Pravidelný občasník originálního humoru

Články autora Daniel Dočekal

Kde mě najdete: Google+ profilFacebook profil@MedvidekPU na Twitteru

Antimlékárenské hnutí opět udeřilo, pod dva měsíce starým příspěvkem Taťány Kuchařové

Nějak tak bych řekl, že tohle už přestává být zábavné. Někdo tvrdí, že podobné věci prostě vegani dělají normálně, navíc že je to dané tím, jak jsou tím vynecháváním masa poznamenaní. Jiní se domnívají, že je to konkurenční boj. Další možnost je, že je to dobře organizovaná skupina trolů, ke které se klasicky ochotně přidívají hordy nudících se dětí na Facebooku.

Každopádně, aktuální útok antimlékárenského hnutí najdete pod příspěvkem týkajícím se Madety a nějaké té dobročinnosti. A souvislost hledejte v Neuvěřitelné: Veselá kráva není veselá a takhle masivní troling hned tak nenajdete, vítejte v sociálním století. A komentáře "škoda, že to není na rostlinném mléku" či "mléčný průmysl založený na znásilňování a únosech novorozeňat" si rozhodně nenechejte ujít.

Jedno je jisté. Velmi dobře promyšlené, připravené argumenty, příběhy, příklady, zdánlivě nevyvratitelné zdůvodnění, obrázky, fotografie, koláže a dokonce až infografiky. A pak se divte, že tohle vypadá jako profesionálně organizované. A někým placené. A Františku, díky za upozornění, hezký úlovek. 

Ani MAKRO to nemá na Facebooku jednoduché. Pokladní! Židle! Sprostota!

Víc vykřičníků, víc pozornost. Je jasné, že na Facebooku je to těžké, ale že by to bylo až tak těžké? Tenhle úlovek od Marka Adamkoviče je další zajímavá ukázka toho, jak to dnes chodí. Prostě na vás na Facebooku někdo vybafne. Vy  vůbec nepochopíte na co se ptá (třeba i proto, že je to napsané nějak zvláštně), pak to tedy napravíte. Ale, pak už na to zapomenete. V tom všem níže prostě opravdu chybí nějaká ta konečná reakce. Což je popravdě ale jediná zásadní chyba, kterou tam MAKRO  udělalo.

Mimochodem, to že pokladní nemají židle (nikoliv že nemají pokladní židle), o tom si myslíte co? Protože to že pokladní běžně u pokladny stojí není nikterak výjimečný jev. A je to opravdu SPROSTOTA??????

Klasika, fanoušci se nakonec hádají mezi sebou.

Kolik vidíte kruhů? Jedna ze známých optických hádanek funguje stále stejně dobře

Je to tak, pokud se vás zeptám kolik vidíte kruhů na následujícím obrázku, bude zajímavé sledovat kam dojdete. A prosím, není to žádný chyták, kde se počítají "o" v otázce, ty tam prosím pěkně nepaří. Jestli tam jsou nebo nejsou kruhy? To zatím neřešme. Každopádně se ale podívejte jaké množství reakci podobné věci vyvolávají na Facebooku (vpravo dole).

Historie téhle optické  iluze je také zajímavá, stejně jako to, proč je s ní tak velký problém co se řešení týče. Je dobré vědět, že tuhle iluze najdete pod názvem "Coffer Illusion" a autorem je Anthony Norcia.

A jak je to s tím řešením? To se můžete podívat zde.

Nejčtenější tipy právě uplynulého týdne na @365tipu, Mohou pomoci vám či vašim přátelům.

Co nejvíce zaujalo na @365tipů? A už sledujete tuhle novinku roku 2015 na Twitteru či Facebokou? Každý den vydává jeden užitečný tip. Všechny je najdete na 365tipu.wordpress.com.

  1. Jak zjistit s kým si píše na Facebooku (twitter, chatu, mobilu, atd)? je příběh klasického šmírování. Nevěry, podezřívavostí, voyerství, ale i prosté lidské zvědavosti.
  2. Jak nejsnáze dostat papírové dokumenty do počítače poradí, které aplikace pro mobilní telefony a tablety poslouží jako scanner.
  3. Máme nové logo, ošklivé provozorní N odchází. A něco o tom jak nové logo vzniklo ukáže, jak vznikalo logo pro @365tipů. Udělal ho Petr Václavek a hodně se líbí.
  4. Tipy na hodně užitečné software, které navíc můžete mít zdarma a nutno dodat, že v tomto případě pro Windows. Na @365tipů ale najdete i samostatný tip pro ty, kdo mají MAC.
  5. Jak je to s hesly na Internetu? Je možné aby mi někdo poslal zapomenuté heslo? Tak trochu důležité čtení, protože vám pomůže se naučit nějaké další vhodné bezpečnostní návyky.
  6. Opakovat či neopakovat příspěvky na sociálních sítích? Hodně zapeklitá otázka. Ale protože @365tipů hodně opakuje, tak je dobře poradí.
  7. Málokdo tuší, jak jednoduché je mít legálně hudbu. Doporučte přátelům Spotify, Rdio či další podobné služby je přesně ukázka toho, že opakování vede k čtení. Protože tohle je tip #005, tedy s pátého ledna.
  8. Jak se zbavit reklam na Internetu? Použít AdBlock Plus nebo spíš µBlock byl hitem i týdnu předtím, a není divu.
  9. Služby se zdarma použitelnými fotografiemi a vyhledávání fotografií je tak trochu dar kazdému, kdo potřebuje pro  blog, web, sociáln ísítě zdarma získat fotografie a obrázky. Takhle důkladný přehled zdrojů s fotografiemi hned tak nenajdete
  10. Kodi aneb jak na filmy a tv seriály i v počítači i na televizi představí  hodně užitečné software, které běží nejenom na počítačích, ale hlavně na krabičkách s Androidem co se dají připojovat k televizi

Neuvěřitelné: Veselá kráva není veselá a takhle masivní troling hned tak nenajdete, vítejte v sociálním století

Veselá kráva to na Facebooku zjevně nemá jednoduché, protože to se odehrává pod touto vyhlášenou soutěží, to je prostě síla. Ukázkový masivní troling, a učebnicový příklad toho, co se stane, když se dav vrhne lynčovat na sociální síti. Tenhle objev je hodně velká trefa, díky Michale Jordáne.

Velmi pravděpodobně jsem něco zaspal, ale kde se objevilo tohle zásadní tažení proti mléku? A kam ty lidi na ty perly chodí? Jsou to velmi propracované texty, najdete tam i řadu graficky profesionálně zpracovaných materiálů. Od lidí co zpravidla nedokáží správně napsat ani jednu souvislou větu?

Řada těch argumentů je samozřejmě jasná. Masný průmysl, jatka, velkochovy, kde prostě nejde o nic jiného, než o to, že tne kus stojícího masa je potřeba co nejvíce vytěžit. Tohle je jasné, ale kde se bere ta profesionalita útoků?

DODATEK: Na G+ přišel tip na Lidé mají rádi pohádky a Mlékárna Kunín jim je ráda poskytne... a začíná to být ještě zajímavější. 

DODATEK 11:00 - Kdo maže, ten jede. Mazací sýry jsou super, stejně jako mazání medu okolo úst. A jasně, hlavně mazání na Facebooku. Veselá kráva to už velmi výrazně promazala a pokračuje v mazání. Nemyslím si, že to má smysl - protože tady to klasicky bude vést k ještě více zábavným příspěvkům.

Kdo maže ten jede. A Veselá Kráva, ta maže dobře!

TIP: Jak by to měla Veselá Kráva na Facebooku řešit? To vám prozradí TIP#082: Mazat nevhodné komentáře na Facebooku? Nebo co s nimi tedy dělat? na @365tipů.

DODATEK 13:00 ... A to jsem si myslel, že už to horší být nemůže. Ale Veselá Kráva nasadila "Copy Paste Army" a pořád dokola tam opakují stejný nesmysl. Začíná mne docela dost zajímat,  kdo tohle dělá. Jaká agentura. 

Proč mít odhadnutelná hesla je cesta do pekel aneb jedno heslo a k tomu první písmeno z názvu stránky rozhodně NE!

Dnes jsem na @365tipů sdílel dřívější tip o správcích hesel (TIP #033: Správce hesel vám pomůže nejenom si hesla pamatovat, ale také zlepší bezpečí) a na Twitteru se objevila reakce, že jsou vlastně zbytečné. Konkrétně: "není těžké si zapamatovat různá hesla pro různé služby;-) stačí mít jedno heslo a k tomu přidat třeba první písmeno z názvu stránky". Pokoušel jsem se na Twitteru oponovat, ale dotyčný vůbec netušil a argumentoval, že přece weby nedovolí "brute-force" a pro případ hacknutí databází jsou tam přece hesla hashované (k tomu patří mimochodem TIP#076).

Použít metodu "mám jedno univerzální heslo a k němu přidám něco z názvu služby" je samozřejmě (zdánlivě) fajn. Ale můžete to  udělat jenom tam, kde nejde o žádnou podstatnou službu. Je to skoro totéž, jako když prostě použijete to jedno univerzální heslo všude.

Proč? Je to jednoduché, pokud totiž to jedno vaše použité kombinované heslo (třeba "sez12345" byste použili pro Seznam) někdo získá, tak mu dost rychle dojde, že jste prostě použili první tři písmena a připojili univerzální heslo. Jediné kdy by tohle nezabralo by vyžadovalo to "sez" použít jinak, tak aby to nebylo vidět na první pohled.

Můžete tomu zkusit pomoci mnoha různými způsoby - jednou to dát na začátek, podruhé nakonec, použít různé velikosti písmen, přidávat podtržítka, pro půlku abecedy to psát normálně, pro druhou pozpátku. Jasně. Tohle všechno je možné. ale pak je pořád jednodušší používat správce hesel a mít hesla skutečně zcela unikátní a zcela nesmyslná.

Cesta k tomu jak získat onu "univerzální část" vašeho hesla je přitom tak snadná. Lidé jsou tak nepozorní, že heslo k Facebooku, Twitteru či čemukoliv dalšímu ochotně zadají tam kam nemají. Útočníci s výhodou mohou použít MITM, můžete si pořídit notebook kde je nainstalované cosi co zrušilo i větší bezpečí https komunikace (viz kauza Lenovo). Přidejte keylogger. Nebo nezodpovědné tvůrce webů, kteří hesla nejenom nehashují, ale také mají děravé systémy. Nemluvě o tom,  že se můžete stát terčem cíleného útoku - tam už přestává veškerá legrace.

Pro tohle všechno je velmi nebezpečné radit lidem, že "stačí mít jedno heslo a k tomu přidat třeba první písmeno z názvu stránky". Jasně, správci hesel jsou potenciální riziko - pokud se kdokoliv dokáže dostat k obsahu vaší databáze hesel, je to hodně zlé. Ale i tady platí, že musíte umět rozlišovat. Správce hesel nemůžete použít pro kritická hesla, ty nepatří nikam jinam, než do vaší hlavy. Včetně toho, že u kritických zásadních aplikací prostě musíte používat něco bezpečnějšího, než prostě login+heslo - tj. minimálně zejména dvoufaktorové ověření.

Problém řady "bezpečných řešení" prostě je, že nabízejí falešný pocit bezpečí. A jak ukazují masivní úniky hesel z minulosti, je příliš snadné se k oněm univerzálním heslům dostat.

Vadí vám oddělené faktury u O2 za mobil a pevnou? Dejte inkaso nebo změňte banku

Už dlouho, předlouho, mi vadí, že od O2 dostávám oddělené faktury za mobilní služby a pevné služby. Zbytečná nutnost platit dvě věci místo jedné, nakonec i zbytečné náklady na straně O2, protože by vše stačilo řešit jedním dokladem. Nejde to. Prostě nejde. A když si postěžujete, tak vám O2 Guru CZ nejprve neporadí. A pak na připomínku, že platit dvakrát zbytečně stojí peníze řekne "Dvě inkasa a nemusíte nic řešit :)". Na námitku, že inkasu bude uplně stejně stát zbytečně dvojité peníze, se od něj navíc dozvíte "u správné banky to nejsou další náklady".

Jako zákazníka mě hlavně nějaké "oddělené účetní systémy" prostě nezajímají. A navíc tak nějak opravdu neočekávám, že mi bude odpovídáno tímto nepříliš vhodným způsobem. V žádném případě nepovolím inkaso a to jakou mám banku? To pouze moje starost a je dost nepřijatelné, aby zákaznická podpora tímto způsobem zákazníkovi odpovídala. Celé to navíc mohlo končit hned na samém počátku, něčím jako "Omlouváme se, víme o tom, ale bohužel to prozatím není možné.". Tečka, konec.

Byť to nejsprávnější by bylo, tenhle nesmysl konečně zrušit. Zákazníka opravdu nezajímá, jestli má O2 nějaké "oddělené účetní systémy". Služby odebírá od O2 a je absurdní, aby za mobilní data pro notebook bylo nutné těch 199,- Kč platit pokaždé zvlášť. Protože to pak tak nějak podbízí k tomu, aby si to zákazník spíš pořídil tam, kde mu tyhle složitosti do cesty stavět nebudou. A cenově to taky nebude jiné.

Čistota půl zdraví, med celý (příběhy z alternativního 300akrového lesa)

"Tady, milý Pú, píší, že si máme pravidelně čistit zuby," povídá Prasátko najednou z ničeho nic. 

"Cože?" podivil se Pú, který se právě snažil jazýčkem dosáhnout až na dno sklenice se zbytky medu.

"Čistit zuby Pú, kartáčkem" zdůraznilo Prasátko.

"A můžu si na ten kartáček dát med?" zeptal se Pú. 

"To tu, Pú, nepíší," bezradně pokrčilo rameny Prasátko. 

Heslo pro komunikaci mailem? A zákaznická podpora ještě nechápe jak nebezpečné to je?

Ach ach. Pavel Moravec na Twitteru upozornil na "virtuála" Bonerix,co patří pod O2, který v e-mailu píšem zákazníkům, že pro zrušení zasílání obchodních sdělení mají poslat nejenom jejich telefonní číslo, ale také heslo pro komunikaci. A protože jsme jeho tweet  retweetnul, tak se ozval @O2GuruCZ.

Co na tohle vlastně říci? Že zákaznické podpoře nedochází, že právě to heslo pro komukaci prostě do e-mailu nepatří? Protože je prostě snadno zneužitelné? A kam se asi tohle vlákno bude dál vyvíjet?

MDŽ (příběhy z alternativního 300akrového lesa)

"Dneska je MDŽ milý Pú," povídá Prasátko náhle z ničeho nic.

"M D Ž co?" podivil se Pú.

"Mezinárodní Den Žen hlupáčku," uchichtlo se Prasátko. 

"Aha," zamyslel se hluboce Pů. 

Po chvilce přemýšlení se ale na Prasátko překvapeně podíval a zeptal se: "A my tu máme nějaké ženy?" 

V lese zavládlo trapné ticho. 

Plovoucí menu? V roce 2015? V době tabletů a mobilů? Proč to jen to iDnes.cz dělá

iDnes chystá další redesign, tentokrát hlavní stránku (viz Titulní strana iDNES.cz se po osmi letech změní. Podívejte se na návrh). Píší, že ji chtějí zpřehlednit, zpříjemnit čtení i výběr článků. Na aktuální návrh se navíc můžete podívat (odkaz co vám to umožní najdete v uvedeném odkazu).  Osobně k tomu mám několik věci - ta první je, že je to zcela určitě cesta k lepšímu.

Ta zásadní negativní je, že nechápu posedlost "plovoucím menu". Notabene, když si to designeři asi v praxi nevyzkoušeli - na tabletu je plovoucí menu zbytečné peklo, v počítači je jenom zbytečné. A hlavně, ať vás na tabletu ani nenapadne kliknout na ikonku hledání, protože okamžitě začne stránka rolovat zpět nahoru. Stejně jako to plovoucí menu bude na stránce čas od času zbytečně poskakovat, aby se vrátilo zpět. Na plovoucí menu tedy v novém designu jasně říkám, že tam nemá co dělat a je zbytečné. Zejména pokud cílem je, aby se "zpříjemnilo čtení".

 Dobré je, že dojde k snížení počtu všech těch podivných sloupců a nadbytečných věcí, ale jak už to známe z minulosti, je jen otázkou času, kdy si různé  části firmy prosadí, že "tohle co jste dali pryč tam musíme vrátit". Dobré není, že "nový vzhled" je stále jenom variace na původní a stále to vypadá jenom jako blog - tohle nejsou noviny.

Skvělé je, že konečně mizí to zbytečné "celý článek". Tedy něco nejenom navyšující délku stránky, ale také absurdně ovlivňující vyhledávače. Dobré je i zvětšení obrázků, ale neřekl bych, že měl zůstat jen u tak decentního malého růstu.

Příjemné je zjednodušení v pravé částí týkající se reklam, včetně některých porůznu plovoucích bloků, ale skutečnost je ta, že v této podobě je stále stránka neuvěřitelně přeplácaná a smysl to prostě nedává. Nedává ho to o to víc, že nová podoba je prakticky dvakrát delší než předchozí. Což je z mého pohledu další zásadní problém. A zásadní problém všech těch plovoucích reklam poznáte na tabletu, plavou přes texty (a to se tam ani, z neznámých důvodů, některé ani nezobrazí a je tam jenom ono "reklama").

Shrnutí? Já vcelku chápu o co (a proč) se tím snaží, ale klasicky tady dochází k tomu, že vytvářejí komplikované věci, které pak v té spoustě různorodých prostředí nedrží pohromadě. A přidávají věcí (jako právě to plovoucí menu), které to dělají zbytečně komplikované, zvětšují, zpomalují ale neznamenají reálně přínos pro čtenáře. Přitom by stačilo uplatnit KISS ... Keep It Simple and Stupid.

Život není spravedlivý (příběhy z alternativního 300akrového lesa)

 "To vůbec není spravedlivý, vůbec, vůbec," zamračeně Pú říkal Prasátku.

"Co zase není spravedlivý Pú," vypísklo s chichotem Prasátko".

"Svět není spravedlivej, život není spravedlivej," odvětil Pú. 

"Hm...." na to Prasátko.

"Podívej se na Oslíka!" začal Pú zvýšeným hlasem.

"Ano?" řeklo na to Prasátko. 

"Pořád si na všechno stěžuje a přesto si o něm všichni řeknou, že je roztomilej," pokračoval Pú. 

"Protože je to Oslík, milý Pů," řeklo Prasátko a pobaveně se na Púa podívalo.

"Jasně, a já sem Pů!" zklamaně pravil Pú.

"Bingo," vypísklo Prasátko. 

"Život není spravedlivej..." a Pú hluboce vzdechl.

Obzvláště vypečenou kachničku na Facebooku prostě propagovat nebudete. Ne..bu..de...te

"Váš příspěvek se nedá propagovat, protože porušuje pravidla pro reklamu na Facbeooku tím, že obsahuje vulgarismy nebo jazyk odkazující na věk, pohlaví, jméno, rasu, fyzickou kondici nebo sexuální orientaci uživatelů". A s reklamou prostě máte smůlu.

Obzvláště vypečenou kachničku na Facebooku prostě propagovat nebudete. Ne..bu..de...te

A máte v tom jasno. Reklama nebude. Otázka je, co vadí. Kachnička? Vypečená? A na co že to vlastně odkazuje? Pohlaví? Fyzickou kondici? Nebo že by sexuální orientaci uživatelů? Prostě s těmi indickým chudáky co všechno posuzují je to opravdu těžké. Já mimochodem sázím na vulgarismus a slovo "kachnička".

PS: Kdybyste chtěli udělat někomu radost, tak můžete třeba právě Pivovaru U Tří Růží. A koukám že je to navíc v Praze. Možná dobré se tam někdy stavit :)

Jiný život (příběhy z alternativního 300akrového lesa)

"Přestěhoval bych se",řekl PÚ

"To klidně můžeš," odkývalo mu to Prasátko

"A jinou práci, tu potřebuju", řekl na to. 

"Žádnou nemáš," vyprsklo smíchy prasatko. 

"No vidíš" rekl na to pÚ posmutněle. 

"A taky potřebuju ženskou" zakřičel PÚ

Prasátko se začalo válet smíchy po zemi. 

"Jo. A taky mám depresi." Řekl na to PÚ

"Houby," řeklo prasatko. "Ty smí mít jenom Oslík "

"Tak co to teda mám?" Zeptal se nestastny PÚ?

"Potřebuješ ženskou. Jo." Uzavřelo to celé Prasátko

Co nejvíce zaujalo za první dva měsíce na @365tipů a proč byste měli tenhle web začít sledovat

 Prvního ledna jsem dostal nápad a spustil @365tipů. K nalezení je to na 365tipu.wordpress.com, protože to je hlavní publikační platforma. A pak to žije hlavně na Twitteru jako @365tipu a později (ač jsem původně nechtěl) to přeci jen dostalo Stránku na Facebooku. Sociální média tam slouží jako další publikační platforma, krátké tipy se objeví jen tam, nedostanou se do webové podoby.

A tady máte nejčtenější články od právě onoho prvního ledna. Snadno z nich pochopíte, že @365tipů se týká tipů a triků internetových. Byť je dost dobře možné, že časem se do toho zamíchají nějaké jiné. Ale jedno určitě ne, nebudete to další web o vaření. To ne....

  1. TIP #037: Užitečné odkazy týkající se Google. O některých jste ani možná nevěděli (1 322)
  2. TIP #014: Tipy na hodně užitečné software, které navíc můžete mít zdarma (769)
  3. TIP #008: Zálohování není radno podceňovat. Víte, že ve Windows 8 máte službu jménem Historie souborů? (711)
  4. TIP #003: Služby se zdarma použitelnými fotografiemi a vyhledávání fotografií (701)
  5. TIP #034: V článku musíte vždy nechat alespoň jednu chybu (625)
  6. 365 tipů. Co jeden den, to jeden tip. A spousta věci k vyzkoušení (611)
  7. TIP #007: Dropbox, nebo jakékoliv jiné cloudové, souborové úložiště. Hodně to umí pomoci (573)
  8. TIP #040: Do poslední vůle přidejte přístupy k účtům na Internetu (528)
  9. TIP #016: Tipy na užitečné software pro MAC, když už před nedávnem byly tipy pro Windows (511)
  10. TIP#056: Jak je možné, že někdo vezme mojí fotku z Facebooku/Internetu/… a použije ji? (500)
  11. TIP #009: Pořiďte si druhý monitor a už nikdy nebudete chtít pracovat na jednom (495)
  12. TIP #052: Čím zálohovat počítač s Windows? A proč vůbec zálohovat (474)
  13. TIP #047: Colasoft Capsa se může hodit, když potřebujete zjistit, co teče po síti (459)
  14. Problémy, problémy a jenom problémy. S fonty …. (450)
  15. TIP #045: Antivirové programy jsou potřeba, ne že ne. A můžete je mít nadoma zadara. (432)
  16. TIP #011: Vypínat zbytečná upozornění se vyplatí. V mobilu, tabletu, počítači, Facebooku …. (420)
  17. TIP #027: Kdy nejlépe vkládat příspěvky na sociální sítě? Klout, Followerwonk a další poradí. (411)
  18. TIP #055: Zkracovače adres a kdy je používat. A proč je spíš nepoužívat (400)
  19. TIP #025: K čemu vám může být RSS a Feedly aneb jak mít stále co číst (400)
  20. TIP #036: Potřebujete na webu komentáře? A proč vlastně nemá @365tipů komentáře? (398)

A proč byste @365tipů měli třeba začít sledovat? Protože většina toho co je "tipy a triky" budu zveřejňovat jenom tam. Pokud se ptáte proč? Protože je to lepší. Protože je to zábavné. Protože to dává možnost si vyzkoušet nové věci a naučit je další lidi. Proto.

Není šedá jako šedá. Nebo je všechno jinak? Optické iluze umí věcí, tohle prostě nepochopíte

Záhada barevných šatů nejenom zaujala většinu médií (a zcela určitě se můžete těšit, že se objeví se zpožděním i v těch českých), ale tak vyvolala zájem o optické iluze. Určitě jste některé z nich viděli, na sociálních sítích bývají velmi oblíbené.

Třeba následující kousek. Uvěříte, pokud vám řeknu, že plocha A má stejnou barvu jako plocha B?

Plocha A má stejnou barvu, jako plocha B. Nevěříte?

Nevěříte? Zkuste si prste zakrýt část mezi plochami.

Nebo jeden z opravdu ale opravdu hodně známých kousků. Uvěříte,  pokud vám budu tvrdit, že plocha A má stejnou barvu jako plocha B?

Tzv. Check Shadow Illusion na Wiki vám to ukáže dostatečně jasné.
Ale můžete si klidně obrázek otevřít v grafickém editoru a ověřit sami.

Svět řeší zásadní problém. Jsou ty šaty bílo-zlaté nebo černo-modré?

Po včerejších lamách je tu zásadní problém světového rozsahu. Jsou šaty uveřejněné na Tumblru bílo-zlaté nebo černo-modré? A pomůže tomuto zásadnímu problému to, že já je vidím jako zlato-modré? Nebo se přikloníte ke The Guardian view on 'the dress' kde píší modro-černé?

Kdo ještě má názor? Mashable: What color is this dress: Gold and white or blue and black?. Gizmodo přichází s At Least We Got a New Optical Illusion Out of That Goddamn Dress kde navíc najdete originální fotografii z obchodu, který tyto šaty prodává. A myslím, že pak už vám odpověď bude jasná.

A pokud by snad nebyla, tak The Science of Why No One Agrees on the Color of This Dress to vysvětluje. Samozřejmě, hlavní roli v tom hraje prostě mizerná fotka. Co si budeme povídat :) 

A aby toho nebylo málo, dokonce Washington Post píše The inside story of the ‘white dress, blue dress’ drama that divided a planet kde zmiňuje bílo-zlatou. Ale také píší, že ty šaty mění barvu

Další legrace okolo finančního poradenství - diskuze-zkusenosti.com ... to jste ještě neviděli

 Člověk se musí trochu škodolibě smát, ale návštěva www.diskuze-zkusenosti.com je rozhodně něco, co nevynechejte. Je to čtení na dlouhé zimní večery a poměrně to vystihuje upozornění, které dorazilo poštou: 

Posilam tip na zjimavou webovku. Funguje s vykradenymi IC financnich poradcu a kazdemu prihodi par negativnich komentaru. Ti potom v zachvatu boure nasranosti hazi spinu na dalsi poradce okolo. Zadny autor, zadna ochrana proti pomluvam. klasika

Pořád legrace okolo finančního poradenství - diskuze-zkusenosti.com ... to jste ještě neviděli

Ano, přesně, doména registrovaná přes anonymizér u GoDaddy, kontakty samozřejmě žádné, ale obsah zcela špičkový. A pointa o bouři nasranosti a házení špíny na další poradce vypadá jako velmi trefná. Velmi. 

Mohl byste mi prosím pomoci a sepsat pár vět na téma Budoucnost internetu a sociálních sítích

A teď to prosím pochopte správně - tohle není o stěžování si či kritice, tohle je ukázka právě té budoucnost internetu a sociálních sítí.

Lenovo lituje a říká, že to podělali. Otázka je, jak vážně to myslí. Já bych řekl, že moc ne

"We're sorry. We messed up. We're owning it. And we're making sure it never happens again. Fully uninstall Superfish" a odkaz na SUPERFISH UNINSTALL INSTRUCTIONS. Tohle přesně můžete najít na americkém účtu Lenova na Twitteru. To české Lenovo ještě včera vypouštělo kouřové clony v podobě nesmyslných tiskových zpráv: Vyjádření společnosti Lenovo k technologii Superfish. Po přečtení které prostě tak dost mrazí, protože PR mašinerie vůbec nepochopila jak závažný problém v Lenovo vyrobili.

Ten problém je přitom prostý. Lenovo instalovalo na nové počítače nebezpečný adware a MITM nástroj, který šel tak daleko, že do počítače vložil falešné certifikační autority a nabourával se do šifrovaného spojení. Samozřejmě byl děravý a zneužitelný útočníky. A pro PR od Lenova to bylo důvodem k nesmyslům o tom, jak to Lenovo dělalo pro dobro zákazníků. A jak jsou vlastně všichni blázni a vůbec Lenovo nepochopili.

Obrovská "omlouva" na Twitteru je samozřejmě hezká, ale zákazníky neuspokojí. Je to pod ní ostatně vidět - "zapomněli jste na Firefox a Thunderbird," upozorňuje jedna reakce. "Zákazníci se postarají, abyste se to již nikdy nestalo," říká další. "Žádná zodpovědnost, KDO to podepsal, kdo z šéfů je zodpovědný?" ptá se jiný. "Že jste to podělali? Tím to nezakryjete, chceme vědět jaká data jste získali a kam šla," ptá se velmi správně další člověk ("experiment" Lenova běžel dlouhé měsíce). A nechybí ani oprávněné "fuck off".

Máte notebook od Lenovo? Tak si třeba zde otestujte, jestli v něm nemáte přibalenou superfish. A pokud zjistíte že ano? Instrukce na odstranění od Lenovo jsou linknutéí nahoře, ale možná spíš zkuste tyto instrukce. V těch například nechybí odstranění z Firefoxu.

Redesign: Coolcentrum aneb tohle hned tak neuvidíte

Napsal mi Peter K. (díky za tip), že www.coolcentrum.cz má nový design. Což už samo o sobě zní dost neuvěřitelně, protože naposledy jsem je viděl v roce 2014 (viz Cool centrum aneb weboví exoti mimořádných kvalit) a vlastně jsem od té doby nikdy uplně nedošel k tomu, jeslti tohle je reality nebo nějaká reality show.

Hackeři okradli stovky bank. Kaspersky ale bohužel neřekne, které české banky to byly

PR Kaspersky Lab dnes pustili do světa Velká bankovní loupež Carbanak: miliarda dolarů z finančních institucí po celém světě, včetně Česka. Záměrně to linkuju na tiskovou zprávu v kompletní podobě, česká média z toho pohotově vyrábějí články, místy dostatečně fantastického charakteru. Osobně jsem totiž hlavně velmi zvědavý, jak tohle Kaspersky ustojí, pustit se do války proti "desítkám" bank z celého světa? A navíc, a to je dost podstatné, které české banky to byly?

Na Twitteru jsem se zeptal: "Well, @kaspersky, care to tell which czech banks were victims of #carbanak?" a dostal odpověď, která vůbec nevyhovuje: "Hi Daniel, the full report will be available soon. Though exact banks may not be named as of yet.".

Rozumíte tomu správně. Jediné co Kaspersky vypustili je bombastické povídání o miliardách dolarů z desítek bank. A českých bank. Ale to je všechno. Kompletní zpráva bude dostupná "brzy". A stejně tam nebudou banky jmenovány.

Padesát odstinů šedi k viděni zdarma a v HD

"Fifty Shades of Grey 2015 CAM XviD AC3 MURD3R" se v pondělí 16. února vyšplhalo na vrchol nejednoho torrentového žebříčku. Trochu mě baví to, že je to CAM. A nejvíc mě baví to, že u toho jsou většinou komentáře typu "sakra ... to je rusky" ... a odpovědi "přečti si popis blbečku, je to tam napsané". Ale jak mi na Twitteru napsal @libol tak je to fakt divné a zbytečné, vždyť 50 odstinů šedi můžete vidět zdarma a ještě k tomu v HD!

Díky!

DODATEK 17. února (den po původním vydání).

Tohle prostě nevymyslíte hlavou. Výše  uvedené video si už neprohlédnete. Ne že by tedy o něco šlo, protože přes DVĚ hodiny jste se mohli dívat na padesát odstínu šedi - doslovně, prostě to začalo šedivou obrazovkou a v průběhu dvou hodin to postupně ukazovalo další a další odstíny. A hádejte. This video is no longer available due to a copyright claim by LLC Universal Picture.

Co k tomu sakra jenom dodat?

 

Čas to znovu připomenout: Nikdy nedávejte Linkedin heslo (ani přístup) k vašemu mailu

Čas znovu připomenout jedno z nejzásadnějších bezpečnostních pravidel. Nikdy nedávajte Linkedin (Facebooku, Twitter, čemukoliv dalšímu) heslo (ani přístup) k vaší poštovní schránce. Právě Linkedin se o to  bude usilovně v desítkách masivních kampaní snažit rok co rok. A měli byste vědět, že pokud to uděláte, tak zcela bez jakýchkoliv zábran stáhne z vašeho e-mailového účtu všechno co stáhnout může. A ještě několik let poté se budete divit, že za vás oslovuje lidi, o kterých už ani nevíte, že jste s nimi kdy byli v kontaktu.

DODATEK: Ráno v rychlosti jsem vynechatl podstatné, tedy nedávat PŘÍSTUP - ono to totiž dnes nemusí znamenat už jenom nutnost dát hesla, ale práva k účtu. Ve výsledku je to "skoro" stejný malér, byť dát přímo heslo k účtu je ještě horší nápad. Takže má omluva, aktualizováno

Ne, Facebook neumožní bez boje pozůstalým zrušit účty zemřelého. Virtuální pomníčky Zuckerberga se neruší

V US médiích (třeba New Facebook policy allows social media immortality) se objevily informace, že Facebook vám nově umožní nastavit určenou osobu, která se postará o účet po vašem úmrtí. Ale pozor, vypadá to, že pouze tak, že bude moci na účet dát zprávu o vašem skonu. Plus se to samozřejmě týká pouze USA.

Z "Starting today, Facebook users in the United States can choose a "legacy contact" to make one last post on your behalf when you die. That contact can respond to new friend requests, update the cover photo and profile, and archive your Facebook posts and photos." dost jasně plyne, že tato osoba nebude moci váš účet smazat a ulevit tak pozůstalým - Facebook tedy nejspíš, bohužel, stále trvá na absurdnosti vytvářet virtuální pomníčky.

Nezapomeňte tedy, že TIP #040: Do poslední vůle přidejte přístupy k účtům na Internetu stále platí. Jedině tak bude možné zajistit, aby se někdo vámi určený dostal k vašemu účtu na Facebooku (a dalších sociálních sítích a internetových službách) a mohl účet případně smazat, zachránit obsah, odhlásit ze záplavy služeb,atd.

Čerstvý phishing na Servis24 s kopií webu Spořitelny na brazilské doméně

Vynalézavost žádná, e-mail poslaný z hostingové brazislké služby, odkaz nejprve na peterle-fundacija.eu, zjevně využívající buď hacku nebo možnosti dostat tam vlastní obsah, následuje redirekt na brazilskou doménu a tam, klasicky, kopie webu České spořitelny s formuláři, které nachytavší se mají vyplnit a předat tak přihlašovací údaje. Kaspersky Internet Security to rovnou blokuje, záslužná to činnost.

O vymírajících korektorech a neschopnosti vidět vlastní chyby. V psaném textu. Samozřejmě.

Pokud nepíšete, intenzivně dennodenně nepíšete texty, tak to nejspíš neznáte a budete mít potíž chápat. Budete přesvědčení, že ten kdo napíše text, je schopen si udělat sám korekturu. Zklamu vás, protože to možné není. Kdyby psal pár textů do měsíce a mohl se s nimi zaobírat dlouho, zejména je odložit a vrátit se k nim za hodinu, dvě, den, tak by to možné snad i bylo. Bohužel, v dnešní žurnalistice, zejména té online, to možné není.

Mám s tím sám často problém. Vnitřní problém, který mě žere. K smrti rád píšu, dělám to rád i pro Lupu či další tituly a noviny, ale se záplavou textů a nedostatkem času to vede k tomu, že prostě chyby zůstávají. A to i přes dvojí či trojí přečtení napsaného, použití klasického "spellcheckeru" (u toho se, snad, shodneme, že pomůže jenom velmi málo). A zpravidla ty chyby odhalím až dlouho poté, co se k textu náhodou  opět vrátím a nezbývá mi než žasnout nad tím, co se mi dařilo nevidět.

Byly doby, kdy noviny a časopisy měly skutečné korektory. Jak můžete vidět na příkladu z víkendového článku na Blesk.cz, tak zjevně o víkendu korektoři nepracují. Autorovi či autorce článků může uniknout hrubá chyba v titulku. Paradoxem je, že právě v titulcích mají chyby nejvíce ve zvyku unikat. Může to potvrdit i David Slížek, se kterým jsme se už mockrát shodli na tom, že ani on neviděl chybu, která zůstala v titulku, ačkoliv ho četl a kontroloval.

Jenže, korektoři asi o víkendu nepracují, protože onen článek na Blesk.cz je plný dalších hrubých chyb. Záplavy hrubých chyb (co třeba "zrzci mají horkou hlavu, jsou prchlivý a emocionální") a překlepů (třeba "vášeň a rzhodnost"). A řada dalších článků na Blesk.cz trpí stejným problémem. Totální absencí korektury.

Možná je to věc, na kterou si budeme muset zvyknout. Korektura stojí další peníze a noviny už tak mají problém platit těm, co pro ně píší. Korektury zdržují vydání, protože hotová věc může být venku daleko dřív. A co navíc, životnost každé věci na Internetu je mizivá. Jepičí život článků možná znamená, že korektury se prostě nevyplatí. Co navíc, říkává se, že je ideální v článku nechat alespoň jednu chybu. protože pak se hnidopoši a otravové mají čemu věnovat. A nařeší podstatnější věci.

Vím, zdejší (pooh.cz) texty jsou plné chyb - ale to vzniká velmi jednoduše, velmi málokdy po sobě čtu to, co jsem sem pověsil. Je to jen takový osobní sešit, blog, zápisky, kde se mi nechce řešit to, co musím přeci jenom aspoň trochu zkoušet řešit jinde. Možná to není správně, ale je to takový nějaký kompromis mezi tím, že stále mám onu neodolatelnou touhu něco napsat do osobního blogu. Ale už nemám čas to moc řešit. Zlaté časy bloggingu se spoustou času jsou nenávratně pryč.

A možná jsou pryč časy, kdy noviny měly korektory. Teď už jenom s napětím očekávat, jestli totéž potká noviny papírové.  

PS: První vydání 14. září 2014. Oživeno znovu 10. února 2015.

Skutečně Google uvolnil požadavky a nevyžaduje skutečná jména?

 Je to s těmi reálnými jmény na Facebooku i jinde takové zábavné.  Facebook je dříve vyžadoval, pak po několik letech kritiky svolil že tedy jako ne, aby čerstvě ještě více utáhl kohoutky a začal masově čistit falešná jména. Viz ostatně Facebooku je jedno, proč nepoužíváte skutečné jméno. Musíte se přizpůsobit.

Google+ na tom byl podobně, na samém počátku striktně žádali skutečné jméno, pak prý zmoudřeli a nyní by mělo být možné na Google používat cokoliv se vám zlíbí. Tedy, ne uplně cokoliv, ale nemělo by být v požadavcích, že použijete své skutečné jméno.

Problém je, že málokdo čte ty desítky dokumentů, které u Google tvoří podmínky užívání. A tak například nedorazí na Create or change your Google+ profile name a nepřečte si tu zábavnou část, kde je napsáno:

First and last name recommended: You need to add both a first and last name to your Google+ profile. Tip: You can use an initial for one of the names on your profile, but not both. For example, “Larry P.” but not “L.P.”

To vypadá jako taková ta klasická Chytrá horákyně. Co? Prostě jen tak napůl. Podle tohodle bych totiž musel v Google+ profilu být buď "Daniel D." nebo "D. Dočekal". Tedy kdybych nechtěl použít celé (skutčné) jméno (což já používám, Daniel "Bradbury" Dočekal, kde to prostřední aspoň Google povoluje mít jako přezdívku).

A samozřejmě, těch háčků je tam ještě pár. Třeba v Google+ options for your channel se dočtete, že na YouTube můžete použít pouze vaše jméno z Google (Gmailu). Nebo, pokud chcete použít nějaký "nick", tak prozměnu zase nesmíte mít profil v Google+. Anebo, pokud chcete používat oboje, tak nemůžete propojit účet v Google(+) a YouTube kanál, musíte YouTube napojit na Stránku v Google+. Dost neuvěřitelný zmatek, co říkáte?

Jedno je ale na Google+ dobré. V nahlašovacím meníčku nemá možnost nahlásit, že někdo má falešné jméno. Takže aspoň něco. Jinak samozřejmě můžeme doufat, že v tom výše uvedeném dokumentu to pouze Google "zapomněl". Byť tedy ono je to už víc jak půl roku, co měl teoreticky zrušit požadavek na skutečná jména. 

Parodicko satirický @OVBfinance už není. Account Suspended říká Twitter. Gratulki Dušane

Výhružka o výhružce budoucí, klasické kopání okolo sebe, přenesené dokonce až do médií (viz Na Twitteru si utahují z OVB. ‚Ani se nepodepíšou, zbabělci,‘ míní firma. Inu, nakonec se to asi "pravé" OVB Allfinancz konečně povedlo. Parodicko-satirický @OVBfinance už ukazuje jenom "Account Suspended". Jsem velmi, velmi zvědavý na další vývoj.

Něco málo z velmi ostrých a zjevně také velmi dobře zacílených tweetů původních OVBfinance najdete v Chcete být milionářem? Aneb ... Tento účet nevyjadřuje názory OVB Allfinanz a.s. a bohužel obvyklý "archiv" v Klaboseni.cz nepotěší, zeje prázdnotou.  Jeden z posledních tweetů si utahuje z České pošty.

Jak je to s těmi "falešnými" účty?

Na Lupa.cz najdete dlouhé a detailní povídání, včetně ukázání toho, co by bývalo mohlo (možná) zachránit právě tenhle zábavný účet. Čtěte ve Twitter a parodické či falešné účty? Možné jsou, pokud dodrží pravidla

Deset procent sem, deset procentních bodů tam

Důvěra v Zemana stoupla za měsíc o deset procent, ukázal průzkum CVVM  je vedle ukázky toho, že žijete v nějaké divné zemi, také ukázkou toho, že se novináři asi nikdy nenaučí to je to "o deset procent" a co je "o deset procentních bodů". Nejvíce paradoxní na tomhle článku je, že v článku už pak je uvedeno "o deset procentních bodů" (a bylo to tam už v devět ráno, není to nějaká čerstvá oprava).

Z 34 % na 44 % je vzestup o deset procentních bodů. Anebo, chcete-li, skoro o třicet procent. Protože prostě z původní hodnoty (34) to na novou hodnotu (44) stouplo o deset. A 10/34 je nějakých těch 29.4. Ne procent, ale prostě 29.4.

Chcete-li to převést na populaci, tak Zemanovi důvěřovalo nějakých 3 400 000 lidí, nyní je to 4 400 000 lidí. Což znamená, že mu důvěřuje prostě zhruba o jeden milion lidí víc, což je právě o těch zhruba 30 % co na počátku.


( strana 1 z 290 ) Starší články >>> ( celkem článků: 8689)