ho píší lidé, co jsou zvyklí solit ven tiskové zprávy. Pochopte, že Twitter není ČTK.

Na firemní účet zpravidla budou psát právě lidé, kteří "solí ven tiskové zprávy". A tiskové zprávy nejsou ČTK. Očekávání od firemních účtů na Twitteru je, že zprostředkují totéž co (zpravidla) web firmy a tiskové zprávy firmy - pouze ve zkrácené a zhuštěné podobě a použitelnějším způsobem. Žádné zázraky nikdo nečeká. 

7) Nabírání followers příliš brzo a navíc po stovkách, či tisících. I když nabírání je správné, tak nebudí u uživatelů příliš důvěru poměr 34:569 a to ve chvíli, kdy máte jeden tweet říkající: “Tak to tu taky zkoušíme”.

Ano, @Abakowiki je přesně příklad "firemního" účtu, který má špatný poměr. Více těch co @Abakowiki sleduje, než těch co @Abakowiki sledují. Aby firemní účet vůbec nabíral nějaké follower je omyl. Zkuste se podívat na zahraniční příklady - třeba @google. Pokud by realita fungovala podle představy @Abakowiki, tak by Google dělal něco špatně, protože má poměr 214:2,063,020. O dalších příkladech snad radši ani nemluvit.

Snad chápete, že opravdu není možné, aby někdo od firemního účtu očekával, že bude SLEDOVAT další twitter uživatele. 

8) Žádné retweety.

Ano, správně, @abakowiki to sice myslí  jako chybu, ale ve skutečnosti je to správně. Firemní účet by měl mít zcela minimální počet retweetu, nejlépe ŽÁDNÉ retweety. Výjimkou by byly účty, které jsou "obsahové" - tedy zpravidla nějaké médium na twitteru. Tam by retweet měl charakter citace v tisku. Ale ani zde to není příliš časté a praktické, viz třeba @nytimes

9) Žádná konverzace.

I na tohle zapomeňte. Konverzace totiž stejně neuvidíte, takže je ani nemůžete čekat. A pokud jste na pochybách, tak se podívejte na zahraniční firemní účty. Konverzaci tam najdete jen výjimečně. Nebo si myslíte, že by @google měl svůj twitter zahlcovat tisícemi odpovědí denně na některého z dvou milionů sledujících? Samozřejmě že NE. Jiné by to také bylo, pokud si zřídíte Twitter účet jako součást podpory - tam konverzaci ano. 

10) Nerozpoznatelný člověk za vaším kontem. Tímto posledním bodem myslím především to, že provozování Twitteru účtu je především o komunikaci. Lidé musí mít dojem, že na druhé straně je člověk a ne robot, který vypisuje automaticky zprávy. Pokud se vám podaří do Twitter komunikace ještě navíc dostat ředitele nebo někoho hodně vysoko postaveného s vlivem na firmu (pokud nepíše on sám, ať aspoň píše na svůj účet a občas ho retweetněte), bude to jen dobře.

@Abakowiki žije ve světě malých firem, kde je hodně reálné, že "ředitel" může tweetovat. Normální firemní svět je o PR agentuře, právním oddělení schvalujícím co se smí pustit ven a řadě zákonu a nařízení, které znemožňují o řadě věci se byť jen zmínit. Na straně Twitteru účtu tak sice může  být člověk, ale zpravidla to není jediný člověk. A zde se opět odvolám na zahraniční firemní twitter účty - je mi moc líto, ale tam není vidět, že je za nimi člověk. A nikdo to nečeká. 

Pokud "tweetuje CEO" společnosti, je v 99% případů ve skutečnost za tímhle účtem PR agentura nebo někdo, kdo "tweetuje" místo skutečného ředitele. Firemní účet na Twitteru je prostě firemní účet. Nedělejte z toho kovbojku. Twitter je jenom jedna z mnoha pomůcek pro šíření informací. Ne nepodobná RSS.

Ale abych to nějak uzavřel. @Abakowiki a Jiří Kodera (což je Jiko blog) vám radí přesně opačně, než je to správné. Tak si na to dejte pozor. A ve skutečnost by bylo lepší napsat DESET DŮVODŮ PROČ BY FIRMA NEMĚLA BÝT NA TWITTERU. Ale o tom možná někdy jindy.

 

Štítky : Twitter, Sociální sítě, Firma, Podnikání, Reklama, Marketing, PR, MUSTREAD



|
Poslední změna : 11.1.2010 10:17, Vytvořen : 10.1.2010 10:35, Vydán : 10.1.2010, 21777x

Komentáře pro ty z Facebooku

Aktuální články autora

Související články